המאבק על חוות המכלים: 6,000 דירות או תוספת לנמל המפרץ?

גורמי התכנון המוניציפליים שואפים להקים על המתחם לא פחות מ-6,000 יחידות דיור, אך חברת נמלי ישראל מבקשת לייעד את הקרקע עבור העורף הלוגיסטי העתידי של נמל המפרץ

חוות המכלים עדיין שם, אבל על המאבק על פיסת הקרקע הנדירה במפרץ חיפה כבר מתנהל במלוא העוצמה. בעוד גורמי התכנון המוניציפליים שואפים להקים על המתחם לא פחות מ-6,000 יחידות דיור, מבקשת חברת נמלי ישראל לייעד את הקרקע עבור העורף הלוגיסטי העתידי של נמל המפרץ שאמור להיבנות מצפון לשטח.

חוות המיכלים של חברת תשתיות הנפט הממשלתית (תש"ן) משתרעת על שטח של כ-800 דונם במפרץ חיפה דרומית לקרית חיים.

תש"ן, החברה ממשלתית האחראית על מאגרי הדלק של ישראל, מתכננת לפנות את השטח, יחד עם מתחמים נוספים במפרץ חיפה ובקרית טבעון, שהיקפם הכולל הוא 1,200 דונם, ולרכז את מתקניה במתחם קרקעות הצפון ליד בזן.

תוכנית קרקעות הצפון אושרה אתמול להפקדה להתנגדויות הציבור בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של חיפה.

אישור התוכנית מהווה הישג לתש"ן, בניהולו של רפי טטרקה, שהחלה לקדם את תכנון המתחם לפני 13 שנה. האישור הגיע שנתיים לאחר שמבקר המדינה מתח ביקורת חריפה על העיכובים בקידום התוכנית החיונית שתפנה מאזור המפרץ את המכלים המיושנים. לטענתו, אותם מכלים עשויים לייצר סיכון ביטחוני לתושבי הקריות הסמוכות להם.

הדרך להקמת הפרויקט החדש עדיין ארוכה אולם בשטח כבר החל מאבק על השימוש העתידי בקרקעות שתפנה תש"ן. לתוצאות המאבק עשויות להיות השלכות על קידום קרקעות הצפון משום שמכירת הקרקע בקריית חיים היא מקור מרכזי למימון פרויקט קרקעות הצפון שההשקעה בו נאמדת ב-1.5 עד 2 מיליארד שקל. ל"גלובס" נודע כי האוצר ביקש מחברת הייעוץ גיזה זינגר אבן להמליץ על דרכי מימון לפרויקט קרקעות הצפון.