תוכנה לניווט קריירה

רוצים מסלול מקצועי מובטח? נהלו אותו הפוך: מהסוף להתחלה

רוב האנשים זורמים בעולם העבודה בלי שום תוכנית, עד שהזרם נעצר. חלק מנסים לבנות קריירה מההתחלה לסוף, מתכננים כל פעם צעד אחד קדימה, עד שהם מגלים שהקריירה היא זו שמנהלת אותם. קומץ בלבד מנהלים את הקריירה כמו שצריך- מהסוף להתחלה. הקומץ הזה מצליח כל האחרים לא, כולל המוכשרים ביותר. מדוע? כי מעבר לכישורים שהם תנאי הכרחי להצלחה בקריירה למצליחים יש שני דברים שלאחרים אין:

1. הידיעה לאן בדיוק נוסעים (מגזר, שוק, גודל חברה, תפקיד מטרה)

2. 'CAREER-WAZE' - תוכנת ניווט קריירה שלוקחת אותם עד שם.

מדוע חייבים לדעת מראש מהו היעד הסופי בקריירה? מאותה הסיבה שלא נכנסים לאוטו לפני שיודעים לאין בדיוק נוסעים, אחרת ההסתברות להגיע במקרה ובזמן לפגישה חשובה בבית-שאן היא אפסית.

ומה האם לא יודעים את הדרך לבית שאן? לא נורא, מפעילים WAZE.

בקריירה זה בדיוק אותו הדבר.

מה זה CAREER-WAZE?

תוכנת ניווט קריירה זו תוכנת ניווט רגילה לגמרי. שתי תוכנות הניווט שולטות היטב במפה כולה, מכירות את כל הדרכים מכל מקום לכל מקום (מדימונה לחצור, מתואר ראשון בכלכלה לתפקיד למנכ"ל, מבית-שמש לנהריה, מתקציבאי לסמנכ"ל שיווק, ממהנדס לסמנכ"ל תפעול), מאיפה לאיפה אפשר לנסוע, מאיזה לאיזה תפקיד, מהו המסלול המומלץ וכמה זמן זה ייקח.

משסומן יעד סופי ה CAREER-WAZE תגזור לאחור מסלולים אלטרנטיביים, החל מבחירת המוסד האקדמי פקולטה והחוג, דרך התפקידים שיש לעבור בכל מסלול, כולל המגזר, השוק, סוגי החברות וגודלן וכן הלאה. התוכנה תמשיך לנווט אתכם בהתאם להתפתחויות בקריירה, ואם טעיתם בדרך היא תתריע כדי שתוכלו לתקן במינימום זמן.

יתרה מכך, אם הגדרתם יעד סופי רק בשלבים מתקדמים בקריירה, או לחילופין שיניתם יעד באמצע הדרך, התוכנה "תעריך" את הקריירה עד כה (מיצוב, ערך שוק, פוטנציאל קידום וכו'), תספק תשובה האם היעד שהגדרתם ריאלי, ובמקביל תמליץ על יעדים מעשיים תוך שהיא "מחשבת מסלול מחדש" להשגתם.

ה CAREER-WAZE היא תוכנה מאד פרקטית והיא מסוגלת לנווט בהצלחה גם כשאילוצים שונים - מקצועיים, אישיים, כלכליים - מחייבים לסטות מהמסלול המקורי. היא יודעת מצוין מאיפה לאיפה בלתי ניתן להגיע (מתל-אביב לדמשק, מהמגזר הציבורי להייטק, מניהול שירות למנכ"לות, ממשאבי אנוש לשום מקום וכו'), איפה אין כניסה ואיזה מסלול הוא חד-סטרי ללא יכולת לחזור אחורה (לחזור לפיתוח, לחזור מהמגזר הציבורי לעסקי וכו'). התוכנה מחשבת מסלול מחדש כשמשתנים היעדים, כשבדרך נקרות הזדמנויות, מתרחשות תאונות, נעשות טעויות, נפערים בולענים, פיטורים, או כל תקלה אחרת.

בזכות CAREER-WAZE נהגים אינם הולכים שולל אחרי דרכי קיצור לשום מקום, כבישים מבטיחים ללא מוצא, תפקידים נוצצים רק מרחוק. הם מודעים לאורך המסלול ומורכבותו ולכן אינם נשברים בקלות, לא מתפתים לעזוב תפקיד טוב גם כשהוא מאד קשה, בטח שלא בתמורה לשכר משופר ללא קידום אמיתי בצידו (אלא אם התוכנה התריעה שאתם בנקודה ממנה ההסתברות להתקדם אפסית).

אבל תוכנות ניווט לא יודעות הכל.

כשם ש-WAZE לא יכולה להחליט במקומכם לאן נוסעים, גם CAREER-WAZE לא יכולה להגדיר עבורכם את היעד הסופי של הקריירה. חסרון נוסף שלה, התוכנה אינה יודעת מה מצב המכונית. האם יש לכם את הכישורים הדרושים, הנחישות, העמידות, המוטיבציה להגיע ליעד. בשביל זה תצטרכו להתחיל לנסוע ובמידת הצורך לבצע הערכה מחדש.

להעתיק מאחרים

ועוד משהו: כנסו לרשת לינקדין, בה תוכלו לבחון קריירות של עשרות אנשים שהגיעו לתפקיד המטרה הספציפי שהגדרתם. בחנו מה יצר את מסלולי הקריירות האלה: ההשכלה, הארגונים והגודל שלהם, התפקידים והסדר שלהם, משך הקדנציות, הגיל בכל תפקיד וכן הלאה.

ניתוח כמות גדולה של אנשים תציג לכם מסלולים נפוצים שאפשר לשקול ולחקות אותם, תוך התעלמות מקריירות יוצאות דופן בנדירותן עם הסתברות אפסית לשחזור. כמובן שחובה לנטרל מצבים נקודתיים שהתרחשו בעבר וכבר אינם רלוונטיים היום, אחרת תתקלו באין כניסה (למשל בתקופת הפריצה של תעשיית ההייטק, המחסור בכח אדם גרם לכך שהשוק הזה קלט אנשים שהיום אין שום סיכוי שיצליחו לחדור אליו).

הידע הזה ייתן לכם יתרון על מי שמנהלים את הקריירה מההתחלה לסוף, שלא רואים מעבר לתפקיד הנוכחי, מקסימום הבא. תנו להם לעשות טעויות, להתברבר, לאבד זמן יקר ועל הדרך לחבוט במיצוב שלהם ובערך השוק, ותתקדמו לפני התוכנית אל עבר היעד. בהצלחה.

כותבת היא יועצת לניהול קריירה. לתגובות: orna@rudi-cm.com