שי ניצן יהיה פרקליט המדינה הבא של ישראל

ועדת האיתור ריאיינה ארוכות את ארבעת המועמדים הסופיים לתפקיד, ובתום הדיון החליטה להמליץ בפני שרת המשפטים ציפי לבני על המשנה ליועמ"ש לתפקידים מיוחדים, עו"ד שי ניצן, לתפקיד פרקליט המדינה הבא

שי ניצן יהיה פרקליט המדינה הבא - כך קבעה הלילה (ב') ועדת האיתור לתפקיד פרקליט המדינה, בתום ישיבה שארכה שעות ארוכות. ועדת האיתור ראיינה ארוכות את ארבעת המועמדים הסופיים לתפקיד, ובתום הדיון החליטה להמליץ בפני שרת המשפטים ציפי לבני על המשנה ליועמ"ש לתפקידים מיוחדים, ניצן, לתפקיד פרקליט המדינה הבא. החלטת ועדת האיתור התקבלה ברוב דעות, וחבר הוועדה פרופ' אריאל בנדור תמך במועמדותו של שוקי למברגר.

בהחלטתה, קובעת הוועדה כי עו"ד ניצן הוא המועמד המתאים ביותר לתפקיד, וזאת לאור אתגריה ומשימותיה של הפרקליטות בשנים הקרובות. "תפקיד פרקליט המדינה מחייב מנהיגות ואוטוריטה מקצועית, בקיאות וניסיון מקצועי, בעיקר בתחומי המשפט הפלילי והמינהלי-חוקתי, מנהיגות מערכתית ויכולת ניהול, ארגון והנעת המערכת, יכולת לעבודת צוות, היכרות טובה עם המערכת וכמובן יושר ויושרה", כתבה הוועדה בהחלטתה.

עוד הודיעה הוועדה כי לאחר שבחנה את מועמדותם של ארבעת המועמדים הסופיים - השופטים צבי סגל ואבי זמיר, ואנשי הפרקליטות למברגר וניצן, "סברה הוועדה כי עו"ד ניצן בלט בהופעתו בפניה, במומחיות המקצועית שצבר במחלקות השונות בפרקליטות המדינה ובמשרד המשפטים, תוך טיפול במגוון עניינים וסוגיות רגישות ומורכבות, בהצטיינותו האקדמית במגוון תחומים ובתפקידיו השונים, בהכרת המערכת ובחזון שהציג לגבי עתיד הפרקליטות, הן בהיבט המהותי והן בהיבט הניהולי. עו"ד ניצן שכנע בדבר יכולתו להניע תהליכים ושינויים בפרקליטות והרשים בהמלצות המקצועיות והאישיות יוצאות הדופן מגורמים ברי סמכא בעולם המשפט".

לבני מאמצת את ההמלצה

שרת המשפטים, ציפי לבני, החליטה לאמץ את המלצת ועדת האיתור למנות את עו"ד שי ניצן לתפקיד פרקליט המדינה. בימים הקרובים מתכוונת לבני להביא את ההצעה למנות את ניצן לתפקיד, לאישור הממשלה. זאת, על רקע המאבק הפוליטי הצפוי בממשלה בדיון על אישורו, נוכח התנגדות המתנחלים והאגף הימני בממשלה למינויו של ניצן ליורשו של פרקליט המדינה היוצא, משה לדור, שאמור לסיים את כהונתו באמצע חודש דצמבר.

"ברכות לעו"ד שי ניצן", אמרה לבני הבוקר, "שעומד להיכנס לאחד התפקידים החשובים והמשפיעים ביותר על מדינת ישראל כדמוקרטיה וכמדינת חוק. אני מכירה את עו"ד ניצן זה מכבר. כעבדנו יחד בתקופת כהונתי הראשונה כשרת משפטים ראיתי את עמידתו הנחרצת מול מפירי חוק, והתרשמתי מערכיו ושכלו הישר. אני בטוחה כי ניצן כפרקליט המדינה החדש ימשיך להילחם ללא מורא למען שלטון החוק בישראל. בנוסף, מול ניצן ניצבים לא רק עם האתגרים הרגילים שעומדים בפני פרקליט מדינה, אלא גם האתגר החשוב שמהווה בעיניי בסיס לדמוקרטיה - בנייה וחיזוק אמון הציבור במערכת המשפט הישראלית".

מי אתה, שי ניצן?

עו"ד ניצן, יליד 1959, נשוי ואב לחמישה ילדים, הוא בוגר הישיבה התיכונית "נתיב מאיר". בצבא שירת בחיל הצנחנים והוא בעל תארים ראשונים במשפטים ובהיסטוריה של עם ישראל, ותארים שניים במשפטים ובמדעי המדינה, שאת כולם סיים בהצטיינות.

בתחילת דרכו התמחה ניצן אצל פרופ' אהרן ברק, בעת ששימש המשנה לנשיא בית המשפט העליון וכן אצל עו"ד יעקב רובין, ראש לשכת עורכי הדין דאז. בשנת 1989 הצטרף למשרד המשפטים, תחילה כעוזר אישי לפרקליטת המדינה דאז (ולימים נשיאת בית המשפט העליון), דורית ביניש, ובשנים 1994 עד 2002 כפרקליט במחלקת הבג"צים, אז ייצג את המדינה בעתירות שהוגשו נגדה לבג"ץ בעיקר בתחום הפלילי והביטחוני. משנת 1997 שימש גם כממונה על עניינים ביטחוניים בפרקליטות המדינה.

ב-2002 שימש למשך שנתיים כמנהל תחום תפקידים מיוחדים (בפועל) בפרקליטות המדינה, ובשנת 2004 נבחר במכרז לתפקיד המשנה לפרקליט המדינה (תפקידים מיוחדים), תפקיד אותו מילא במשך 8 שנים. לפני כשנתיים נבחר לתפקיד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (תפקידים מיוחדים), תפקיד אותו הוא ממלא עד היום. עו"ד ניצן ייצג את המדינה בעתירות רבות בבית המשפט העליון, היה שותף להחלטות וכן חיבר חוות דעת בתחומים רבים ומגוונים.

המלצת ועדת האיתור תובא בפני שרת המשפטים ציפי לבני, ואם היא תאמץ אותה היא תביאה לאישור סופי במליאת הממשלה.