קבוצות רכישה בחריש מתקשות לקבל את המענקים

מקור הבעיה: השתהות באישור חלק מקבוצות הרכישה בחריש על ידי הבנק המלווה מה שלא מאפשר פתיחת תיקי משכנתאות לחברי הקבוצה הנחוצים לקבלת המענק

חברי קבוצות רכישה בחריש אינם מצליחים לקבל את המענק שהובטח להם וחוששים כי יפספסו את המועד האחרון לקבלת הסכום שנקבע לסוף החודש הנוכחי. מקור הבעיה: השתהות באישור חלק מקבוצות הרכישה בחריש על ידי הבנק המלווה מה שלא מאפשר פתיחת תיקי משכנתאות לחברי הקבוצה הנחוצים לקבלת המענק. במקביל, עתירה שהגישו חמש קבוצות רכישה בחריש לבית המשפט העליון כנגד ביטול המענקים אמורה לעלות לדיון בשבוע הבא בפני בית המשפט העליון ומנהלי העמותות מנסים לגבש פשרה עם המדינה שתאפשר מתן המענקים עוד טרם החתימה עם הבנק המלווה.

בבנקים השונים מסבירים כי כל עוד לא נחתם הסכם ליווי אין באפשרות הבנק לפתוח תיקי משכנתא לכל אחד מחברי הקבוצה ולכן לא ניתן גם להעביר את המענקים. יש לציין כי מדובר בקבוצות רכישה מהגדולות ביותר שהתארגנו בישראל כשאחת מהן לבדה מונה למעלה מ-800 חברים. מסיבה זו לוקח לבנקים זמן ארוך מהרגיל לאשר את בקשת הליווי. בנתיים, מכיוון שהוראות המעבר המתייחסות למענקים לא התייחסו בצורה ישירה לליווי הבנקאי, חוששים חברי הקבוצה כי לא יוכלו לממש המענק שהובטח להם.

כזכור, ביוני 2011 קיבלה ממשלת ישראל החלטה שמטרתה הייתה לעודד מעבר של תושבים להתגורר בפריפריה, על ידי מתן מענקים וסבסוד פיתוח. במסגרת ההחלטה אושר מענק מותנה בסך של 60 אלף שקל לזכאי משרד הבינוי והשיכון. מענקים אלה ניתנו במספר ישובים בפריפרייה, בניהם גם היישוב החדש חריש. לאחר שמאות רוכשי דירות מימשו המענקים בתקופה של כשנתיים ומאות נוספים הצטרפו לקבוצות רכישה על סמך הבטחות המענקים, החליטה ממשלת ישראל כי תוכנית המענקים תופסק לאלתר.

הסיבה להפסקת התוכנית הייתה שמשרד האוצר טען כי התוכנית איננה אפקטיבית. ביטול המענקים גרר מחאה ציבורית רחבה שהובילה בסופו של דבר לגיבוש הוראות מעבר שהאריכו את תוקף המענקים. לאחר שהתקבלו הוראות המעבר, הסתבר שהם כללו הוראות דרקוניות שלא אפשרו מימוש אמיתי של המענקים בתקופת האמורה, במיוחד לחברי קבוצות רכישה. מסיבה זו הוחלט שוב להאריך את תוקף המענקים רק לרוכשים במסגרת הקבוצות עד לסוף דצמבר הנוכחי.

למרות גיבוש הוראות המעבר והארכתן, תוכנית המענקים בוטלה, ולכן החליטו גם מארגני הקבוצות וגם קבלנים שרכשו קרקעות ביישוב חריש להגיש עתירות כנגד ביטול המענקים. אחת העתירות, עתידה לעלות לדיון בעוד מספר ימים בפני בית המשפט העליון מול השופטים עדנה ארבל, אסתר חיות ואורי שהם. עתירה זו, למתן צו על תנאי, הוגשה באמצעות חמש עמותות הבונות בישוב ומנוהלות על-ידי חברת "באמונה". העתירה הוגשה לבית המשפט העליון נגד שר האוצר, שר הבינוי והשיכון, ממשלת ישראל ורשות מקרקעי ישראל - בטענה כי הוראות המעבר שקבעה הממשלה אינן ישימות לצורך קבלת המענקים, או לחלופין שיורה על הארכתן והחלתן עליהן באופן בר ביצוע.

כעת, שקבוצות הרכישה מתקשות לגבש את הליווי הבנקאי הנחוץ לקבלת המענקים, הן משתמשות בעתירה שהוגשה כדי להפעיל לחץ על משרד האוצר במטרה לפתור את הבעיה. ל'גלובס' נודע כי בשבוע האחרון, לקראת הדיון בעתירה, קיימה חברת באמונה מגעים עם משרד המשפטים והאוצר על מנת להציע פתרון מוסכם על כל הצדדים. המגעים התקיימו מתוך כוונה להציע בדיון הצעה מוסכמת לפיה משרד האוצר יוציא הנחיות ברורות לבנקים, שאינן משתמעות לשתי פנים, כי באפשרותם לתת אישור למענקי מקום גם אם לא נחתם עם העמותות הסכם עם בנק מלווה. יש לציין שנכון להיום, המגעים טרם נשאו פרי.

ממשרד המשפטים נמסר כי יש לפנות למשרד האוצר. ממשרד השיכון נמסר כי "הנושא נמצא בימים אלה בבדיקה מול הבנקים. בכוונתנו לסיים את הבדיקה בימים הקרובים". ממשרד האוצר לא התקבלה תגובה.