גיל סמסונוב: "ועדת שחם מנסה להזיק לטלוויזיה"

בענף הפרסום מסרבים להגיע לשימוע של ועדת שחם, בטענה כי העומד בראשה מונע מאג'נדות אישיות ■ הוועדה הקפיאה את מסקנותיה בתחום רכש המדיה

הלחץ על ועדת שחם עשה את שלו: ל"גלובס" נודע, כי אתמול (ב') הוחלט במסגרת דיוני הוועדה להקפיא בשלב זה את קידום מסקנותיה. זאת, לאחר שנייר סיכום המלצות כבר נשלח לכל חברי הוועדה.

נראה, כי בקרב חברי הוועדה נתגלעו חילוקי דעות בנוגע לחלק מההמלצות. מדובר בישיבת ועדה שהופרעה על-ידי מחאה של נציגי ארגוני היוצרים בקולנוע ובטלוויזיה. לאחר שאלה פונו, המשיכה הישיבה ואז התקבלה ההחלטה על הקפאת המסקנות עד לניהול דיון מחודש בנושאים שונים עם גורמים רלוונטיים.

הוועדה ממליצה להגביל את נתח השוק של חברת מדיה לרף מקסימלי של 15%, עם אפשרות להגיע במקרים חריגים ל-17%. עתה מסתמן, כי הוועדה תזמין אליה בשבועות הקרובים את נציגי חמש חברות המדיה ונציגים של זכייניות הטלוויזיה, על מנת ללמוד מהם על השוק והאופן שבו הוא מתחלק בראייתן.

"שחם כבר הביע את עמדתו"

אבל כעת מסתמן, כי משרדי הפרסום וחברות המדיה לא רואות ביעקב שחם, האיש שמוביל את הוועדה, כפרסונה לגיטימית להמשך ניהול התהליך. כפי שפורסם ב"גלובס", אלה פנו לפני ימים ספורים למועצת הרשות השנייה בדרישה לנהל שימוע על המלצות הוועדה ולהעביר להם לצורך זה את הפרוטוקולים וכל החומרים שהוצגו בפני הוועדה, אך היום הם מבהירים כי על השימוע להיערך במועצת הרשות השנייה ולא בוועדת שחם, שאת העומד ראשה הם מאשימים בניגוד אינטרסים.

גיל סמסונוב, מבכירי הענף ומבעלי משרד הפרסום גליקמן-נטלר-סמסונוב, לא מהסס להאשים את שחם באג'נדה אישית: "הוועדה", הוא טוען, "מעצם התנהלות היו"ר שלה שכבר העביר לחברים סיכום, שללה מעצמה ומאתנו את האפשרות לקיים שימוע. שחם מדבר על להביא אותנו לפגישה - מעין שימוע - אך אנו לא רואים עצמנו באים לוועדה שהיו"ר שלה כבר הביע את דעתו. לאור מה שמתגלה בשבועות האחרונים, זה שהוא בעל ניגוד עניינים - בהיותו עוסק בתקשורת ובה בעת מתפרנס מעיתונות. מסתבר להפתעתנו, שיש לו עניין כלכלי בתחום התקשורת - הפרנסה שלו מבוססת עיתונות (סמסונוב אינו מפרט אך שחם הוא הבעלים של רשת המקומונים ידיעות תקשורת בחיפה, עב"ל), ולכן יש לנו חשש כבד שהוא בא לוועדה שלא על מנת להיטיב עם הטלוויזיה אולי אפילו להזיק לה. המגמתיות ששחם הפגין מההתחלה והחלטות הוועדה מריחות כפגיעה בטלוויזיה. הוא מרחיק פרסום בטלוויזיה - כמו כל הרגולטורים, שבאים עם א'גנדות אישיות וכלכליות".

אמיר גיא, יו"ר איגוד חברות הפרסום, שומר על טון ממלכתי יותר אך גם הוא מבהיר: שימוע אצל שחם הוא לא אפשרות מבחינת הענף: "הרעיון שאותו גוף - ועדת שחם - שכבר ישב בינו לבינו וכבר קיבל החלטות קיצוניות לגבי תחום הפרסום, יוכל להתחיל את התהליך ולשמוע היום לראשונה את משרדי הפרסום - לא סביר ולא יעמוד.

"מי שמקיים שימוע צריך לעשות אותו 'בלב פתוח ובנפש חפצה. האם מישהו חושב ברצינות שגוף שכבר עוסק שנה בנושא, לא פרסם כל ממצא, לא זימן לשימוע, לא הקשיב, יוכל לעשות את זה? את הנעשה אין להשיב. ידוע לי שנייר סיכום המלצות נשלח לכל חברי הוועדה. מה הטעם עכשיו?".

שחם: "אמשיך את ההליך"

שחם דוחה היום את ההאשמות האישיות וטוען כי גם אם יש חילוקי דעות בנושאים מסוימים הם לגיטימיים. "צר לי", הוא אומר, "שבחור מוכשר כמו סמסונוב מתנהג בטיפשות. לצערי אין הוא מודע לעובדות. מי שיזם את הסבב השני של השיחות הייתי אני ולא הייתה שום מחלוקת. הטענה כאילו חברי הוועדה לא רצו לחתום היא שגויה ואיני יודע על מה היא מתבססת. יתרה מכך, ההחלטה לקיים סבב נוסף עם חברות המדיה באה מתוך רצון טוב שלי לשמוע אותן ולאפשר להן להציג את עמדתן בפני חברי הוועדה. לגבי ניגוד האינטרסים: הרי שנתוניי נבחנו ואושרו על-ידי הוועדה למינויים ציבוריים. כל נושא שמיעת עדותן באה מתוך רצון טוב. אין הוועדה חייבת להזמינן לכל שימוע.

"הוועדה עומדת ובוחנת את הנושא מול הזכיינים. לגבי חברות המדיה, ההחלטה והשימועים נעשים על-ידי הממונה על ההגבלים העסקיים. במידה שחברות המדיה הודיעו שלא יגיעו, אני מקבל את תשובתן ואמשיך את ההליך, כפי שאני מחויב עם הזכיינים".