עיריית גבעת-שמואל מבקשת לספח את אוניברסיטת בר-אילן

העירייה תגיש בעוד כחודש למשרד הפנים בקשה למינוי ועדה לחקירת גבולות ■ עיריית רמת-גן: "בר-אילן נשארת אצלנו"

"אוניברסיטת בר אילן נמצאת סמוך מאוד לגבעת שמואל, אבל שייכת מוניציפלית לרמת גן", כך אמר אתמול ראש עיריית גבעת שמואל יוסי ברודני בוועידת הנדל"ן השנתית שעורך מרכז הבנייה הישראלי באילת, "בעוד חודש נגיש בקשה רשמית למשרד הפנים לשינוי גבולות בין רמת גן לגבעת שמואל. אם נעשה סקר ונשאל כל סטודנט באיזו עיר ממוקמת האוניברסיטה, רובם יגידו בגבעת שמואל ולא ברמת גן. אנחנו רוצים להיות עיר אוניברסיטאית, ואם האוניברסיטה תהיה בתחום המוניציפלי שלנו, נאשר גם הקמה של מעונות סטודנטים באזורים החדשים של העיר, ונהיה חממה לחברות סטארט אפ".

על פי הערכות אוניברסיטת בר אילן משלמת לעיריית רמת גן ארנונה המסתכמת ב-15 מיליון שקל לשנה.

לדברי ברודני, עיריית גבעת שמואל כבר מיצתה את המהפך שביצעה בתחום המגורים עם הקמת השכונות החדשות בעיר, אך כעת נמצאת בבעיה של היעדר הכנסות מעסקים. שיעור ההכנסות מארנונה שלא למגורים עומד כעת על 15% בלבד. "לאחרונה קיבלנו את אישור משרד הפנים להפחתת תעריף הארנונה לעסקים בשטח של יותר מ-3,000 מ"ר. עד היום שילמו ארנונה בסך של 180 שקל למ"ר בממוצע, וכעת התעריף החדש יעמוד על 103 שקל בלבד".

לדברי ברודני, שמבקש לשכנע עסקים, בדגש על חברות היי-טק, להעתיק את משכנן לגבעת שמואל, "לא קל לנו לשכנע חברות לבוא לגבעת שמואל, אבל עובדה שכל מי שמקים אצלנו משרדים מאכלס אותם מהר. חברת הפניקס למשל עברה אלינו, והיום מבקשת תוספת קומות כי כל השטחים כבר הושכרו. למה לנסוע שעה וחצי לתל אביב בבוקר?".

בגבעת שמואל מתגוררים כיום 25 אלף תושבים, ולדברי ברודני צפויה להגיע ליותר מ-60 אלף תושבים, מאחר שרק מחצית עתודות הקרקע שלה מנוצלות. "הבעיה היא שהעיר לא תוכל להתקיים אם לא יהיו בה אזורי תעסוקה. במקרה כזה יהיה צורך באיחוד רשויות, ומי שייפגע יהיו התושבים, כי הם ייאלצו לנסוע לרמת גן או פתח תקווה בשביל גן ילדים או חוג.

איך נמנעים מזה? שהמדינה תעשה חלוקה צודקת של משאבים, למשל שהארנונה שמשלם בית חולים תל השומר תועבר לאור יהודה במקום לרמת גן, או שדמי הארנונה שמשלם מרכז עזריאלי, יועברו במקום לעיריית תל אביב לעיריית בת ים, ואז היא לא תצטרך לקדם בטירוף תוכניות לשטחי תעסוקה כמו שהיא עושה היום. יזמים עם קרקעות שמיועדות לעסקים באים אליי ומנסים לשכנע אותי לשנות את הייעוד שלהן למגורים. למה? כי דירת 5 חדרים בגבעת שמואל עולה 3 מיליון שקל. אבל אני צריך לספק גם שירותים לדירות האלה, ולכן אני אמשיך להתעקש על הקמת שטחי תעסוקה בעיר".

מעיריית רמת גן נמסר כי "העירייה פועלת בשיתוף פעולה פורה עם עיריית גבעת שמואל, בין היתר כי אין בגבעת שמואל תיכון ותלמידים שלהם לומדים בתיכונים שלנו. אוניברסיטת בר אילן היא חלק אינטגרלי ואהוב מאוד של העיר רמת גן וכך היא תישאר".