מתלוננת כוזבת לא תיענש?

למה לא מדברים על הטראומה של גבר שהוגשה נגדו תלונת-שווא?

אנחנו קוראים ושומעים על אפשרות של סתירות בעדויות של מתלוננות בפרשת "הזמר המפורסם" (ואביו). זה הזכיר לי שלפני כמה ימים קראתי על בחור צעיר, בן 19, שצעירה הגישה נגדו תלונה שאנס אותה. הבחור לא היה זמר, בסך-הכול חייל, וגם לא מפורסם, ולכן הוא מיד נעצר. לא כמו עכשיו, שהמשטרה הודיעה כי לא תחקור את הזמר ומרעיו לפני שתברר טוב-טוב את אמינות המתלוננות. עד אז - אפילו לא חקירה, שלא לדבר על מעצר.

החייל נעצר מיד ושוחרר רק לאחר שעורך דינו, אריאל עטרי, הציג מסרונים המעמידים בספק רב קיומה של תקיפה מינית או הטרדה. מחומר הראיות עולה כי מדובר בסתם בילוי משותף, שכלל יחסי מין בהסכמה מלאה, שלא לומר בשקיקה, מצד שני הצעירים. חקירה קצרה של המשטרה, לו נערכה, הייתה מגלה זאת מיד. אבל הצעיר, כאמור, הוא רק חייל, לוחם בגבעתי.

הדרך הקלה להיפרע מגבר

ההתנהגות המפלה של המשטרה היא רק צד אחד בפרשה, שראוי לחוקרו. אבל מעבר לכך התעניינתי היום מה קרה עם המתלוננת. בכל זאת, תלונתה וגם עדותה בשבועה נמצאו בלתי נכונות. האם לא היה מקום, במקביל לשחרור החייל, לעצור לחקירה את המתלוננת? כאשר קיים חשש לתלונה כוזבת, האם לא ראוי שהמתלוננת תיקרא לתת את הדין על כך? או לפחות תחקר?

יש מקרים רבים כאלה. נשים, צעירות ומבוגרות מבקשות להיפרע מגבר כלשהו, צעיר או מבוגר, והדרך הכי קלה, בוודאי הכי יעילה, לעשות זאת היא באמצעות תלונה על רקע מיני. למתלוננת אין מה להפסיד. אם התלונה תצליח להניב הרשעה נגד הגבר - מה טוב, ואם לא - לא נורא. שיקרה, לא שיקרה, המתלוננת אינה מסתכנת בהעמדה לדין.

שוויון כולל גם גברים

העובדה שממצים את הדין עם גברים המורשעים בביצוע עבירות מין היא כמובן חיובית. נשים נלחמו על כך שנים רבות והצליחו, והצלחתן - הצלחתנו. דווקא משום כך הייתי מצפה מאותן נשים שייאבקו באותו להט נגד בנות מינן המנצלות את הישגיהן לצרכים פסולים ומזיקים.

אנחנו שומעים הרבה על הטראומה שנגרמת לאשה כאשר מבצעים נגדה עבירת מין. משום מה לא ממש מדברים ומתריעים על הטראומה שנגרמת לגבר, כאשר הוא מוצא עצמו חשוד או נאשם בעבירות שלא ביצע. מבחינתו הנזקים כבר נגרמו בעצם הגשת התלונה, גם אם לא יועמד למשפט.

יש פה ענין חשוב ודחוף לחקיקה שתסדיר נושא זה, ותמנע אפליה של גברים. צריך לקוות שעל הצעת החוק יהיו חתומות נשים, לא גברים. זה יהיה אקט אמיתי של פמיניזם - חתירה לשוויוניות, שעליה התבסס המאבק הפמיניסטי.