לפיד: "נהיה אגרסיביים בתחום הדיור. זה איום אסטרטגי"

שר האוצר מוועידת התעשיינים 2013: "שער החליפין הוא בין השאר המחיר שאנחנו משלמים על כלכלה חזקה, ויש לנו כלכלה חזקה, אבל צריך לפעול בתחום הזה" ■ "הנתון של השכר החציוני הוא נתון שאי-אפשר לחיות איתו"

ועידת התעשייה 2013 של התאחדות התעשיינים נפתחה אתמול (ד') במלון הרודס באילת והבוקר נכנסת להילוך גבוה עם הרצאות ושיחות של שר האוצר יאיר לפיד, נשיא התאחדות התעשיינים צביקה אורן, שר הכלכלה נפתלי בנט ועוד רבים אחרים.

אתר "גלובס" מעביר את תכני הוועידה בשידור חי.

רו"ח אמיר חייק, מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמר בנאומו כי "בתקופה האחרונה התחושה של התעשיינים נוראית. אם אתה מצליח אתה גנב ואם אתה נכשל אתה טמבל. זו תחושה נוראית. אנחנו חיים במצב שכל פקיד רוצה להיות כחלון וכל חבר כנסת רוצה להיות כחלון, רוצים כותרות בעיתונים ומשנים לנו חוקים כל הזמן, אי-אפשר לעבוד כמה. הביורוקרטיה הורגת אותנו. זה מטורף".

"הממשלה עושה פיקינג של רגולציות ולא רואה את כל התמונה, למשל איך מגינים על התעשיינים בצרפת. וזה נורא ופוגע בתעשייה. התאחדות התעשיינים מעולם לא הייתה פתוחה מול המדינה בכל כך הרבה בג"צים. ארנונה, מים, חשמל, בכמעט כל נושא אנחנו בבג"ץ. תקציב המדען הראשי נחתך בשנים האחרונות. אנחנו מרגישים שאין מישהו שמקשיב היום לתעשייה".

שר האוצר יאיר לפיד אמר ענה בתשובה לשאלה של המנחה חגי גולן כי "הלכתי לבחירות כדי לעסוק בחומרים הבסיסיים של ההוויה הישראלית. אני בן אדם לא ציני אבל אני מתכוון ל'שליחות'. אני לא מודאג ולא מתייחס לסקרים. אני עושה מה שאני מאמין בו. סקרים באים והולכים".

גולן הפנה שאלה לצביקה אורן: "האם יאיר לפיד הוא שר אוצר טוב לתעשייה?". אורן השיב: "כן, הוא צריך לצבור נסיון אבל דלתו תמיד פתוחה אליי ולתעשייה".

- מה הנושא המרכזי ביותר לדעתך ששר האוצר צריך לטפל בו?

"אין חוק שיכול לטפל בצרכי היזם. צריך ליצור עבור היזם סביבה עסקית מתאימה. צריך לייצר סביבה עסקית שתורמת ליזמות. והיום זה לא קיים אז התעשייה מתכווצת".

"להכיר במגבלות כוחנו. אנחנו חלק מהעולם"

גולן: "אתה חושב שבנק ישראל יכול לעשות יותר בהקשר של שער החליפין".

"כדי להחליש את השקל גם משרד האוצר פועל לאחרונה בשטח הזה. זה מאוד חשוב לתעשייה. ישבתי לאחרונה עם הנגידה ודיברנו בדיוק על הנושא הזה. שער החליפין הוא בין השאר המחיר שאנחנו משלמים על כלכלה חזקה, ויש לנו כלכלה חזקה, אבל צריך לפעול בתחום הזה".

"צריך להכיר במגבלות כוחנו. אנחנו חלק מהעולם. אנחנו בתהליך של בדיקת דרכים ואפשרויות שונות להחלשת השקל. אין פתרון קסם. זו מלחמת חפירות יומיומית".

