בנק ישראל: הצעדים שנקטנו הפחיתו הסיכונים במשכנתאות

בדיון על הריבית לחודש דצמבר 2013 התקבלה ההחלטה להותיר את הריבית על כנה, ברמה של 1% - ההחלטה התקבלה פה-אחד

בנק ישראל פרסום היום את פרוטוקול הדיונים של חברי הוועדה המוניטרית המחליטים על הריבית. בדיון על הריבית לחודש דצמבר 2013 התקבלה ההחלטה להותיר את הריבית על כנה, ברמה של 1%. ההחלטה התקבלה פה-אחד.

חברי הוועדה ציינו במהלך הדיון כי בשוק הדיור נמשכה גם בחודש שעבר מגמת העלייה במחירי הדירות. חברי הוועדה הדגישו את הצורך בצעדים ממשלתיים שמטרתם להרחיב את היצע הדירות. כמו כן דנו חברי הוועדה באופן שבו הצעדים המקרו-יציבותיים שהמפקח על הבנקים נקט עד כה השפיע על המשכנתאות. אמנם היקף המשכנתאות, הנגזר מהיקף העסקאות בדיור ומרמת המחירים, נותר ברמתו הגבוהה, אולם נראה כי הצעדים השפיעו על פרופיל המשכנתאות: הם הפחיתו את הסיכון הגלום בהן, כפי שהוא משתקף בירידה בשיעור המינוף ובשיעור ההחזר מהכנסה.

הוועדה הסכימה כי אף על פי שהעלייה במדד המחירים לצרכן באוקטובר הייתה גבוהה מהצפוי, סביבת האינפלציה ממשיכה להיות מתונה, ורמת הריבית עקבית עמה. האינפלציה בפועל ב-12 החודשים האחרונים מצויה סמוך למרכז היעד, והציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה, מהמקורות השונים, נמצאות מתחת למרכז היעד.

חברי הוועדה דנו באומדנים הראשונים של נתוני החשבונאות הלאומית לרבעון השלישי, המצביעים על האטה בקצב הצמיחה. הם ציינו כי האטה זו נובעת מירידה ביצוא ומעלייה ביבוא, בעוד שהצריכה הפרטית המשיכה לגדול במהירות. נוסף על כך הם ציינו את העלייה בהשקעה בענפי המשק. כמו כן הם אמרו כי העלייה שחלה בשיעור התעסוקה ברבעון השלישי התרחשה ברובה בשירותים הציבוריים ולא במגזר העסקי. יחד עם זאת הוועדה הדגישה כי אינדיקטורים ראשוניים לרבעון הרביעי, ובין היתר יצוא הסחורות, מצביעים על התאוששות מסוימת.

המדיניות המוניטרית בעולם נותרה מרחיבה מאוד. חברי הוועדה ציינו כי חוסר הוודאות בנוגע לעיתוי המדויק של תחילת צמצום ההרחבה הכמותית (tapering), ובנוגע לעוצמתו והשלכותיו, צפוי להגביר את התנודתיות בשווקים הפיננסיים. כמו כן הם הזכירו כי השקל נחלש מול הדולר בחודש האחרון אך היחלשותו הייתה מתונה מזו של מרבית המטבעות, והדבר בא לידי ביטוי בהתחזקות שער החליפין האפקטיבי.

הוועדה דנה גם במדיניות הפיסקלית. התקיים דיון בנוגע לאפשרות שיבטלו חלק מהעלאות המס שאמורות להיכנס לתוקף בינואר 2014 ובנוגע להשלכות הדבר. צוין שבמידה ויוחלט על צעד כזה יהיה צורך בהתאמה מקבילה גם בצד ההוצאות, שכן תוואי ההוצאה והמסים המתוכננים בתקציב ל-2014 עקביים עם יעד הגירעון לשנה זו (3% מהתוצר).