ליגה משלהם: המודל המנצח של ילין לפידות

על רקע הקשיים בענף והשחיקה בהכנסות וברווח של מרבית הגופים, בולטות תוצאותיו של בית ההשקעות של יאיר לפידות ודב ילין ■ רק אקסלנס, בית ההשקעות השלישי בגודלו שמנהל נכסים בהיקף של פי 2.5 מילין לפידות, הצליח להציג שורת רווח טובה יותר

זה לא סוד שענף בתי ההשקעות המקומי הוא כבר לא מה שהיה. רוב הברוקרים מתמודדים עם שחיקה בהכנסות וברווח, מנסים לקצץ בעלויות ולהתייעל, מחפשים במרץ אחר מנועי צמיחה חדשים ובלית ברירה מתמזגים זה עם זה - הכל כדי לשרוד. ובכל זאת, יש גוף אחד שמוכיח שאם עובדים נכון, אפשר להרוויח ובגדול.

בית ההשקעות ילין לפידות הציג בתשעת החודשים הראשונים של 2013 רווח נקי של 38 מיליון שקל - זינוק של 50% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, כשגם בשורת ההכנסות (מניהול תיקים, קרנות נאמנות וקופות גמל) נרשם גידול דומה והן עמדו על 165 מיליון שקל (יותר מבשנת 2012 כולה).

ילין לפידות, בוטיק ההשקעות שהוקם לפני 10 שנים ומנוהל ע"י שני מייסדיו, דב ילין - בעברו מנהל קופות הגמל של בית ההשקעות דש ני"ע - ויאיר לפידות, לשעבר מנכ"ל חברת NC מקבוצת לאומי.

בית ההשקעות, שבעבר הוגדר כ"בוטיק", צומח בעקביות ונכון לסוף ספטמבר הוא מנהל כ-32 מיליארד שקל ומעסיק 170 עובדים. מתחילת השנה הנוכחית גייס ילין לפידות יותר מ-10 מיליארד שקל וחברת קרנות הנאמנות שלו - שמנהלת כ-13 מיליארד שקל ובראשה עומדים אסף אלדר ואורי קרן - כמעט והכפילה את נכסיה מתחילת השנה. כל אלה ללא רכיבה על טרנדים זמניים וללא תרגילי שיווק.

ההצלחה של בית ההשקעות מתבטאת היטב גם בשכר של ילין ולפידות. השניים, שנכללים ברשימת שיאני השכר בענף, גרפו לכיסם ב-2012 5.3 מיליון שקל כל אחד.

צמיחה בכל תחומי הפעילות

בהשוואה ליתר הגופים המדווחים (מיטב דש, אקסלנס, אי.בי.אי, אנליסט, הראל פיננסים, מגדל שוקי הון ומנורה מבטחים פיננסים) ילין לפידות הוא הגוף היחיד שהציג צמיחה מרשימה בכל פעילויות הליבה. במהלך תשעת החודשים הראשונים של 2013 צמחו הכנסותיו מניהול קרנות נאמנות, קופות גמל וניהול תיקים ב-61% (ל-75 מיליון שקל), 35% (69 מיליון שקל) ו-23% (15 מיליון שקל), בהתאמה. גם ברבעון השלישי לבדו נרשם גידול של כ-50% בהכנסות וברווח הנקי, שהסתכמו ב-62 מיליון שקל ו-14.2 מיליון שקל, בהתאמה.

מי שנהנית מהצמיחה בעסקי ילין לפידות, מלבד המייסדים, היא לידר שוקי הון בניהולו של עמית ורדי. זו מחזיקה 50% מילין לפידות, ובנוסף פועלת בתחומי חיתום, ברוקראז' ונוסטרו. בינואר-ספטמבר רשמה לידר גידול של 55% ברווח, שהסתכם ב-25 מיליון שקל ונבע ברובו מחלקה בתוצאות ילין לפידות.

