קריאת השכמה לשר ארדן

קורים בשוק שינויים מרחיקי לכת שישפיעו עליו לאורך שנים

הנה תסריט דמיוני: בביקורו הבא בישראל של נשיא קבוצת סיסקו, ג'ון צ'יימברס, הוא ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ויאמר לו: אדוני ראש הממשלה, הבטחת לעזור לי להקים את כביש 6 הדיגיטלי בישראל, אבל יש לי רושם שאתה וממשלתך עושים הכול כדי להרוס את הכביש עוד לפני שקם. ואז, נתניהו יטלפן לשר התקשורת גלעד ארדן, ישתף אותו בביקורת של צ'יימברס ויבקש ממנו לקדם את מיזם הסיבים האופטיים.

מיזם הסיבים האופטיים הוא פרויקט תשתית לאומי שנועד להקמת תשתית תקשורת שלישית בישראל, שעליה ניתן יהיה לספק שירותי אינטרנט, טלפוניה וטלוויזיה.

ייתכן כי בעקבות ההתערבות של נתניהו תיבחן שוב המדיניות הממשלתית של מיזם הסיבים, והשרים יחפשו לעזור בכל דרך לאחד המיזמים החשובים ביותר בישראל להתרומם.

עד כאן התסריט הדמיוני, ומכאן למציאות. בשבועות האחרונים מתרחשים בשוק התקשורת שינויים מרחיקי-לכת שישפיעו על מבנה השוק לאורך שנים. השינויים הללו עלולים לחרוץ את סיכויו של מיזם הסיבים האופטיים המשותף לחברת ויה-אירופה, משקיעים ישראליים, וחברת חשמל, שסיסקו היא המממנת העיקרית שלו.

ההתפתחויות שמאיימות יותר מכול על המיזם הן ההסכם להקמת רשת אתרים משותפת בין פרטנר להוט-מובייל והסיכוי להקמת רשת דומה בהסכם בין פלאפון לסלקום. ההתפתחויות הללו עשויות לחסל את סיכוייו של המיזם החדש שרואה בפרטנר ובסלקום את הלקוחות הפוטנציאליים המרכזיים שלו לנושא אתרים סלולריים וחיבורם באמצעות סיבים אופטיים.

כשפרטנר מקימה רשת משותפת עם הוט-מובייל, הסיכוי ששתי החברות ישתמשו בשירותי מיזם הסיבים הוא אפסי, כיוון שהוא מתחרה בתשתיות של הוט. כך גם לגבי עסקה אפשרית בין סלקום לפלאפון. רשת משותפת לשתיהן תחסל את הסיכוי שסלקום לפחות (כי פלאפון תרכב על הרשת של בזק) תשתמש בתשתיות המיזם.

ארדן, בלהיטותו להשאיר חותם במשרד התקשורת, הכריז על רצונו לצמצם את הרשתות הסלולריות בישראל, אבל שכח שהוא עלול, במקביל, גם לייתר את מיזם הסיבים האופטיים. אם המיזם לא יתרומם, בזק עלולה להאט את קצב פריסת הסיבים האופטיים שלה, וגם השקעות הוט בתשתיות עלולות לצנוח פלאים, כיוון שלא תהיה להן תחרות. לכן, אין מנוס מהתערבות אקטיבית של ארדן שתבטיח שהרשתות הסלולריות יקימו חלק מהתשתיות העתידיות שלהן באמצעות מיזם הסיבים האופטיים.

אפשרות נוספת להצלת המיזם היא להפוך אותו למפעיל תקשורת לכל דבר ועניין. כיום, המיזם מוגדר כחברת תשתיות שלא יכולה למכור שירותי תקשורת לצרכן. לאור ההתפתחויות האחרונות בשוק התקשורת, ייתכן שצריכה להגיע גם מהפכה בתפיסה הזו. כי אם לא תבוא מהפכה כזו, או שינוי בהתייחסות של ארדן למיזם החשוב, נתניהו לא יוכל להסביר למנכ"ל סיסקו למה המדינה דחפה להקמת המיזם, ומיד עם הקמתו החליטה לשים לו מקלות בגלגלים.