הסיכוי לחיים של הרצוג

בישראל מבלבלים בין מידות טובות לבין רפיסות אידיאולוגית

בוז'י הרצוג עוד לא הספיק לעכל את הניצחון המוחץ על שלי יחימוביץ', וכבר עט עליו צי של שדכנים, שדאגו להבהיר לו שמשימת חייו היא לזחול עם מפלגת העבודה לממשלה. כי הרי אם הוא לא יתרצה ויתפוס כיסא בין נתניהו וליברמן - מה כבר ההבדל בינו לבין המרדנית שקדמה לו בתפקיד?

ניסיון השידול הראשון הגיע, כצפוי, מכיוון ציפי לבני. אפשר להבין אותה: החיים בין בנט לאלקין נוטים להיות מדכדכים. לבני לקחה על עצמה בעיניים פקוחות את תפקיד עלה התאנה של ממשלת הימין וההתנחלויות, ואם הרצוג יצטרף, מצוקתה תהפוך לצרת רבים. רק שהבדידות של לבני בממשלה לא צריכה להיות חלק ממערך השיקולים של הרצוג.

יחימוביץ' עשתה כנראה כמה טעויות בדרך, אבל אי-אפשר לקחת ממנה את ההתעקשות להישאר מחוץ לממשלת נתניהו. בהופעותיו הראשונות, הרצוג הפתיע לטובה והבהיר שלעבודה בראשותו אין מה לחפש בממשלה.

צריך לקוות שהנחישות הזו לא תתכרסם עם הזמן. אוהדיו של הרצוג מציגים אותו כאדם הרמוני, שיודע לחבר ולא לפלג. אלה תכונות ראויות למנהיג, רק שבישראל יש בלבול ותיק בין המידות הטובות הללו במישור האישי לבין רפיסות והיעדר חוט שידרה אידיאולוגי במישור הפוליטי. בשם הקונצנזוס המזויף כבר כיהנו פה כמה וכמה ממשלות אחדות, ואף אחת מהן לא קירבה את השלום.

המשימה: אופוזיציה לוחמת

בהופעותיו השבוע הדגיש הרצוג ש"בהרכב הנוכחי של ממשלת נתניהו זה לא הגיוני שניכנס אליה" - רמז לכך שאם הבנטים ייצאו, העבודה תשקול להחליפם. הגיע הזמן לנתץ את האשליה: לא הבית היהודי היא המכשול שמפריד בין ממשלת נתניהו להסכם שלום. חוץ מקומץ ח"כים, הקואליציה מושתתת על אנשים שלא מוכנים לעשות אפילו ויתורים מינימליים כדי להביא קץ לכיבוש.

אחד מהם הוא יאיר לפיד, שהודיע שאריאל תישאר בישראל בכל מפה עתידית ושירושלים אינה נושא למו"מ - תנאים שמטרפדים על הסף כל סיכוי להסכם.

ממשלת נתניהו לא התכוונה ולא מתכוונת לנהל מו"מ רציני לשלום. מטרת העל שלה היא למרוח זמן ולהמשיך להעמיק את הבנייה בהתנחלויות. אם העבודה חפצת חיים, ואם הרצוג רוצה להיות אלטרנטיבה אמיתית לשלטון - אסור לו לקחת חלק באחיזת העיניים הזו. ב-2009 הוא התייצב לצד אהוד ברק ותמך בכניסת העבודה לממשלה בנימוק המוחץ ש"אנחנו נכנסים בגלל אחמדינג'אד ו-20 אלף מפוטרים בחודש".

אחמדינג'אד כבר מחוץ למשחק, ואם הרצוג ירצה להיכנס לממשלה, הוא יצטרך למצוא תירוצים טובים יותר. צריך לקוות שהוא יהיה מספיק נבון כדי לא לחפש אותם, ויבחר לשרת את הציבור על תקן אופוזיציה לוחמת. זה יגדיל את הסיכוי שלו לעשות בבחירות הבאות לימין מה שעשה ליחימוביץ' בבחירות לראשות העבודה.

* הכותב הוא מגיש התוכנית "יהיה בסדר" בגל"צ.