סקר: 80% מתושבי חולון "גאים להיות תושבי העיר"

מדד יד ראשונה של "גלובס" ואלדר: פריחת הבנייה בעיר חולון מחקה את התדמית השלילית הישנה - בעיקר בקרב התושבים הוותיקים ■ אבל כשדירת 5 חדרים עולה כ-2 מיליון שקל, תושבי ערים אחרות אינם ממהרים לעבור

סקר דירוג ערים שנערך בישראל בשלהי שנות ה-90 מיקם את העיר חולון (דימוי תפיסתי) במקום אחד לפני האחרון מבין כלל ערי ישראל. הישראלים, הסתבר אז כי מזהים את חולון עם משרד הרישוי, עם בית הקברות ועם פשע - לא אלמנטים חיוביים במיוחד לאף עיר. תוצאותיו העגומות של הסקר הובילו את ראש העירייה דאז והיום, מוטי ששון, להוביל מהלך של מיתוג העיר מחדש, בניסיון לשנות את תדמית העיר.

חולון מותגה כ"עיר הילדים", הושם דגש על חינוך ותרבות, הוקמו מוזיאון הילדים, המדיטק, מוזיאון העיצוב, המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס, המרכז הבינלאומי לתיאטרון בובות, המרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית, סינמטק חולון ועוד.

בסקר שנערך בסוף 2012 נמצא כי 80% מתושבי חולון "גאים להיות תושבי העיר". אחוז הזכאים לבגרות עומד על 70% ואחוז המתגייסים בעיר הינו מהגבוהים בארץ, ועומד על כ-80%.

לוקאל פטריוטיים

חולון תחומה בין שלושה כבישים בין-עירוניים: ממזרח - כביש 4, ממערב - נתיבי איילון (כביש 20) ומצפון-מזרח - כביש 44. בעיר ישנן כמה תחנות רכבת, ואליהן יתווסף בעתיד הקו הירוק של הרכבת הקלה, שיחבר את העיר עם תל אביב ועם ראשון לציון.

מאז החל מיתוגה החדש וגם החלה תנופת הבנייה של המגדלים בעיר, חולון נהנית מהגירה חיובית של כאחוז בשנה ואוכלוסייתה מונה כיום כ-185 אלף תושבים. אותם תושבים שנטשו את העיר בעבר, בשל היצע נמוך של דירות ומיצוב בעייתי, היו גם הראשונים לחזור לגור בה.

על פי נתוני חברת אלדר, חולון נהנית מלוקאל פטריוטיות גבוהה מאוד. 95% מרוכשי הדירות החדשות בחולון מגיעים מחולון עצמה. רוכשי דירות בנות 4 חדרים הם לרוב זוג צעיר או משפחה צעירה שרוכשת את דירתה הראשונה (גילאי 30-40). דירות 5 חדרים נרכשות על ידי משפרי דיור, בני 40 ומעלה, וגם על ידי לא מעט "מצמצמי דיור" שמחליטים לעזוב צמודי קרקע בעיר לטובת חיים במגדל.

חשוב לציין כי השיעור הגבוה במיוחד של רוכשים שבאים מתוך תושבי העיר הקיימים עשוי ללמד אותנו כי התדמית השלילית של חולון אכן נמחקה בקרב בני העיר (שכבר לא ממהרים לברוח), אולם היא עדיין לא הדביקה את כלל תושבי ישראל (שלא ממהרים להצטרף לעיר).

עיקר הבנייה בחולון בשנים האחרונות התמקדה בשלוש שכונות: קריית רבין (ח-370), קריית אילון (ח-300) והשכונה החדשה ביותר - מגדלים בשדרה (ח-501). בשנים הבאות תוקם שכונה נוספת על עתודת הקרקע האחרונה בעיר (ח-500).

בנייתה של קריית רבין החלה בסוף שנות ה-90 וטרם הסתיימה. במחצית שנת 2012 אושרה הקמתן של כ-1,155 יחידות דיור נוספות בשכונה, כחלק מתוכנית מורחבת יותר. מטרת התוכנית היא לשפר את המגורים בחלק המזרחי של השכונה ולהתאימם לסטנדרטים ולאיכות המגורים העכשוויים.

שכונת קריית אילון, המוכרת יותר בשם ח-300, מספקת מענה לתושבי העיר המעוניינים להשתדרג ולרכוש דירה חדשה בבניין קומות מפואר.

השכונה, שתכלול בסופו של דבר כ-8,000 יחידות דיור, נמצאת במרכז העיר ומוקפת בשכונות ותיקות - קריית שרת ממזרח, נווה רמז ממערב וקרית בן גוריון מדרום. בשכונה ממוקם קניון חולון, מתחם המדיטק, הסינמטק והמוזיאון לעיצוב, מרכז הספורט בריזה ומוסדות חינוך רבים. אוכלוסיית השכונה מתאפיינת במשפחות צעירות עם ילדים, במעמד סוציואקונומי בינוני עד גבוה.

עירוב שימושים

שכונת מגדלים בשדרה (ח-501) היא הדוגמה הבולטת ביותר לסטנדרט הבנייה המאפיין את העיר בימים אלה.

מדובר במתחם שנועד ליצור רובע עירוני ייחודי שישלב סוף סוף תמהיל מעורב ומגוון, שיכלול מגורים, משרדים, מסחר ומבני ציבור, להבדיל משכונות המגורים ההומוגניות כל כך שהוקמו בעיר בשכונות האחרונות.

המתחם, המצוי בימים אלה בבנייה של כ-1,750 יחידות דיור שיוקמו במגדלים בני 14-26 קומות, עתיד לשמש כמרכז החדש של חולון. לאורך השכונה תוקם שדרה ירוקה שתוביל ישירות לשורת מוסדות (מוזיאון העיצוב, המדיטק, מועדון הספורט, קניון חולון ועוד). בעתיד צפוי בית העירייה להעתיק את מקום מושבו לאזור וגם הקו הירוק של הרכבת הקלה יעבור שם - אבל עוד חזון למועד כמובן.

מוכרים פי 2

על פי נתוני רשות המסים, מחיר דירות 4 ו-5 חדרים בחולון עלה בין השנים 2010 ל-2013 בקרוב ל-20%, ואף על פי כן כמות הדירות שנמכרו בעיר ב-2013 זינקה ב-92% לעומת 2010. נכון לשנת 2013, מחירה הממוצע של דירת 4 חדרים בשכונות החדשות של העיר (דירות חדשות ודירות יד שנייה בבניינים עד 5 שנים) עומד על כ-1.8 מיליון שקל.

מחיר ממוצע לדירות בחולון
 מחיר ממוצע לדירות בחולון

חולון והסביבה
 חולון והסביבה