האם השוק הסלולרי גמור?

מבצעי סוף השנה שאנו חווים בשוק הסלולר יצאו מכל פרופורציה

המשחק שמשחקות חברות הסלולר במרכיב נפח הגלישה בחבילה הסלולרית הוא לעתים מקור הרווח הכולל בחבילה כולה. גי'גה לכאן או לשם אינו משנה עבורן מבחינת ההוצאה, ולכן מדובר בעיקר בתרגיל שנועד להגדיל את שולי הרווח, כאשר בתכל'ס ההבדל בהקצאה מבחינתן הוא זניח. לכן הן מציעות חבילות של 1 ג'יגה ולאחר מכן דורשות תשלום על חבילות גדולות יותר, מפני שהיום 1 ג'יגה למשתמש סלולרי פעיל לא מספיק.

מבצעי סוף השנה שאנו חווים בשוק הסלולר יצאו מכל פרופורציה. הגורם שהתסיס את השוק הייתה גולן טלקום, שנאבקת להגיע למספר מנויים שבין 380 אלף ל-400 אלף לקוחות, שכן בהגעה למספר המיוחל היא אמורה לקבל את רוב כספי הערבות שלה בחזרה ממשרד התקשורת.

השאלה הגדולה היא מה יהיה אחר-כך.

אחד ממנכ"לי חברות הסלולר אמר - וחבל שאי-אפשר לצטט אותו בשמו - כי השוק הסלולרי גמור. ממש במילים אלה הוא הגדיר את השוק: "במצב של 5 שחקנים פעילים ועוד כמה שחקנים וירטואליים, צריך להתרגל לרמות מחירים שיגזרו על התעשייה רווחיות גבולית אם בכלל".

במילים אחרות, הוא אומר שכסף בעלי המניות והמשקיעים לא יראו בזמן הקרוב במבנה השוק הנוכחי.

זה אומר שני דברים: ראשית, 5 שחקנים ברגולציה הקיימת היום, שמחייבת הקמה של רשתות בפריסה ארצית מלאה, לא יחזיקו מעמד. קרוב לוודאי שאחד השחקנים ייפול או יתמזג.

שנית, תינתן אפשרות למיזוג רשתות, ואז אולי 5 שחקנים יוכלו לפעול על גבי מספר רשתות מצומצם יותר. מכיוון שגידול ברווחיות לא צפוי בהיעדר גידול בהכנסות, נשאר לטפל בצד ההוצאות, ולכן המפעילים חייבים להקטין את ההוצאות התפעוליות השוטפות, וזה מחייב צמצום מספר הרשתות.

זו תובנה שאיתה יבואו כל המפעילים לרשות ההגבלים העסקיים וינסו לשכנע אותה להסכים לאיחוד רשתות במתכונת כזו או אחרת. במידה רבה, החלטת הרשות עשויה לגזור לשבט או לחסד את עתידן של חלק מהחברות.