הסכסוך בקבוצת כיל: הפיטורים ברותם אמפרט יוקפאו

(עדכון) - הצדדים יגשו למו"מ אינטנסיבי וההפגנה של כלל עובדי כיל שהיתה מתוכננת למחר ב-11:00 מבוטלת

הליכי הפיטורים במפעל רותם אמפרט יוקפאו והצדדים יגשו למו"מ אינטנסיבי, כך סוכם הערב (ג') בין ההסתדרות להנהלת החברה. ההפגנה של כלל עובדי כיל שהיתה מתוכננת למחר ב-11:00 מבוטלת לפיכך.

בפגישה שהתקיימה הערב בלשכתו של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, בהשתתפות יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, אבי ניסנקורן והנהלת רותם אמפרט נגב, סוכם בין הצדדים כי השביתה שעליה הכריזה הנהלת המפעל תופסק לאלתר וכל המתקנים יחזרו לעבודה סדירה. כמו כן, סוכם כי פיטורי העובדים יוקפאו והעיצומים יופסקו. הצדדים ייכנסו למו"מ בן שבועיים ימים שאותו יוביל אבי ניסנקורן.

נזכיר כי מוקדם יותר הערב, בתום פגישה מיוחדת שכינס היום יו"ר ההסתדרות עופר עיני עם ראשי הוועדים של כל המפעלים בקבוצה, הוחלט כי עובדי כיל ללא יוצא מהכלל יעצרו מחר את העבודה בשעה 11:00 ויגיעו באוטובוסים אל מפעל רותם אמפרט, שמושבת החל מהיום על ידי ההנהלה.

בהסתדרות מבהירים כי התנאי היחיד לקיום מו"מ על וכנית ההתייעלות של החברה, היא הפסקת ההשבתה מצד ההנהלה ומשיכת מכתבי הפיטורים שנמסרו ל-6 מוך 127 עובדים ברותם אמפרט שבכוונת החברה לפטר או להוציא לפנסיה מוקדמת. כפי הנראה, עיני לחץ על הוועד של מפעלי ים המלח להצטרף לראשונה לפעולות המחאה של יתר הוועדים בקבוצה, זאת לאחר שעד עתה הפעילות במפעלי ים המלח נמשכה כסדרה.

ל"גלובס" נודע כי הצעד הזה של עיני, שהפגין נחישות רבה במהלך הפגישה אך סירב למסור הודעה לתקשורת, הגיע לאחר מספר שיחות שקיים בימים האחרונים עם בכירי כיל. בהנהלת כיל הציעו לעיני לקדם מו"מ אינטנסיבי בשבוע הקרוב כאשר בשני הצדדים מתחייבים להימנע מפעולות חד צדדיות, אולם על פי הערכות עיני סירב לכך כל זמן שההנהלה לא מושכת את מכתבי הפיטורים שכבר נמסרו.

בהנהלת כיל לא אוהבים את ההשוואה להתנהלות של הנהלת נייר חדרה, שמשביתה גם היא במשך שלושה שבועות את המפעל במסגרת הסכסוך מול העובדים. בעוד שבנייר חדרה דורשים מהעובדים לחתום על הסכם להפחתת שכר כתנאי להפסקת ההשבתה, בהנהלת כיל טוענים כי התנאי היחיד שהם מציבים הוא ניהול מו"מ ענייני תוך הכרה בצורך להתייעל ולצמצם את מצבת כוח האדם. בחברה מזכירים כי המתחרים של רותם אמפרט ממרוקו ששולטים על למעלה מ-50% מנתח השוק ממשיכים להוריד מחירים בניסיון למוטט את ההחברות הקטנות יותר ובהן רותם, ומזכירים גם את ההודעה של ענקית הפוספט והאשלג "פוטאש" בדבר צמצום 20% מכח האדם שלה.

רותם אמפרט הודיעה לאחרונה כי בכוונתה להוציא לפנסיה מוקדמת עובדים ותיקים "מרצון או בכפייה", תוך שהיא מדגישה את התנאים הנדיבים בדבר קצבה חודשית בגובה 18 אלף שקל ומענקים נוספים. מנגד, העובדים הוותיקים של כיל מרוויחים כיום מעל 30 אלף שקל ברוטו בממוצע לעובד, כך שבפועל מדובר בפגיעה משמעותית בהכנסתם. בוועדי העובדים של קבוצת כיל טוענים כי ההנהלה מגזימה בתיאור הקודר של המצב הכלכלי, וכי באופן כללי הקבוצה רווחית ואינה מצדיקה פיטורי עובדים.