עלבון או בלון

אף אחד לא משפיל דרוזים, אך "ידיעות" מנסה ליצור רושם כזה

ראש הממשלה, הנשיא, שרת המשפטים ורבים אחרים - כולם מתנצלים ומגנים בעניין הדרוזים. על מה? מדובר בידיעה בלעדית של "ידיעות אחרונות", ואין עוד אמצעי תקשורת, בארץ ובעולם, המתמחה כמו עיתון זה בהפיכת ידיעה בלעדית-שולית לסקופ המזעזע את אמות הספים.

מה קרה שם בשער הכניסה לכור בדימונה? מאבטחים במקום סירבו לאשר כניסת קצין ושני חיילים דרוזים, שהגיעו למקום עם היחידה שלהם לצורך תרגיל. כל הסיפור לא ארך יותר מחצי שעה עד שניתן האישור.

הדבר הנורא הוא שמישהו סיפר על המקרה לכתב "ידיעות אחרונות", וכך הגיעה הידיעה אל עורכים ששפשפו את ידיהם בהנאה גדולה. הנה הזדמנות לעשות רעש באמצעות אגף ההיסטריה במחלקה המאוד פעילה של העיתון.

איפה פה ההשפלה?

בוודאי שהמקרה לא נעים. אין ספק כי אירעה שם פאשלה, מישהו טעה בהפעלת שיקול-דעת. אני גם בטוח שהיו מי שחשו השפלה. במיוחד כאשר "ידיעות" מודיע להם שזה מה שהם צריכים להרגיש. בעיקר כאשר מצטטים דרוזים המעידים, לבקשת "ידיעות", שהושפלו. דרוזים שחלקם בלתי מזוהים.

שיהיה ברור: אם קיימים דרוזים שאמרו שלא נפגעו - לא הייתם שומעים על כך. כי היסטריה יוצרים באמצעות "קונצנזוס", כלומר פרסום דעה אחת ופסילת כל דעה נגדית. חילוקי דעות אינם מתאימים לזה.

איפה הגזענות?

כמובן ש"ידיעות" הכניס לפרשה את אלמנט הגזענות, שתמיד עושה טוב לקופת העיתון ובעליו. כאילו שיש מדיניות של אפליית הדרוזים. כאילו יש החלטה להתייחס אל הדרוזים ביתר הקפדה ביטחונית מאשר יהודים. אין שום דבר כזה, ומשום כך אין גזענות.

נזק עצום נגרם לתקשורת ולציבור הישראלי מהקמת "ישראל היום". לא רק בגלל מה שמתפרסם בחינמון זה, אלא יותר עקב הדברים שמפרסם "ידיעות" בגלל קיומו של החינמון, הגורם לו נזק.

כל מי שמכיר קצת את העיתונות, מבין שללא המתחרה, "ידיעות אחרונות" היה מתנהל אחרת. היום מבחן הכניסה של מידע ל"ידיעות" הוא מידת הנזק שאפשר לגרום ל"ישראל היום". ההיסטריה היא תוצאה מובנית ממצב זה.

הדרוזים או "ישראל היום"?

שלא יובן כאילו "ישראל היום" הוא העיתונות המקצועית בהתגשמותה. אדרבא, גם בעיתון זה המידע הנמסר לציבור הוא סלקטיבי, גם הוא מוכתב על-ידי היחס ל"ידיעות", ובעיקר לראש הממשלה ומשפחתו. אבל למרות כל אלה, הייתי מצפה מ"ידיעות", שהוא העיתון הבכיר, לקצת יותר אחריות. לא הרבה, טיפה יותר. ובעיקר, בלי הסתה היסטרית.

אף אחד לא רוצה להשפיל או להעליב את הדרוזים. בטח לא בכוונה. אבל יכול לקרות שאדם כלשהו יגרום לכך. זה לא מצביע על שיטה. גם אם "ידיעות", מטעמיו שלו, מבקש ליצור את הרושם הזה.