ההסכם בארה"ב יאפשר רכישת סוללות "כיפת ברזל" חדשות

ההסכם התקציבי בקונגרס מגדיל הסיוע הצבאי לישראל - כולל מימון לבקשת אובמה להעניק לישראל 220 מיליון דולר ■ 15 מיליון דולר מוקצבים להקמת תשתית לייצור משותף בישראל וארה"ב של רכיבי "כיפת ברזל"

ההסכם בין ראשי ועדות התקציב של הסנאט ובית-הנבחרים בארה"ב, שעליו הוכרז אמש (ג') כולל גם מימון להגדלת הסיוע הצבאי לישראל במאות מיליוני דולר. ההסכם טעון אישור של מליאות שני הבתים.

ההסכם מבטל את רוב סעיפי הסיקווסטר, הקיצוץ הרוחבי שפגע במיוחד במשרד ההגנה האמריקאי. ביטול הקיצוץ יגדיל את תקציב הפנטגון לפיתוח הגנה נגד טילים ב-358 מיליון דולר, לרמה של 9.5 מיליארד דולר. הגדלה זו כוללת גם תוספת לסיוע האמריקאי לישראל בפיתוח משותף של מערכות הגנה מפני טילים. (זה סיוע נפרד מהסיוע הצבאי השנתי שמגיע עתה לכ-3.1 מיליארד דולר).

על פי דיווח ברויטרס, יגדל הסיוע האמריקאי לפרוייקטים של פיתוח טילים בישראל בכ-173 מיליון דולר, לפי הפירוט הבא: תוספת של כמעט 34 מיליון דולר לשיפור ה"חץ"; 22 מיליון דולר לעבודות על "חץ 3" ליירוט טילים ברום גבוה (אקסו-אטמוספרי), שנעשות בשת"פ בין בואינג לתע"א; ו-117.2 מיליון דולר לעבודות הפיתוח של "קלע דוד" ("שרביט קסמים"), ליירוט ילים בטווח בינוני, שנעשות במשותף ע"י רפאל והחברה האמריקאית רייתיאון.

ההסכם אף כולל מימון לבקשת נשיא ארה"ב, ברק אובמה, להעניק לישראל 220 מיליון דולר לרכישת סוללות חדשות של "כיפת ברזל". 15 מיליון דולר מוקצבים להקמת תשתית לייצור משותף של רכיבי "כיפת ברזל" בישראל ובארה"ב. לרייתיאון יש הסכם עם רפאל לשיווק "כיפת ברזל". העברת חלק מהייצור לארה"ב נעשית בעקבות קריאות של מחוקקים אמריקאייים ששואפים ליצור מקומות עבודה בארה"ב.

הסכם התקציב מחייב את משרד ההגנה לדווח לקונגרס על התקדמות בשיתוף הפעולה עם ישראל בפיתוח טילים.