מסע השיווק של ליברמן "החדש": מצפה להיפגש עם קרי

שר החוץ האמריקאי מגיע לישראל בסוף השבוע, אך בלו"ז הרשמי שלו מסומנות פגישות רק עם נתניהו ועבאס ■ לפני כן, יבקר ליברמן בוושינגטון, ניו-יורק ומוסקווה ■ "ליברמן יהיה אורח רצוי בוושינגטון"

אביגדור ליברמן, שר החוץ החדש-ישן, מתכנן לשקם את יחסיו עם ממשל אובמה, שהידרדרו לשפל המדרגה בשלוש וחצי שנות כהונתו הראשונות במשרד החוץ. בניגוד לשרי חוץ קודמים, שוושינגטון היתה תחנה תכופה במסעותיהם בחו"ל, ליברמן ביקר בבירת ארה"ב רק פעמיים בתקופה האמורה, ונפגש עם שרת החוץ האמריקאית לשעבר, הילארי קלינטון, פעם אחת בלבד, לשיחה צוננת.

עתה, בעקבות שובו למשרד החוץ, לאחר שזוכה מהאשמות השחיתות שהועלו נגדו, מקווה ליברמן לפתוח דף חדש עם האמריקאים. על פי ידיעה שמתפרסמת היום (ב') ב"ניו יורק טיימס", הוא "מצפה" להיפגש עם עמיתו האמריקאי, ג'ון קרי, בסוף השבוע. קרי מתוכנן להגיע לישראל ביום ו', אך בלו"ז הרשמי שלו מצוינות פגישות רק עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ונשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס. הלו"ז עשוי להשתנות, כמובן.

ה"טיימס" אף אומר, שליברמן יצא אתמול למסעו הרשמי הראשון מאז ששב למשרד החוץ: הוא המריא לרומא ומשם הוא מתוכנן להמשיך לניו-יורק, וושינגטון ומוסקבה. בשלב זה לא ברור עם מי ייפגש ליברמן בוושינגטון. קרי עומד לצאת מחר לביקור בבלגיה, מולדבה וכאמור ישראל. בלו"ז של בכירי הסטייט דיפטרמנט לשבוע זה לא מסומנת שום פגישה עם ליברמן, נכון לעכשיו. כמובן, הוא עשוי להיפגש עם בכירים אחרים בממשל ועם מחוקקים.

בכל מקרה, גורמים בוושינגטון אמרו ל"גלובס" שקרי, בניגוד מודגש לקלינטון, צפוי לטפח קשרים הדוקים עם ליברמן כאשר ייפגשו. קרי שאב עידוד מדברי ליברמן שקרא לנהל שיח רגוע יותר עם ארה"ב על התכנית הגרעינית של איראן והוא מקווה לטפח אותו כמשקל נגד לנתניהו, שמטיף נגד העסקה הגרעינית עם טהראן. "ליברמן יהיה אורח רצוי בוושינגטון בתקופת כהונתו של קרי", אמר אחד המקורות.

לקראת הביקור המתוכנן בוושינגטון, פרש ה"טיימס" לפני ליברמן שטיח אדום: מאמר אוהד שמדגיש את השינוי שחל בו. "קצת קשה להכיר את שר-החוץ החדש-ישן בימים אלה", אומר העיתון. "נמוג, בשלב זה לפחות, אביגדור ליברמן הפוגעני, הביקורתי והבוטה, שהבית הלבן נידה אותו.... נעלם, כך נראה, אביגדור ליברמן שהאשים את מחמוד עבאס ב'טרור דיפלומטי' ואמר, בזלזול, שעשרות שנים מפרידות בין ישראל לשלום עם הפלסטינים. נעלם אביגדור ליברמן שקרא לערביי ישראל להישבע שבועת אמונים למדינה. במקומו הופיע דיפלומט פייסני שאמר, בנאום שנשא באחרונה, כי 'עלינו לבנות כלכלה' לפלסטינים כדי לסלול את הדרך להסכם".

אברהם פוקסמן, ראש הליגה נגד השמצה, שבשנים שחלפו קרא לדיפלומטים להיפגש עם ליברמן ולהתייחס אליו ברצינות, למרות קשייו בוושינגטון, אמר לעיתון: "אני חושב שדלתות ייפתחו לפניו. דיפלומטים חזרו אלי, זה אחר זה, והודו לי (על שעודדתי אותם להיפגש עם ליברמן). הם אמרו: 'תודה לך. מצאנו מישהו שיודע להקשיב, שיודע לפרוש טיעונים, שמנהל שיחה, שמנהל דיונים'".

ליברמן סירב להתראיין ל"טיימס". מקורביו אמרו שהוא עדיין "אינו מוכן". אך הם טוענים שהוא יותר אדם עם רגליים על הקרקע, ופחות דמגוג. לדבריהם, הוא אוהב לשתות יין ואוהב תיאטרון, הפסיק כמעט לגמרי לעשן סיגרים, מנהל דיאטה נצחית, משחק טניס וקורא ספרי היסטוריה רציניים. בפגישות עם דיפלומטים זרים הוא מרשים אותם בבקיאותו בפוליטיקה הפנימית של ארצותיהם, לדברי המקורבים.