מי צופה בישראל בספורט בטלוויזיה? 68% גברים; רוב בולט לבני 55-64

בדיקת "גלובס": ילדים ונוער רואים ספורט על המסך ביחס נמוך יותר משיעורם באוכלוסייה, כשגם אקדמאים נוטים לוותר על התענוג

למרות שבישראל פועלים לא פחות משבעה ערוצי ספורט מקומיים ייעודיים (ארבעה לערוץ הספורט, שניים לצ'רלטון, אחד ל-ONE) ובנוסף עוד 4 אפיקי HD, ערוצי הברודקאסט (אלה שאינם מתמחים בתוכן ספציפי) עדיין לא ויתרו על הנתח הספורטיבי שלהם, ומחזיקים בחלק משמעותי משוק שידורי הספורט בישראל.

מבדיקה של "גלובס" עולה כי במהלך 12 החודשים האחרונים (נובמבר 2012-נובמבר 2013) הערוצים 1, 2, 9 ו-10 שידרו בסך-הכול 172 שידורים של אירועי/משחקי ספורט. האם יש הצדקה מבחינת נתוני הצפייה להנחתתם של אירועי ספורט בברודקאסט? לא בטוח בכלל. בסך-הכול צפו במהלך השנה האחרונה 24.04 מיליון צופים בשידורי הספורט החיים בברודקאסט (צופים פרטים מעל גיל 4 בכלל האוכלוסייה) - ממוצע של 139 אלף צופים לשידור, המשקפים פחות או יותר רייטינג ממוצע של 5%.

אם נעזוב לרגע את השאלה האם מוצדק מבחינת ערוצי הברודקאסט להתנפל על שידורי הספורט, ונתמקד רק בנתונים שהם מספקים לנו - אז אפשר ללמוד כמה דברים מעניינים על הרגלי הצפייה של הציבור הישראלי בהקשר של שידורי ספורט.

***

העניין הראשון הוא ההעדפה המגדרית: בעוד שבחלק גדול מהעולם המערבי החלוקה בין גברים לנשים בצפייה בספורט כבר עומדת בשנים האחרונות על שוויון מוחלט, בישראל הספורט הוא עדיין עולמם הכמעט בלעדי של הגברים. מנתוני הצפייה בערוצי הברודקאסט עולה כי היחס בצפיית ספורט עמד בשנה האחרונה על 68.2% גברים, לעומת 31.8% נשים.

מי צופה בספורט בטלוויזיה בישראל
 מי צופה בספורט בטלוויזיה בישראל

גם בהקשר של גילאי הצפייה מתגלה תופעה מעניינת: הספורט בישראל בערוצי הברודקאסט עדיין שייך לאוכלוסייה המבוגרת יותר. קבוצות הגיל הצעירות צופות בספורט בישראל ביחס הנמוך משמעותית משיעורן באוכלוסייה. אצל ילדים בגילאי 4-11 שיעור הצפייה בספורט בשנה האחרונה בטלוויזיה עומד על 36% ביחס לגודלם באוכלוסייה. גם בקרב הנוער, גילאי 12-17, שיעור הצפייה בספורט נמוך ועומד על 47% ביחס לגודלם באוכלוסייה.

האוכלוסייה "המכורה" ביותר לספורט בארץ היא קבוצת הגיל 55-64, אצלה הצפייה בספורט מבטאת 183% ביחס לגודלה באוכלוסייה. בהקשר זה, יש לציין כי אחת הסיבות לגיל הצופים המבוגר יחסית בספורט בישראל היא העובדה שערוץ 1 המחזיק ברוב שידורי הספורט בברודקאסט גם מאופיין אובייקטיבית בחתך גיל מבוגר יותר של צופים.

מפילוח נתוני הצפייה של השנה האחרונה בברודקאסט עולה כי קיימים הבדלים ברורים בפרופיל הצופה הישראלי בספורט, על-פי נתוני השכלה: ככל שההשכלה גבוהה יותר - כך הולך וקטן מספרם של צופי הספורט ביחס לשיעורם באוכלוסייה. בעלי עד 10 שנות לימוד צופים במשדרי ספורט בשיעור גבוה משיעורם באוכלוסייה (118%), בעוד שבעלי תואר אקדמאי מלא או חלקי צופים בספורט בשיעור נמוך מאוד יחסית לשיעורם באוכלוסייה (78%).

אם למישהו עדיין יש ספק שישראל היא קודם כל מדינת כדורגל וכדורסל, הוא יכול לקבל את הנתון הזה גם מההעדפה של ערוצי הברודקאסט לבחור מה לשדר ובמה להשקיע: מתוך 24.04 מיליון צפיות לשידורי ספורט בברודקאסט בשנה האחרונה, 56% מסך הצופים (13.4 מיליון צופים) ראו משחקי כדורגל. 8.1 מיליון צפיות נרשמו בשנה האחרונה למשחקי כדורסל, ורק 2.3 מיליון צפיות ל"כל היתר" - אליפות העולם בשחייה, אליפות העולם באתלטיקה קלה, כדורעף, כדוריד, איגרוף וסרטים דוקומנטריים על ספורט.

10 הגדולים
 10 הגדולים