מה שווה בעצם אי.די.בי?

מכירת החיסול שעשה החברה הותירה גוף מצומק למדי

לא יד המקרה היא כי במרוץ לרכישת השליטה בחברת ההחזקות הגדולה בישראל - אי.די.בי- לא הגיעו מתמודדים נוספים לבד משתי קבוצות לשלבי המכרז המתקדמים. לכאורה, מדובר בקבוצה המחזיקה בחברות שהן ה"גלקטיקוס" של המשק המקומי. אולם מדובר במראית עין בלבד, שכן בסופו של יום מה שמכריע לגבי אטרקטיביות רכישת השליטה באי.די.בי הינו השווי הנכסי הנקי של הקבוצה, ולא הדימוי הציבורי שלה. משכך, התקצר תור הרוכשים הפוטנציאליים לשניים בלבד.

מכירת החיסול שביצעה אי.די.בי בחודשים האחרונים, על מנת לנסות ולהוציא את עצמה מהקבר התאגידי, צימקה באופן משמעותי את הפורטפוליו שלה, ובהתאם את פוטנציאל האפסייד בקבוצה.

ככל שמוקסמה התמורה למחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות, מוזער באופן דרמטי פוטנציאל הרווח לרוכשי השליטה בתאגיד. לכן, קונים רציניים שאינם מונעים משיקולי אגו ושיקולים לא כלכליים אחרים, לא התייצבו בשורה ארוכה לרכוש את השליטה בחברה.

האווירה החיובית בשוקי המניות הגלובליים אמנם תומכת בפורטפוליו המניות שמחזיקה אי.די.בי, אולם לא ברור מהו הערך המוסף המשמעותי הגלום בשליטה בקבוצה, ביחס לרכישה ישירה של מניות בהחזקות המרכזיות שלה בשוק הסחיר.

חברות הליבה התפעוליות של התאגיד הינן כולן בלי יוצא מן הכלל חברות ציבוריות אשר מניותיהן רשומות למסחר, וגם לפוטנציאל האפסייד שבהנפקת מכתשים אגן בעתיד ניתן להיחשף דרך החזקה עקיפה באמצעות כור או דסק"ש (הנמצאות במהלך של מיזוג ביניהן). כך, שלא ברור הערך המוסף הקיים בהחזקת הפירמידה כולה.

יתקשו 'לסחוט את המיץ' מהקונצרן

בעידן בו רפורמת הריכוזיות מגבילה באופן דרמטי את יכולת ההתרחבות של אי.די.בי במשק הישראלי, ובהינתן שלקבוצה אין החזקות מהותיות מעבר לים, וכן אין לה יתרון תחרותי יחסי בפעילות גלובלית, כל שנותר לבעלי הבית החדשים יהיה לנסות ולסחוט את המיץ מהלימון ששמו אי.די.בי.

אולם, לא מדובר במשימה פשוטה כבעבר. בעלי השליטה החדשים יתקשו לשחזר את 'חליבת' הדיבידנדים מהחברות הבנות, הנכדות והנינות במורד הפירמידה העסקית, לצורך שירות חובותיהם. הם גם יתקשו לבצע עסקאות בעלי עניין, וכך לחלץ עצמם מנכסים אחרים אשר בשליטתם ולפגוש מזומנים, שכן זרקור ציבורי ענק מופנה לעבר אי.די.בי.

בנתונים אלו, רק הנחת-מחיר ניכרת אל מול השווי הנכסי הנקי של ההחזקות מהווה סיבה כלכלית מספקת לרכישת השליטה באי.די.בי. אך בהינתן הערכות השווי העדכניות, נראה כי לא זה המצב, וכי הרוכשים הציעו מחיר מלא, שלא לומר יקר.

אם תושלם העסקה, יקבלו נושי אי.די.בי אחזקות לידיהם מניות פתוח בשווי של מאות מיליוני שקלים. אולם, נראה כי רבים מהם רואים את הסיטואציה באופן דומה לתיאור שלנו, ולפיכך ימהרו וימכרו בהקדם האפשרי את המניות שיקבלו, ולא ימתינו להבשלת האסטרטגיה העסקית של צמד האניגמות החדשות אשר צפויות לאחוז בהגה של אי.די.בי.

מכירה מואצת של המניות שיתקבלו עשויה להקטין את התמורה לנושי אי.די.בי מחד, ומן העבר השני לייצר הזדמנות לרכוש את הפורטפוליו של הקבוצה במחיר טוב יותר משרכשו בעלי השליטה החדשים.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון