אפריקה צנחה בבורסה: "החדשות לא עד כדי כך רעות"

שי עזר, אנליסט הנדל"ן של IBI: "בתרחיש האופטימי שהרי במידה ואפריקה תשכיל ותממש נכסים בהיקפים שהיא תכננה, אזי מצבה ישתפר פלאים, והיא תוכל לרכוש אג"חים בשוק, גם אם לא בהיקפים שהם קיוו"

מניית אפריקה רושמת היום ירידה חדה במהלך המסחר בבורסה, לאחר שההצעה לתיקון השטר נאמנות על מנת לבצע פירעון מוקדם לא עברה אתמול בהצבעה.

שי עזר, אנליסט הנדל"ן של IBI , מציין הבוקר כי למעשה בעלי אג"ח כז הצביעו בעד ובעלי אג"ח כו נגד. הסיבה נעוצה בהבדל בין הסדרות. אג"ח כז נושאת ריבית קבועה בשיעור של 6.8% צמוד ואילו אג"ח כו נושאת ריבית משתנה בשיעור של 6.5% שתעלה בהמשך ל-10.75%.

"כאשר מבצעים פירעון מוקדם אז מחזיקי אג"ח כו מופלים לרעה שכן מונעים מהם את הריביות הגבוהות בעתיד. אבל צריך לקחת דברים בפרופורציות. החדשות לא עד כדי כך רעות כמו שהן לא היו עד כדי כך טובות במידה וההצעה הייתה עוברת. המטרה הייתה לאפשר תיקון בכדי לבצע פירעון מוקדם בהיקף של עד 1.5 מיליארד שקל".

עזר מציין עוד כי אפריקה צריכה לעבוד קשה מאוד ולממש נכסים רבים בכדי להגיע להיקפים כאלה וגם בתרחיש האופטימי "הערכנו שהיא יכולה לבצע פירעון של עד 900 מיליון שקל ולא לפני 2015. אם ננתח את התרחישים אז בתרחיש הפאסימי שאפריקה איננה מצליחה לממש נכסים היא נקלעת לבעיה שגם התיקון הספציפי הזה בשטר הנאמנות לא היה עוזר לה מן הסתם. בתרחיש האופטימי שהרי במידה ואפריקה תשכיל ותממש נכסים בהיקפים שהיא תכננה אזי מצבה ישתפר פלאים והיא תוכל לרכוש אג"חים בשוק גם אם לא בהיקפים שהם קיוו".

ב-IBI לא רואים את האג"חים של אפריקה מגיעים לפארי כל כך מהר ובטח שלא בזמן הקרוב. "העסקה ברוסיה ועליות השערים של חברות הבנות (במיוחד אפי פיתוח שזינקה כמעט 40% בחודשיים ) שיפרו את התזרים העתידי ואת מצבת הנכסים וכעת ערכם הסחיר של הנכסים הסחירים גבוה בכ-15% מערך הפארי של סדרות האג"ח וערכם הכלכלי גבוה ביותר מ-40%. ביום ראשון נדע אם העסקה בפלורידה נסגרה, עסקה זו צפויה להניב תזרים של כ-90 מיליון שקל לאחר שירות החוב והינה חשובה ליציבות התזרים בשנת 2014".

"האג"ח והמניה יסבלו מסנטימנט שלילי בתקופה הקרובה"

ברוריה פיין, אנליסטית בכלל פיננסים ברוקראז', מציינת כי "אין לחברה באמת רצון ויכולת לשלם קנס כה גדול על פירעון מוקדם כך שאנו מעריכים כי כל עוד הצדדים לא יגיעו להסכמות חדשות, לא יתבצע פירעון מוקדם לאג"ח ואפריקה תאלץ להמשיך למצוא דרכים להתמודד עם הריביות הגבוהות של החוב היקר".

קיים סיכוי שבעל השליטה בחברה לא ישתתף במאי בהנפקת המניות של החברה בהיקף של 157 מיליון שקל - ולכן קיים סיכוי קלוש שבעלי מניות בקרב הציבור ישתתפו בהנפקה ויזרימו את חלקם, כ- 175 מיליון שקל. לאור זאת, אפריקה תצטרך למצוא מקורות אחרים לכ-330 מיליון שקל לפירעון חוב ב-2014 - מדוח מקורות ושימושים עולה כי אפריקה הניחה כי בעל השליטה בחברה והציבור ישתתפו בהנפקה המתוכננת במאי הקרוב. במידה ואכן לא יכנס הכסף לתוך החברה, אפריקה תאלץ למצוא מקורות חלופים לפירעון החוב בסכום הנ"ל. המשמעות, אפריקה תאלץ להאיץ את תוכנית המימושים. ספק אם מימושים יעשו במחירים האופטימליים.

פיין מציינת כי גם אם תעבור את שנת 2014-2015 לאפריקה צפוי לוח סילוקין עמוס בתשלומים - סה"כ תשלומי הקרן ותשלומי הריבית צפויים להסתכם לסכום עצום של כ-5.44 מיליארד שקל עד לשנת 2025 כך שקיים חשש שהחברה תכנס לסחרור נוסף ותאלץ ללכת להסדר חוב שני.

לסיכום, אומרת פיין, "כפי שציינו בעבר, פירעון מוקדם הוא תנאי הכרחי לעמידת אפריקה בהתחייבותה בזמן. ללא פירעון המוקדם וללא הסכמות חדשות, אנו מעריכים כי החברה תכנס כבר בשנתיים הקרובות לסחרור נוסף. לאור זאת, החברה תיאלץ להיפרד מנכסיה הבולטים בלחץ ובמחירים לא אופטימליים. להערכתנו, אג"ח של החברה, וגם המניה, יסבלו מסנטימנט שלילי בתקופה הקרובה כל עוד לא ימצא פתרון חדש".

אקסלנס: היקף החוב של אפריקה "גדול עליה" בהרבה מאוד מידות

שי ליפמן אנליסט הנדל"ן באקסלנס, אומר כי "לא ברור אם "הניצחון" הזה של בעלי החוב לא יתברר בסוף כניצחון פירוס. בכל מקרה, דעתי נשארה כפי שהייתה, היקף החוב של אפריקה "גדול עליה" בהרבה מאוד מידות והסיכוי שהחברה תצליח לעמוד בו תחת לוחות הזמנים הקיימים אינו גדול".

"לכל מי שפטפט בנושא, לא בחכמה רבה, כשמנתחים אג"ח צריך ללכת קצת יותר רחוק משנתיים קדימה, ובעיקר לראות כיצד חברה יכולה לפרועה את ההתחייבויות כשמגיעים פדיונות הקרנות...להערכתי אין מנוס מללכת להסדר נוסף, ויפה שעה אחת קודם. יש להמיר בין 50%-65% מהיקף החוב למניות החברה או החברות הבנות, זאת בכדי שהחברה, שהיא בבסיסה חברה יזמית תוכל לשאת בנטל החוב ולעמוד בו".

נכון, אומר ליפמן, שקל מאוד להסתכל אחורה ולהגיד שההסדר היה לא טוב, אבל צריך גם להיות הוגנים ולהגיד שאפריקה ולבייב, עד היום עמדו בכל מה שהוסכם ושהחברה לא יצאה להרפתקאות חדשות או העלתה את רמת הסיכון. כל מה שקרה הוא ש"הנחות המודל" שהנחו את הסדר החוב היו שהפעילות ברוסיה תתאושש בתקופה זו, עם זאת זה קורה לאט הרבה יותר מכפי שתוכנן.