ערמוני: "נוחי, הנח לחברה - אל תמשוך עוד זמן, זה לא יעבוד"

ראשי נציגויות האג"ח באי.די.בי מסופקים מתבוסתו של דנקנר ■ חגי בדש: "הנורמות שהובילו את אי.די.בי למצב הנוכחי בו היא שרויה, לא יכולות להיות חלק מהחברה ביום שאחרי ההסדר" ■ בסביבת דנקנר מעריכים כי הוא לא יוותר ויערער לעליון

העם אמר את דברו - 75% בשקלול סופי אמרו שהם רוצים קבוצה אחרת מזו שהוביל דנקנר, כזו שתיתן להם ודאות, ללא סיכונים של חוק הריכוזיות ובלי ממשל תאגידי בעייתי" - כך אמר היום ל"גלובס", יואב ערמוני, מנכ"ל קרן הפנסיה גילעד, ממובילי נציגות האג"ח באי.די.בי אחזקות.

אווירה של שביעות רצון שררה בקרב ראשי נציגויות האג"ח של פירמידת אי.די.בי, לאחר התבוסה הצורבת שנחל אמש בעל השליטה הנוכחי, נוחי דנקנר. נציגות אחזקות הובילה במשך 15 חודשים מאבק בדנקנר, שבתחילה סירב להיכנס עמם לדין ודברים ואף לא היה מוכן להעלות על דל שפתיו את צמד המילים "הסדר חוב". אמש, כאמור, הוא הובס, לאחר שהצעתה של קבוצת המשקיעים בראשות אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה זכתה ברוב גדול מקרב מחזיקי האג"ח.

לא מדובר כאן רק בעניין כלכלי. לא ניתן להתעלם מכך שלאורך התקופה נוצרה גם יריבות אישית בין דנקנר לבין מובילי נציגויות האג"ח של אי.ד.בי אחזקות ואי.די.בי פתוח. כעת מדובר גם בניצחון אישי עבורם, אף שניתן להניח כי הם לא ימהרו להודות בכך.

"אף פעם לא דיברנו על בן אדם כזה או אחר. אי אפשר להגיד שב-15 החודשים האחרונים לא ניתנה הזדמנות אמיתית לחברה להגיע להסדר", גורס חגי בדש, מנכ"ל בית ההשקעות פסגות וחבר נציגות האג"ח של אי.די.בי פתוח. "הסיבה שגופים מוסדיים אחרים הצביעו לאלשטיין ובן משה נובעת מפרמטר כלכלי, משיקולים של יישום הסדר החוב, ומפרמטר שלישי, החשוב ביותר לטעמי, שהוא שינוי הנורמות בתעשייה הפיננסית והסדרי החוב".

לדברי בדש, "לקחנו בחשבון איך יתנהל הקונצרן ביום שאחרי; אותן נורמות שהובילו את אי.די.בי למצב הנוכחי בו היא שרויה, לא יכולות להיות חלק מהחברה ביום שאחרי ההסדר".

"אין פה שיקולים אישיים או נקמנות", מדגיש גם ערמוני. "אני, כמנכ"ל קרן פנסיה וחבר בנציגות האג"ח, מודרך בסופו של יום על ידי טובתם של המשקיעים". ערמוני מתקומם כנגד ההערכות הנשמעות עתה לגבי פירוק החברה. "אני הנושה ואני אגיד מה אני חושב שצריך להיות. אם הייתי חושב שהחברה צריכה ללכת לפירוק כי זה נכון כלכלית, היינו עושים זאת. אז עם כל הכבוד, שלא ילמדו אותי יועצים אחרים מה לעשות".

היום שיגרו נאמני אג"ח מסדרות א', ב', ג' ו-ה' מכתב להנהלת ודירקטוריון אי.די.בי בו הם דרשו לקבל את תוצאות ההצבעה ולהודיע על כך בפומבי, להימנע מכל פעולה שעלולה לפגוע בהסדר החוב ולא להשתמש בקופת המזומנים של החברה למימון מאבקו המשפטי של דנקנר.

