הסערה בסלולר נרגעת? שיפור קל אצל הוותיקות לעומת רבעון 2

עם פרסום דוחות פרטנר היום, מצביעה ההשוואה לרבעון המקביל אשתקד על ירידה של 24% ב-EBITDA המצרפי של השלוש, ושל 14% בהכנסות

האם שוק הסלולר הישראלי מראה סימנים של התייצבות, לאחר הסערה הגדולה של הרבעונים האחרונים? בדוחות הכספיים של שלוש חברות הסלולר הוותיקות - סלקום, פרטנר ופלאפון, אפשר לזהות רמזים ראשונים לרגיעה. בעוד שבהשוואה לרבעון המקביל ב-2012 נרשמה ירידה חדה ברוב הפרמטרים הפיננסיים של שלוש החברות, ההשוואה לרבעון הקודם מלמדת כי ההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי (ARPU)

לא ירדה בסלקום, ואף עלתה בפרטנר ובפלאפון. ב-EBITDA (רווח תפעולי תזרימי) - אחד הנתונים הפיננסיים המשמעותיים ביותר - סלקום ופרטנר הציגו עלייה ביחס לרבעון הקודם.

כניסת המתחרות החדשות, הוט מובייל וגולן טלקום, לשוק הסלולר במאי 2012 הובילה כידוע לסחרור בענף, וכשהחברות נלחמו על כל לקוח, נרשמה ירידת מחירים חדה, שהובילה לפגיעה קשה בתוצאות החברות הוותיקות. ברבעון השלישי של 2012, כשהתחרות רק החלה (אך כבר הייתה עזה), עמד ה-EBITDA המצרפי של שלוש הוותיקות (פעילות הסלולר בלבד) על יותר ממיליארד שקל.

ברבעון השלישי השנה המספר נחתך ל-770 מיליון שקל, ירידה של 24%. ה-EBITDA הרבעוני של סלקום הוא הגבוה ביותר מבין השלוש - 286 מיליון שקל, בעוד שבפלאפון, עם מספר מנויים קטן יותר, ה-EBITDA אינו רחוק - 283 מיליון שקל. בפרטנר הוא הסתכם ב-201 מיליון שקל.

הכנסות שלוש החברות הוותיקות נחתכו ב-14% ביחס לרבעון המקביל, ל-2.8 מיליארד שקל. אף אחת מהן לא עקפה את רף מיליארד השקל, כאשר סלקום הייתה הקרובה ביותר, עם 994 מיליון שקל.

קשה להשוות בין החברות ברווח הנקי, משום שסלקום ופלאפון מושפעות לטובה מאירוח המתחרות החדשות על הרשתות שלהן; בפרטנר ובסלקום הרווח הנקי כולל את 012 סמייל ונטוויז'ן; ופלאפון אינה ממונפת ואין לה הוצאות מימון גבוהות. לכן פלאפון גם רושמת את הרווח הנקי הגבוה ביותר בין השלוש. בסך הכול, נפל הרווח הנקי המצרפי של החברות ב-41% ל-230 מיליון שקל.

נמשכת השחיקה בדוחות פרטנר

היום פרסמה פרטנר את הדוחות הרבעוניים שלה, בהם הכנסות מגזר הסלולר ירדו ב-14% מהרבעון המקביל, ל-898 מיליון שקל. ה-EBITDA שירד ב-39% מהרבעון המקביל, עלה מעט בהשוואה לרבעון הקודם, והסתכם ב-201 מיליון שקל. הרווח הנקי, הכולל גם את 012 סמייל, הסתכם ב-38 מיליון שקל בלבד, ירידה של 65% מהרבעון המקביל. תזרים המזומנים החופשי הסתכם ב-266 מיליון שקל. פרטנר לא דיווחה על חלוקת דיבידנד רבעוני.

"אני מעודד מסימני השיפור הראשוניים בסביבה העסקית", אמר המנכ"ל חיים רומנו. "תוצאות הרבעון משקפות את המשך מגמת השיפור שהחלה ברבעונים הקודמים, כתוצאה מהחלטותינו האסטרטגיות. כל זאת, חרף הסביבה התחרותית המאתגרת".

החברות הותיקות
 החברות הותיקות