עוד אמר לפיד: "אני מקשיב לכולם ומנסה לשאוב רעיונות מכל מי שאפשר".

אורן: "אפשר להוריד ריבית, אפשר להקשות על הספקולנטים ויש כמובן רשימה של עלויות לתעשיינים שאפשר להוריד אותם. זה חשוב אולי יותר מטיפול בשער השקל".

גולן: "אמרת לאחרונה ש'כלכלת החלחול' לא עובדת. אז מה אפשר לעשות"?

לפיד: "אנחנו מגדילים השקעות בבתי ספר מקצועיים ומתכננים לעשות עוד הרבה. אני לא נגד הטבות מס. אם אינטל לא מקימה מפעל בישראל אלא באירלנד אז היום יש כמה אלפי אירים שמרוויחים הרבה כסף ומשלמים מס לממשלת אירלנד במקום בישראל. זה טירוף. אז צריך לבדוק מה הכי טוב למשק".

"אנחנו באוברדראפט. היינו באוברדראפט ענק והיום אנחנו במשיכת יתר קטנה יותר אבל עדיין במשיכת יתר. אני בתפקיד שאתה צריך להיות בו זהיר כל הזמן. אנחנו צריכים לייעל את עבודת הממשלה וגם להיות זהירים בעניין המסים".

אורן: "יש לנו מצוקה גדולה מאוד בכוח אדם מקצועי. אם הממשלה תיקח על עצמה הכשרה של כוח אדם מקצועי ותכפיל את הפריון, אנחנו נכפיל את המשכורות. צריך להפסיק לעשות פיילוטים ולהפסיק לדבר ופשוט לעשות. אני קיבלתי מענקים מהמדינה כדי להקים מפעל בדימונה ואני לא מצליח לגייס כוח אדם מקצועי".

לפיד: "אנחנו נשקם את החינוך המקצועי במדינת ישראל. זו המדיניות שלנו. אנחנו נעשה סדרה של פעולות כדי להכניס כוח אדם מקצועי לתעשייה".

בנוגע לפיטורים האפשריים בטבע ובמקומות אחרים אמר לפיד: "התפקיד שלי הוא, בין השאר, לשמור על העובדים בישראל. ואם חברה מקבלת הטבות אז המדינה יכולה אחר כך להתערב בנעשה בה. זה דו כיווני".

"חוק הרווחים הכלואים היה לא טוב"

גולן: "האם אתה חושב שהטבות המס לטבע היו מוגזמות"?

לפיד: "חוק הרווחים הכלואים היה לא טוב. אם במשך שנים נתנו הטבות מבלי שאיש בדק את זה אז זה לא טוב. עכשיו אנחנו מובילים תהליך שבודק כל הטבה שניתנת".

"השיח הישראלי הפך להיות אלים, מלא קנאה וצרות-עין. אנשים חוששים להצליח. לא מצליחים לדבר על תמונות מורכבות. להיות נגד זו לא מדיניות, אי-אפשר להיות נגד כל הזמן. חברות שיש בהן שיתוף-פעולה תמיד יותר מצליחות".

גולן: "מה עושים כדי לשנות את השכר במשק?"

לפיד: "הנתון של השכר החציוני הוא נתון שאי-אפשר לחיות איתו. צריך לייצר יותר הכנסה פנויה, ואחת הדרכים לעשות זאת היא לדחוף יותר את תעשיות החדשנות".

גולן: "אתה באמת מאמין שהתוכנית שהצגתם תביא לירידה במחירי הנדל"ן?"

לפיד: "לא יעזור. אנחנו בדבר הזה נהיה דורסניים ואגרסיביים. אנחנו יצרנו גוף שיכול לעבור דרך כל משרדי הממשלה והרגולציה ולשנות. משבר הדיור הפך להיות איום אסטרטגי על המדינה והחברה. זה אולי ייקח קצת זמן, אבל נראה הרבה דירות להשכרה שיוצאות לשוק, אנחנו נשנה את המצב".