"הבית" עוד זקוק ל"עתיד"

מדוע לשמוח לריב בין בנט ללפיד? כבר יצא לנו הרבה טוב מ'הברית'

"האחים מתקוטטים", מתמוגגים רבים מהפרשנים הפוליטיים אצלנו. בכל פעם שאפשר לבנות חתיכת ידיעה או מאמר שבמרכזם הביטוי "האחים", הם מתמוגגים ומשתמשים בביטוי זה על דרך הלגלוג.

הביטוי הסחבקי הזה יכול להיחשב קצת ילדותי, הוא קצת ילדותי, אבל ממש לא פסול. אפילו נחמד. הוא מבטא את האחווה האמיתית שנוצרה בין בנט ולפיד. בהתחלה זה נראה מלאכותי, אולי גם מתנשא, אבל בינתיים הברית מחזיקה מעמד, והציבור ממש לא מפסיד ממנה. שיתוף הפעולה החריג בין השניים, שמעורבים בו פוליטיקה אבל גם רגשות חברות וחיבה, הניב כמה הישגים לא פשוטים, שהגדול בהם הוא הקמתה של קואליציה ללא חרדים.

נוהגים באיפוק

מאז "נוסדה" הברית הזאת, לא מפסיקים לחפש בה פגמים, ובכל פעם מישהו מכריז על בקיעים המתגלים בתוכה. צריך לציין לטובה את התנהלותם של השניים. למרות שהם פוליטיקאים לא מנוסים, הם מסרבים לאפשר למנסים לסכסך להשיג את מטרתם. השניים נהגו, ועדיין נוהגים, באיפוק רב, עושים מאמץ אמיתי לא לנתק, לא לשבור את הכלים. זה בהחלט לא קל, שכן ככל שעובר הזמן נערמים נושאים שלבנט ולפיד קשה עד בלתי אפשרי להסכים עליהם.

נבואות המשבר והפירוק

כמו בימים אלה - פרשת הסמכויות בענייני נישואין וגירושין. מוצע חוק שאמור לסיים את הריצות לאחד מבתי הדין כדי לקבוע מי מהם ידון בתיק. מוסכם על לפיד ובנט, ועל רבים אחרים, כי מצב זה הוא בלתי נסבל. אז מה עושים? בינתיים כל צד מושך לכיוון אחר, כפי שהיה צפוי. בנט מעוניין לחזק את מעמד בתי הדין, יש עתיד, נאמנים להבטחתם בבחירות, מבקשים לתת את הבכורה לבתי המשפט האזרחיים. מחלוקת זו מובנית במנטליות ובדרך החשיבה של הבית היהודי ויש עתיד. וכמובן שכבר היו אמצעי תקשורת שהכריזו על משבר בין "האחים", עד כדי אפשרות של פירוק החבילה.

מחלוקת מובנית

מדוע כל מחלוקת צריכה להיחשב "משבר"? ראשית, מכיוון שמדובר בכותרות פרובוקטיבית, ולכן מושכות. עם זאת, מדובר ב"נבואה" העלולה להגשים את עצמה. אסור שזה יקרה. המחלוקת היא על נושא שבמשך עשרות שנים לא התאפשר להגיע בו להסכמה. לפיד ובנט הם המאפשרים את הדיון העכשווי, הנראה כציני מקודמיו, בבעיה זו, שהיא חשובה מאוד בחייהם של רבים.

יש עדיין נושאים רבים הממתינים לטיפול הלא שגרתי מצד לפיד ובנט. אין סיכוי שהשניים יוכלו לתמוך בגרסה מוסכמת בכל נושא שיידרשו אליו. המפתח לפעולה ממושכת ויעילה שלהם היא הפשרה, כלי עבודה הכרחי עבור לפיד ובנט כדי שיוכלו להמשיך להטביע את חותמם. פירוד חייב להיות מחוץ ללקסיקון, כי הבית עדיין זקוק לעתיד.