אובמה מסביר למה אי-אפשר

נשיא אחר אולי היה מחפש דרך שהאיראנים ייאנקו יותר

יש אנשים עשירים שקונים לעצמם מכוניות יקרות; איים אקזוטיים; בגדי מעצבים מיוחדים; הולכים לקזינו. הכיף של חיים סבן הוא להיות מעורב בפוליטיקה, בעיקר המזרח תיכונית. כי סבן הוא ישראלי לשעבר המתגורר בארה"ב שבה עשה כסף גדול. ומי שיש לו את הכסף הזה יכול להקים פורום שאליו יבוא כמעט כל מי שיוזמן. כולל, מדי פעם, נשיא ארה"ב.

חשיבותו של הפורום אינה בדברים הנאמרים בו, שלרוב אינם חדשים. החשיבות של הפורום בעצם קיומו. עוד מקום שממנו עשויה לצמוח טובה כלשהי למישהו, למדינה או לעם. לחיים סבן עצמו, למשל. במקום להיות עוד טייקון, הוא הפך עצמו לטייקון עם השפעה פוליטית. העשייה הפוליטית שלו מכוונת בעיקרה לשרת את האינטרסים של מדינת ישראל. כפי שהוא, סבן, רואה אותם.

לא תמיד זה חופף את עמדות הממשלה. גם זה חשוב, קיומו של פורום יהודי-אמריקאי שאינו רוקד על-פי חלילו של אף אחד. סבן הוא התגשמות האמירה שבעל המאה הוא בעל הדעה. לא דעה שכופים אותה, אלא כזו ששמו וכספו של סבן מאלצים לדון ולדבר עליה בניסיון לקדם שלום באזור. זה יפה וחשוב.

בלה-בלה פרשני

הרבה מהנאמר בפורומים כאלה זה בלה-בלה מהסוג הטרחני ביותר. רק לעתים רחוקות, נדירות אפילו, מביא לשם מישהו רעיונות שאותם לא שמענו ממנו עשרות פעמים קודם לכן. כזה היה נאומו של הנשיא ברק אובמה על איראן ופלסטין. דברים שחוקים, אבל בעיקר דברים לא מעניינים. אין לי ספק שלאחר הבית הלבן יהיה אובמה, בין השאר, פרשן טלוויזיה. זה בדיוק מה שעשה בדבריו אצל סבן. הפרשן אובמה הסביר שם למה הנשיא לא יכול לעשות את מה שאובמה חושב שצריך לעשות.

המערב נאנק

סיכום דבריו של אובמה הוא, בעצם, שאין מה לעשות. כמו רבים אחרים, הנשיא כבר מקבל את התרחיש שלאיראן תהיה פצצה, עם או בלי סנקציות, עם או בלי תקיפה. מה פירוש "אי-אפשר לעשות"? בגלל, הסביר אובמה, המדינות הנאנקות תחת עול הסנקציות. הוא לא דיבר על איראן, אלא על המדינות המתועשות. נשיא אחר אולי היה מחפש דרך שהאיראנים ייאנקו יותר. בגלל שעימות צבאי זה דבר רע, סבור אובמה, וגם עימות כלכלי הוא לא טוב.

ראינו איך האיש הזה, מנהיג העולם, מחפש מתחת לאדמה נימוקים לא לעשות, במקום סיבות כן לעשות. לומר אם איראן תפר את הסיכומים אז... מה? הנשיא יתקוף? יגביר את הסנקציות? לדעתי, הוא יבחר בנשק ההגנה האולטימטיבי. הוא ילך אל בית הנבחרים. עוד כמה זמן הבחירות בארה"ב?