"לא אופטימלי, אך אנחנו פרגמטיים"

בניתוח שבדיעבד, מציין בדש כי סאגת אי.די.בי עלתה מדרגה עם פניית בית ההשקעות באוגוסט 2012 לנאמני אי.די.בי אחזקות, עוד לפני הערת ה"עסק חי" בדוחות החברה. בדש ושאר חבריו לנציגות האג"ח של פתוח - קרן יורק והפניקס - הובילו לכל אורך הדרך קו לוחמני נגד החברה והעומד בראשה.

"הדרישה שלנו להקים את נציגות אחזקות, ואחר כך את נציגות האג"ח של אי.די.בי פתוח, שינתה את כללי המשחק. עצם הפנייה שלנו לביהמ"ש המחוזי לכפות על החברה הסדר חוב ולהעביר את הבעלות אל הנושים, שינתה את האיזונים בסאגת אי.די.בי והעבירה עוד כוח לנושים", הוא אומר. "תראי אילו תקדימים קרו מאז - הוחלט למנות משקיף בחברה, עצרנו את עסקת כור-כלל".

לדברי בדש, הסכם הנציגויות עליו חתמו הצדדים בתחילת הדרך היה "המתווה האופטימלי. הוא עושה סדר בשתי הקומות, שעיקרו המרת החוב למניות. עצם האלטרנטיבה הזו היא שהביאה למצב בו עד אתמול היו מונחות שתי הצעות על השולחן".

- אז אתה סבור שההסכם בין שתי הנציגויות שהשגתם באפריל האחרון היה טוב יותר מההצעה שנבחרה אתמול?

בדש: "הובלנו את הסכם הנציגויות בהסתכלות כלכלית וערכית שעיקרה יציאה לדרך חדשה. הסכם הנציגויות אינו פלסטר נקודתי שמטפל בבעיה אחת, זה טיפול שורש. אבל אני פרגמטי. הגיעו לקו הסיום שתי הצעות - לצערי לא הסכם הנציגויות - אך המלחמה כביכול בין דנקנר לבין אלשטיין ובן משה הביאה למצב שמדברים על הזרמות מגובות במיליארד שקל בנאמנות, על אי מתן פטור מתביעות עתידיות לבעלי שליטה ונושאי משרה בכירה.

"אפילו בהצעת אלשטיין-בן משה מדובר על כך שבדירקטוריון החברה, חמישה מתוך תשעת הדירקטורים יהיו מטעם הנושים".

מנגד, סבור ערמוני כי הסכם הנציגויות היה טוב לשעתו, ומודה כי הוא "פתח לנו את התודעה למצב של תחרות, הוא יצר אפשרות וחלופה נוספת. בזמנו, כל שהיה לנו הוא מו"מ מול בעל שליטה".

למרות שהמערכה הנוכחית הוכרעה לרעתו של דנקנר, הוא אינו מרים ידיים ואף הודיע אמש כי "המילה האחרונה בנושא טרם נאמרה". לפי ההערכות, סוללת עורכי הדין שלו עמלה בימים אלו על מסמך התנגדויות, וגם אם יכריע שופט ביהמ"ש המחוזי ביום ראשון הקרוב בעד הצעתם של אלשטיין ובן משה, דנקנר לא יהסס לערער על ההחלטה לביהמ"ש העליון.

"לא יפתיע אותי אם יהיו עוד ניסיונות מצד דנקנר לעכב את המהלך, כאשר המטרה היא למשוך זמן", אומר בדש. "הוא יגיד שיש ניגוד עניינים ויעלה רעיונות יצירתיים כאלו ואחרים. אבל אני מקווה שביהמ"ש יעשה לזה סוף ונצא לדרך חדשה".

ערמוני מסכם באומרו: "אני רוצה לפנות לנוחי דנקנר מעל גבי העיתון ולהגיד לו: 'אם טובת הנושים יקרה לך, כפי שאמרת בטלוויזיה, קבל את הכרעת ביהמ"ש והנח לנו להחזיר את הערך שאבד לנו. אל תמשיך לממן את המאבקים שלך באצטלה של מאבקי הנושים. זה לא יעבוד, זה לא צודק וזה גם לא מוסרי'".

אירועים מרכזיים
 אירועים מרכזיים