אושרה תוספת של 30 אלף שקל לפחות לכל משפחה ממפוני ההתנתקות

הפיצוי יינתן לכל אחת מ-600 המשפחות, במסגרת הסכם פשרה עם נציגי המשפחות שבחרו במסלול פיצוי של "שומה פרטנית", שאושר ע"י ביהמ"ש העליון

למעלה מ-8 שנים לאחר ביצוע תוכנית ההתנתקות הישראלית מרצועת עזה ומצפון השומרון, ופינוי כל ההתנחלויות הישראליות בגוש קטיף וברצועה, תשלם ממשלת ישראל סכום נוסף של עשרות אלפי שקלים לכל אחת מ-600 משפחות מבין משפחות המפונים.

זאת, במסגרת הסכם פשרה שנחתם בין נציגי המשפחות שבחרו במסלול פיצוי של "שומה פרטנית", לבין המדינה, שזכה בימים האחרונים לאישור של בית המשפט העליון.

הפיצוי הנוסף ישולם בתוספת לפיצוי שאותו קיבלה כל משפחה, שהגיע לכמה מיליוני שקלים בחלק מהמקרים, ולסכום של כמה מיליארדי שקלים במצטבר, ואולם המשפחות יקבלו כעת את התוספת לפיצוי בכפוף לכך שיעברו מהמגורים הזמניים שלהם לבתי קבע.

הסכם הפשרה נחתם בין "מינהלת תנופה" (לשעבר מינהלת סל"ע) במשרד הבינוי והשיכון לבין קבוצת משפחות, שנערכה בעניינם שומה פרטנית לגבי ביתם שנהרס. ההסכם אושר בבית המשפט העליון על-ידי השופטים אליקים רובינשטיין, ניל הנדל ועוזי פוגלמן, וקיבל תוקף של פסק דין.

הסכם הפשרה הושג במסגרת בקשת רשות ערעור שהגישו למעלה מ-220 משפחות ממפוני גוש קטיף, על החלטת ועדת הזכאות לפי החוק ליישום תוכנית ההתנתקות.

במסגרת ההסכם נקבע כי המדינה תעניק תוספת פיצוי לכ-600 משפחות שפונו מגוש קטיף במסגרת תוכנית ההתנתקות ושנערכה לגבי ביתם שנהרס שומה פרטנית. תוספת הפיצוי תינתן לכ-80% מבעלי השומות הפרטניות, והיא תעמוד על סך של כמה עשרות אלפי שקלים לכל משפחה.

התוספת תוענק לאחר ביצוע חישוב מחדש של ערך השומה הפרטנית על-ידי ועדת הזכאות, וזאת בהתאם לנוסחה שמובאת בהסכם. משרד המשפטים הבהיר כי תוספת הפיצוי לא תינתן באופן מיידי, אלא היא מותנית בכך שהמשפחה תעבור לבית הקבע ותפנה את האתר הזמני.

המדינה הסכימה כי נוסחת ההסכם תחול גם על בעלי שומות פרטניות שלא היו צד לערעור, והללו הוגדרו בהסכם כזכאים. המדינה הודיעה כי היא "רואה בהסכם שנחתם צעד חשוב והישג של ממש לציבור כולו לפינוי האתרים הזמניים ולמעבר המתיישבים לבתי הקבע".

מדובר בסכום מינימלי של 30 אלף שקל למשפחה, שעשוי להגיע גם לסכומים גבוהים יותר. (רע"א 4802/12).