מהפכת הפונדקאות בישראל: גם לחד-מיניים וחד-הוריים

(עדכון) - גרמן הודיעה על האצת המהפכה בתחום הפונדקאות, במערכת הפוליטית טוענים כי העיתוי קשור לעימות מול הבית היהודי

שנה וחצי לאחר פרסום מסקנות ועדת מור יוסף שהציגה מהפכה בכל הקשור לחוק הפונדקאות בישראל, הודיעה היום (ד') שרת הבריאות יעל גרמן על אימוץ מרבית המסקנות תוך גיבוש שני שינויים משמעותיים לטובת הזוגות החד מיניים או גברים ונשים שמבקשים להביא ילדים ללא בני זוג (יחידנים).

על פי ההמלצות המקוריות של ועדת מור יוסף, זוגות חד מיניים או יחידנים יוכלו להיעזר בפונדקאית רק באופן אלטרואיסטי, כלומר בהתנדבות מלאה של הפונדקאית וללא תשלום - זאת בעוד שגבר ואישה הורשו על פי ההמלצות לשלם לפונדקאית. גרמן הבהירה היום כי האפליה הזו לא מקובלת עליה והיא עלולה להקשות על הזוגות החד מיניים, ועל כן חתרה לשנות את המלצת הוועדה בעניין. שינוי מהותי נוסף שהובילה גרמן הוא החלת פיקוח על מחירי הפונדקאות, וזאת בשל המחירים המאמירים לנוכח הביקוש ההולך וגדל. גרמן שואפת להביא את ההמלצות לתחילת חקיקה בינואר הקרוב, אולם היועצת המשפטית של משרד הבריאות עו"ד מירה היבנר אמרה היום ל"גלובס": "מניסיוני הדל עם חוק הביציות שלקח לנו 10 שנים להעביר אותו בכנסת, זה יכל לקחת זמן".

על פי החוק הקיים בארץ, רק זוגות הטרוסקסואליים רשאים להיעזר בפונדקאית בישראל, בעוד אחרים נאלצים להיעזר בפונדקאית מעבר לים. העלות של פונדקאיות יכל להגיע למאות אלפי שקלים, ומהווה מעמסה כבדה מאוד. מסקנות ועדת מור יוסף, בראשות מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי פרופ' שלמה מור יוסף, קבעו בין היתר כי הגיל המירבי לפונדקאית בישראל יעמוד על 38 לעומת 36 על פי החוק הקיים, וכי גילם של ההורים הנעזרים בפונדקאית לא יעלה על 54 - זאת בעוד החוק הקיים לא מגביל את הגיל. עוד הומלץ כי זוגות יורשו להיעזר בפונדקאית עד להולדת שני ילדים, בעוד ליחידנים ההגבלה עומדת על ילד אחד. ההמלצה הזו נובעת מהרצון לאפשר יותר לידות עבור הורים ללא ילדים. עוד הומלץ לפשט את ההליכים בנוגע לפונדקאות בחו"ל, כדי להקל את החזרה לארץ בכל ההליכים הביורוקרטיים.

גורמים במערכת הפוליטית תהו היום בנוגע לעיתוי של גרמן, חברת מפלגת יש עתיד, זאת על רקע העימות המתוקשר מול השותפה הקואליציונית הבית היהודי בראשות השר נפתלי בנט ולאחר שהבית היהודי הטילה וטו נגד הצעת החוק של יש עתיד בעניין נישואי זוגות חד מיניים. "הסקרים האחרונים מראים שמר"צ גונבת ליש עתיד 7 מנדטים, אז כל פעם עכשיו שומעים על עוד הצעה של יש עתיד בסגנון הזה", אמר אחד הגורמים. "מעניין מי יהיה השר הבא של יש עתיד שיציע הצעה לטובת הזוגות החד מיניים, אולי שר החינוך שי פירון יציע לאפשר לזוגות האלה תוספת שעות לימוד בבתי הספר", הוסיף הגורם. גם בקהילה הגאה תהו היום באשר לעיתוי ולרקע הפוליטי, אולם בירכו את השינויים שהובילה גרמן.

מלשכתה של השרה גרמן נמסר בתגובה לטענות במערכת הפוליטית: "נושא פריון והולדה מתבשל במשרד הבריאות כבר כשלוש שנים ושרת הבראות יושבת כבר חצי שנה על הנושא כדי לצאת עם החלטה. מסיבת העיתונאים שהתקיימה היום אמורה היתה להתקיים לפני זמן רב ונדחתה כמה פעמים מסיבות שונות. הנוסח שבו השתמשה השרה שם דגש אך ורק על זכות כל אדם בין אם הוא נשוי, בודד או בודדה לממש את זכותו היות הורה. אין בהחלטה שום כוונה לפגוע בחקיקה הפרטית".