מתיחות בין נתניהו ללפיד: "רה"מ עשה זובור לשר האוצר"

באוצר סבורים כי ראש הממשלה ואנשיו עומדים מאחורי ההדלפות על הפחתת מסים בשנת 2014 ■ במשרד רה"מ סבורים כי האוצר "ניפח" את היקף הבור התקציבי וכי יש מקום לתיקון בגזירות הכלכליות

משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה שוב על מסלול התנגשות: גורמים בכירים במשרד האוצר, בראשות שר האוצר יאיר לפיד, מאשימים היום (ב') את בכירי משרד ראש הממשלה כמי שעומדים מאחורי ההדלפות שהתפרסמו בשבוע שעבר, ולפיהן הפחתות מסים, לרבות מע''מ ומס הכנסה, תתבצענה בשבועות הקרובים.

לפי אותן הדלפות, האוצר מתכנן לדחות או לבטל את העלאת מס ההכנסה ליחידים או מס החברות, המתוכננת ל-1 בינואר 2014 בסך 1.5%, עקב "עודפים תקציבים" לכאורה, שהצטברו בשנת 2013 ונבעו מגבייה עודפת בגין עסקאות חד-פעמיות וגביית מס על רווחים כלואים. באוצר מאשימים את ראש הממשלה בפרסומים, וכבר ביום חמישי האחרון בכיר באוצר אמר כי כל אמירה על הפחתת מסים היא בשלב זה אקט של חוסר אחראיות.

אלא שגם במשרד ראש הממשלה, בראשות ראש הלשכה הראל לוקר, יש טענות כבדות כלפי ראשי האוצר. לדברי בכירים במשרד רה"מ, האוצר "ניפח" את היקף "הבור התקציבי" והגירעון החזוי ב-2013 על מנת לצמצם את הסיכונים הפיסקאליים לאותן שנים, וביקש לקחת מקדמי ביטחון גדולים יותר. זאת, בעקבות החריגות מיעד הגירעון שאירעו בשנים 2011 וגם ב-2012, שנים של צמיחה כלכלית יחסית גבוהה.

יתרה מזו, במשרד ראש הממשלה סבורים כי יש מקום לבצע מהלך "תיקון" לחלק מהגזירות שהוטלו על הציבור, כמו העלאת המע''מ והעלאה מתונה יותר במסי הכנסה. זאת, בעיקר עקב הכנסות בסך 3.3 מיליארד שקל מעסקאות חד-פעמיות ממכירת WAZE וישקר, ומגביית 4.3 מיליארד שקל בגין מס על רווחים כלואים. כמו כן, ב-12 החודשים האחרונים עומד הגירעון המצטבר על 34.3 מיליארד שקל, שהם כ-3.3% תמ''ג, לעומת יעד של 4.56% תמ''ג. עם זאת, חשוב לציין כי הפחתות מסים או גידול בהוצאה ישפיעו באופן ישיר על שנת 2014, כאשר לשנה זו נקבע יעד גירעון שאפתני במיוחד - 3% תמ''ג בלבד.

במקביל, הממונה על התקציבים באוצר, אמיר לוי, והממונה על הכנסות המדינה, ד''ר מיכאל שראל, בודקים את ההתחייבויות ואת הצפי להכנסות ממסים, וצפויים לענות בשבועות הקרובים לשאלה האם יש מקום להקל על האזרחים, ואם כן, באיזו דרך (הפחתת מע''מ, הפחתת מס הכנסה, גידול ההוצאה). נתוני הצמיחה הנמוכים, שהתפרסמו אתמול על ידי הלמ''ס, רק הגבירו את הפסימיות בקרב פקידי האוצר שכבר יודעים כי תחזית ההכנסות ל-2014, העומדת על כ-255 מיליארד שקל, נראית קשה להשגה.

המתיחות בין בכירי שני המשרדים החלה לפני יותר משבועיים סביב הדיונים על תקציב הביטחון. ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, סגרו ביניהם על ביטול הקיצוץ בתקציב הביטחון בסך 3 מיליארד שקל, שעליו שניהם הסכימו שלושה חודשים קודם לכן. בכך, הם מחקו את ההישג היחיד של האוצר בתקציב 2014-2013.

גורמים בירושלים מסכימים כי ראש הממשלה ואנשיו, שהכריעו לטובת משרד הביטחון, עשו "זובור" ללפיד ופקידיו, שאין לו אח ורע בשנים האחרונות. באופן רשמי, ההחלטה על ביטול הקיצוץ נעשתה במשותף אחרי שתי ישיבות בין נציגי ראש הממשלה, האוצר ומערכת הביטחון, אך ההכרעה התקבלה כבר קודם לכן.

למרות המתיחות, גם אתמול התקיימו הדיונים בין בכירי האוצר לבין בכירי ראש המשלה סביב עתידו של תקציב 2014, לרבות השינויים במסים.

ממשרד האוצר נמסר: "עודף בהכנסות ממסים נובע, כמעט כולו, מאירועים חד פעמיים שאינם ניתנים לחיזוי. תחזיות משרד האוצר נסמכות על מודלים מקצועיים המקובלים גם בעולם. בימים אלו מבצע משרד האוצר ניתוח של תמונת המצב העדכנית ויציג לשר האוצר את האפשרויות העומדות על הפרק". ממשרד ראש הממשלה נמסר כי "הטענה אינה נכונה".

גירעון
 גירעון