עונת הצייד ברשות השידור: מי מטפל בעוה"ד של הגבייה?

למרות שנטען לצמצום עוה"ד שאמונים על גבייה אגרסיבית ברשות השידור, לא הרבה נעשה כדי לצמצם את התופעה, ושיטות הגבייה המפוקפקות עדיין כאן

לפני שנה דיווח G על "עונת הציד" של משרדי עורכי הדין הפועלים בשם רשות השידור לגביית האגרה. לא התייחסנו בכתבה ההיא לסיאוב, לחוסר היעילות ולרעות החולות האחרות (אלה קיבלו התייחסות בכתבות אחרות), אלא רק לאופן שבו שלוחי אגף הגבייה מתעמרים באזרחים, באמצעות התחזות, מכתבי עיקול ואיומים.

הראינו גם, באמצעות נתונים של מרכז המחקר של הכנסת, שהשיטה הזו מזיקה גם לרשות עצמה, משום שגבייה דרך מנויי הכבלים והלוויין יכולה להכפיל את הסכומים הנגבים כיום, שלא לדבר על החיסכון העצום בטרחה ובעוגמת-הנפש לאזרחים.

בתחילת החודש החלה שוב עונת הציד, עם דיווחים על טלפונים חשודים מטעם "רשות הדואר" בניסיון לברר כתובת מדויקת ופרטים נוספים, ושר התקשורת גלעד ארדן כבר דרש מהרשות לשים סוף לתופעה הזו. לאור ההישרדות המופלאה לא רק של הרשות אלא גם של שיטות הגבייה, נחכה לראות בעיניים כדי להאמין.

בינתיים, בדקנו עם הרשות האם נעשה משהו בעניין עורכי הדין הסוררים. זו התשובה שקיבלנו: "בתחילת ההתקשרות הועסקו 11 משרדי עורכי דין; ב-2013 מספרם צומצם לחמישה. טרם התקבלו החלטות סופיות לגבי המשרדים שלא ימשיכו את פעילותם ב-2014, ובשלב זה לא נוכל לציין את שמותיהם. תיקים שנפתחו בהוצאה לפועל ימשיכו להיות מטופלים על-ידי משרד עורך דין שפתח את התיק".

אבל רגע, שאלנו, מה זה אומר? שעד כה, בעצם, לא הופסקה עבודתו של משרד שחרג מהנהלים, אלא סתם "צמצום"? והאם זה בסדר שהתיקים שנפתחו בהוצאה לפועל במסגרת פעילות בניגוד לנהלים, ימשיכו להתנהל כרגיל?

תשובה חד-משמעית לא קיבלנו, אבל כן זכינו להתייחסות מלשכתו של יו"ר רשות השידור, ד"ר אמיר גילת: "יו"ר הרשות נחשף בשנה האחרונה למקרים בעייתיים בהתנהלות משרדי עורכי הדין העובדים עם הרשות, ולאור זאת יזם ביקורת של מבקרת הפנים באגף הגבייה. היו"ר החליט שלא להאריך את ההתקשרויות עם משרדים אלה עד לדיון במליאת הרשות, שתתבקש לגבש את מדיניותה סביב המשך העסקתם, זאת במקביל להשלמת דוח הביקורת".

הקוראים מוזמנים להיזכר בזה במפגש הבא שלהם עם נציגי הרשות.