פרטנר תחת חיים סבן: השוק קשה אבל להנהלה יש שקט

היכולת של סבן כמשקיע היא להשפיע בעיקר בשקט שהוא נותן להנהלה לעשות את עבודתה בשוק הסלולר הסוער, וביכולתה לפעול ללא לחץ למשיכת דיבידנדים לשירות החובות

כניסתו של חיים סבן לפרטנר בינואר השנה זכתה באופן טבעי לברכה מצד שוק ההון ומצד התקשורת לאחר תקופה סוערת של אי ודאות שעברה על החברה ועל הבעלים הקודם אילן בן-דב. אולם כניסתו של סבן לא שינתה הרבה מהמתווה שבו מתקדמת פרטנר.

ביצועי החברות בשוק הסלולרי ב-2013 המשיכו לסגת (גם אם לא בשערי המניות) ונראה שגם ב-2014 התמונה תהיה דומה. זהו מצב השוק ומבחינת אורנג' אין הרבה מה לעשות מלבד להיצמד לאסטרטגיה שהתווה המנכ"ל חיים רומנו. רומנו הוא זה שקיבל את פרטנר לפני שנתיים עם 9,000 עובדים, עם מערכת בילינג מקרטעת, עם מיזוג שלא הושלם עם 012, עם שירות לקוחות מידרדר וללא שחקן בשוק הסלולר ש'רוכב' על גבי הרשת שלה. לסבן כמשקיע אין יכולת להשפיע על אף אחד מהדברים הללו. ההשפעה שלו באה לידי ביטוי בעיקר בשקט שהוא נותן להנהלה לעשות את עבודתה, וביכולתה לפעול ללא לחץ למשיכת דיבידנדים לשירות החובות.

פרטנר מביטה ברווחיות של פלאפון רבעון אחר רבעון, ועיניה כלות. הפער הגדול ברווח הנקי של פלאפון ושל סלקום לעומת זה של פרטנר, מקורו בעיקר בעובדה שהוט מובייל 'רוכבת' על פלאפון וגולן טלקום על סלקום - בעוד לפרטנר אין מפעיל וירטואלי. פלאפון קיבלה כ-250 מיליון שקלים בשנה מהוט מובייל, ואת הרבעונים האחרונים היא מסיימת ברווח נקי של כ-150 מיליון שקלים - ואילו פרטנר צנחה לאזור ה-40 מיליון שקלים. רומנו ראה שלמרות כל מהלכי ההתייעלות שלו, כל העבודה הרבה שהושקעה בשירות, בשדרוג הרשת ובהתייעלות הפנימית, מה שזוכרים בסוף היא שורת הרווח.

כדי לפרוץ את המעגל רומנו היה זקוק לצעד שובר שוויון, ומכאן צמחה העסקה להקמת מיזם משותף עם הוט מובייל. האחרונה נקלעה בשנה האחרונה למצב לא בריא מבחינתה. היקפי הניוד אליה ירדו דרסטית ומשבר השירות והטכנאים בחברה האם השפיע גם על החברה הבת. תוכניות הצמיחה הלכו והתרחקו.

הוט מובייל הגיעה למצב של ניוד שלילי בחודשים מסוימים, כלומר שיותר לקוחות עזבו את החברה מאשר הצטרפו אליה. עבור חברה שנמצאת בשוק בסך הכול שנה, זה סימן מאוד לא טוב בהתחשב בכך שעליה לפרוס רשת בפריסה ארצית מלאה, שתחייב השקעה נוספת של מאות מיליוני שקלים.

העסקה שהוצגה לפני שלושה שבועות לציבור היא נדירה באיכותה להוט מובייל וסבירה עד טובה לפרטנר. הרשת המשותפת לדור הרביעי חוסכת לדרהי את הצורך בהקמת רשת דור שלישי כי הוא ימשיך לרכוב על הרשת של פרטנר, וברשת החדשה הוא ופרטנר יחזיקו במשותף שווה בשווה, כלומר הוא מקבל רשת דור רביעי משובחת בחצי מחיר, עוצר את השקעותיו בדור השלישי, ומתחיל לרשום את ההשקעה רק ב-2017. עד אז הוא מקבל שימוש בסכום המוערך ב-150-100 מיליון שקלים בשנה לעומת 250 מיליון שקלים ששילם לפלאפון, בתוספת סכום חד פעמי של 400-300 מיליון שקלים (לפי הערכות).

שלמה רודב, יו"ר דירקטוריון פרטנר, לא אהב את העסקה וזו הסיבה לכך שעזב את החברה. הוא העריך שפרטנר הוציאה לעצמה עין בשביל להוציא עין לפלאפון. בנוסף, לטעמו, מכיוון שהעסקה טובה מאוד להוט מובייל, היא תסייע לה להמשיך ולהילחם בפרטנר ביתר שאת כי הגיבנת של מחויבות להשקעות בהקמת הרשת יורדת ממנה. ימים יגידו מי צדק.