את השקעתה בבית ההשקעות ביצעה לידר שוקי הון בנובמבר 2005, זמן קצר לאחר הקמת ילין לפידות, ועל רקע היכרות קודמת עם דב ילין, מהתקופה שבה הייתה דש ני"ע בשליטת לידר (אז חלק מקבוצת שרם-פודים-קלנר). בשלב ראשון רכשה לידר 30% מילין לפידות ושנה לאחר מכן מימשה אופציה שהייתה לה ורכשה 20% נוספים - כל אלו תמורת כ-15 מיליון שקל בלבד. נכון להיום רשומה ההשקעה בספריה בשווי הגבוה פי 3, ובשוק מעריכים כי לצרכי מכירה יעמוד שווי ילין לפידות על 500-600 מיליון שקלים.

מנהלים פחות, מרוויחים יותר

ומה לגבי המתחרים? נתחיל בהשוואה המתבקשת - בתי השקעות שמנהלים נכסים בהיקף דומה. בית ההשקעות הוותיק אי.בי.אי, שמנהל כ-30 מיליארד שקל, הרוויח במהלך 9 החודשים הראשונים של 2013 כ-29 מיליון שקל, עלייה של 6.5% אך עדיין פחות מילין לפידות. במקביל, הוא הציג ירידה של כ-8% בהכנסות. הרווח של מגדל שוקי הון, שמנהל כ-28 מיליארד שקל, נחתך במהלך התקופה בכ-86% והסתכם במיליון שקל בלבד.

אנליסט, שמנהל שליש מנכסי ילין לפידות (כ-9 מיליארד שקל) הציג ירידה בהכנסות וברווח של כ-10%. עם זאת, ב-9 החודשים הראשונים של 2013 הציג בית ההשקעות רווח של כ-11 מיליון שקל, המצביע על שיעור רווחיות נאה יחסית. מנגד, מנורה מבטחים פיננסים, שגם הוא מנהל נכסים בהיקף דומה (כ-11 מיליארד שקל), רשם רווח תקופתי של 1.7 מיליון שקל בלבד (אם כי מדובר בשיפור מהותי לעומת הפסד של כ-14 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד).

ומהקטנים לגדולים: הראל פיננסים רשם גידול של 29% ברווח בתשעת החודשים הראשונים של השנה, שהסתכם בכ-17 מיליון שקל. כלומר, מדובר 14 מיליון שקל פחות ממה שהרוויח ילין לפידות, למרות שבהראל מנהלים פי נכסים בהיקף הגדול פי 1.5 (50 מיליארד שקל, לא כולל פעילות הגמל); מיטב-דש, בית ההשקעות השני בגודלו בישראל, שמנהל 127 מיליארד שקל - כלומר פי 4 מילין לפידות - הרוויח 4 מיליון שקל בלבד (נתוני פרפורמה).

למעשה, היחיד שהצליח להכות את ילין לפידות בשורת הרווח הוא אקסלנס, שב-9 החודשים הראשונים של 2013 הרוויח 56 מיליון שקל. עם זאת, אקסלנס הוא בית ההשקעות השלישי בגודלו, ומנהל נכסים בהיקף של 81 מיליארד שקל. כך שהוא אולי הרוויח יותר במהלך התקופה, אבל ילין לפידות רווחי יותר (וזאת, על אף שאין לו מקור רווח מרכזי שקיים אצל חלק מהמתחרים: תעודות סל).

פעילות תעודות הסל, שקיימת במיטב דש ואקסלנס, אחראית לחלק לא מבוטל מרווחי אקסלנס. כך, למשל, הרווח המגזרי של קסם, חברת תעודות הסל שלה, היה הגבוה ביותר מבין כלל פעילויות בית ההשקעות, והסתכם ב-45 מיליון שקל (כמחצית מהרווח המגזרי המאוחד).

המסקנה, אם כך, ברורה. בעוד שבתי ההשקעות עסוקים ב"למשוך את השמיכה" אחד לשני, בבוטיק ההשקעות של ילין ולפידות מתמקדים במה שכולם כבר הספיקו לשכוח: ניהול השקעות קלאסי, כזה שמתבסס על מוצרים טובים, מנהלים מצוינים ושקיפות מול החוסכים והמשקיעים בשוק ההון.

הכנסות ורווחי
 הכנסות ורווחי