לוין מציע: פיצוי כפול לישראלים שיטענו לזיקה לקרקע בפינוי

אחרי הסתייגות תקציבית של שר האוצר יאיר לפיד מהצעתו של לוין, ראש הממשלה בנימין נתניהו יכריע אם להביאה לממשלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו יכריע אם להביא לאישור מליאת הממשלה את קידום הצעת החוק של ח"כ יריב לוין (ליכוד), "הצעת חוק פיצויים לבעלי זכות במקרקעין מועברים", שבמרכזה הכרזה על הזכות לפיצוי מיוחד לישראלים שקרקעות ומבנים שלהם עברו או יעברו לשטחים שהשליטה בהם הועברה לידי הרשות הפלסטינית.

לוין הגיש את הצעת החוק לוועדת השרים לחקיקה בתחילת השבוע. ההצעה אושרה בהסתייגות שר האוצר יאיר לפיד, שהגיש ערר בנימוקים תקציביים.

תחולת הצעת החוק של לוין היא מאז ההסכמים עם הפלסטינים ב-1994. לפי ההצעה, ישראלים שבידיהם "מסמך או ראיה המקימה לכאורה זכות במקרקעין", קרקעות ומבנים, בשטחים שיועברו לרשות הפלסטינית, יזכו לפיצוי מיוחד. הפיצוי יהיה בגובה "כפל הפיצוי שהיה משתלם בגינם לו היו מופקעים לפי הוראת פקודת הקרקעות". האחראי לביצוע החוק יהיה שר המשפטים.

המנגנון הקבוע בפקודה בעניין זה מתבסס על הערכת השווי הריאלית של הקרקע, בהתחשב בסכום שהיה מתקבל ממכירת הקרקע אילו נמכרה בשוק על ידי מוכר מרצון לקונה מרצון. מדובר, למעשה, בכבילת שיקול דעתה של הממשלה לקבוע את מנגנון הפיצוי הראוי ואת שיעורו.

הצעת החוק מתייחסת גם לשטחים באזור A, שבהם כבר הועברה השליטה הביטחונית והאזרחית לרשות הפלסטינית.

בדברי ההסבר אומר לוין כי העברת שטחים לרשות הפלסטינית, "בין אם הדבר נעשה מכוח הסכם ובין אם הדבר נעשה על ידי פעולה חד צדדית של המדינה, חזקה עליה שיש עמה פגיעה חמורה בקניינו של האזרח הישראלי באותו שטח, עד כדי שלילתו המוחלטת".

ההצעה לפיצוי כוללת הגדרה רחבה של בעלי זכויות במקרקעין, כך שגם מי שטרם התבררה זכאותו במקרקעין, למשל מי שנמצא רק בשלב הגשת בקשה לרישום ראשון, יהיה זכאי לפיצוי, ללא הבחנה בין זכויות ששווקו ע"י המדינה לזכויות שנרכשו באופן פרטי ע"י תאגידים וסוחרי מקרקעין באזורים מאוכלסים בפלסטינים. לפי מקור ממשלתי, קבלת ההצעה עלולה לעודד ניסיונות לרכישת מקרקעין של ישראלים במישרין בשטחי יו"ש, מבלי שהדרג המדיני חיווה דעתו בשאלת מדיניות זו, תוך גלגול העלויות על אוצר המדינה.

ב-2010 נדונה בוועדת השרים לחקיקה הצעה דומה של ח"כ אורי אריאל, כיום שר השיכון. אז נדחתה ההצעה בשל החשש כי מטרתה הייתה לפצות את החברה הפרטית "הר וגיא", שמנהל סוחר הקרקעות הגדול ביו"ש משה זר, שרכשה קרקעות שהועברו לשליטת הרש"פ והעריכה את שוויון ב-22 מיליון דולר.

בדברי ההסבר של ח"כ לוין אין הערכה תקציבית של שווי המקרקעין הראויים לפיצוי ומצויים בשטחי A.