"כהונת סטנלי פישר בבנק ישראל - בעיה באישור מינויו בפד'"

"ניו יורק טיימס": גם כהונתו של פישר כסגן יו"ר סיטיגרופ בין 2002 ל-2005, תקופת ההתרחבות של הקבוצה שבגינה היא נאלצה לקבל סיוע חירום מממשל אובמה, עלולה לעורר תהיות בתהליך אישור מועמדותו לסגן יו"ר הפדרל ריזרב

אם אכן יחליט ממשל אובמה למנות את סטנלי פישר לסגן יו"ר הפדרל ריזרב, כהונתו כנגיד בנק ישראל במשך 8 שנים עלולה להיות בעיה באישור מועמדותו בשימועים בסנאט, שצריך לאשר את המינוי - כך כותב היום (ה') "ניו יורק טיימס".

ה"טיימס", "וושינגטון פוסט", "וול סטריט ג'רנל" ואמצעי תקשורת אחרים בארה"ב מתייחסים למינוי כאל עובדה כמעט מוגמרת. ה"טיימס" כותב שפישר הוא "המועמד המוביל" לתפקיד. ה"פוסט" מדווח שהבית הלבן "נוטה" למנות את פישר למס' 2 ב'פד'. ה"ג'רנל" מציין, שהממשל "קרוב מאוד" להכרזה על המינוי.

"מינויו של פישר הוא גם מפתיע וגם פופולרי בעיני כלכלנים ומשקיעים", כותב ה"טיימס". "הוא זוכה בהערכה רבה מאוד ככלכלן בעל ניסיון משמעותי בגיבוש מדיניות, אך רבים סברו, עד עתה, שמינויו לתפקיד בכיר ב'פד' בלתי סביר בגלל עבודתו בשירות ממשלה זרה.

הניסיון שלו בישראל עלול להיות בעייתי בשימועי הסנאט. כך גם כהונתו כסגן יו"ר סיטיגרופ בין 2002 ל-2005, תקופת ההתרחבות של הקבוצה, שבגינה היא נקלעה למשבר ונאלצה לקבל סיוע חירום מממשל אובמה בתחילת הקריסה הפיננסית הגדולה".

קרוב לוודאי שכסגן יו"ר ה'פד', תהיה לפישר השפעה ממתנת על היו"ר הבא של הבנק המרכזי, ג'נט ילן, שיש לה "שותפות אינטלקטואלית" עם היו"ר היוצא, בן ברננקי, מציין ה"טיימס". כברננקי, ילן היא תומכת נלהבת בהנחה, שפדרל ריזרב צריך לעשות מאמצים כדי לתת דחיפה למשק ולצמצם את האבטלה בעת הצורך. פישר תומך בדרך כלל במאמצים כאלה, אך בעבר הוא העלה ספיקות לגבי דרכי יישומם.

בוועידה בנובמבר, הביע פישר תמיכה מדודה במדיניות קניית אג"ח תאגידיות, הכלי העיקרי של ה'פד' במאמץ לקדם התאוששות כלכלית. הוא תיאר מדינייות זו כ"מסוכנת" אך "נחוצה". בה בעת, הוא הביע ספיקות גדולים יותר לגבי מכשיר אחר של הבנק המרכזי: הכרזות ששערי הריבית הנמוכים יוסיפו להישאר בתוקף, בתקווה שהכרזות אלה יתרמו להוזלת עלויות ההלוואות. פישר טען, שהצהרות מנחות כאלה של ה'פד' עלולות לבלבל משקיעים.

"אי אפשר לצפות שה'פד' יצהיר במפורש מה הוא עומד לעשות", אמר פישר. "מדוע? מפני שה'פד' אינו יודע. זו תהיה שגיאה לנסות לצאת בהצהרות מדויקות מדי".

ה"טיימס" מציין, שהניסיון של פישר בוול סטריט עלול אמנם להיות מטלה פוליטית ולהכביד עליו בשימועים על מינויו, אך, בה בעת, הניסיון הזה עשוי להיות נכס רב ערך לבנק המרכזי, שאינו נהנה מעודף של מנהלים בכירים בעלי ניסיון בשווקים הפיננסיים שעליהם הוא ממונה.

"לפישר יש מומחיות בינלאומית שאין לה אח ורע והוא בעל ניסיון בניהול משברים, סגולות שיאפשרו לו להשלים את ילן, שיש לה הרבה פחות ניסיון בתחומים אלה", אמר לעיתון קרישנה גוהא, ראש המחלקה לאסטרטגיה של הבנק המרכזי בחברת השירותים הפיננסיים "אינטרנשנל סטראטג'י אנד אינווסטמנט". גם מועמדותה של ילן עדיין טעונה אישור של הסנאט.

ה"טיימס" חולק שבחים רבים לכהונת פישר בבנק ישראל ומציין שהוא הצליח לסוכך על כלכלת ישראל מפני המשבר הפיננסי הגלובלי, בין השאר מפני שהוא פעל בזריזות להורדת שערי הריבית: "הכלכלה הישראלית צמחה בכל אחת משמונה שנות כהונתו כנגיד בנק ישראל, גם כאשר כלכלות מפותחות יותר שקעו למיתון עמוק. כאשר העוצמה הכלכלית של ישראל הביאה לגידול של השקעות זרות, שוב הגיב פישר בזריזות ובנה את רזרבות מטבע החוץ של המדינה כדי להאט את עלייתו של השקל ולהגן על יצואנים ישראליים".

והעיתון מונה בפישר עוד מעלות: כמו בנקאים מרכזיים רבים, הוא נוהג ענווה בעצמו, אך בניגוד לרבים מעמיתיו יש לו חוש הומור מפותח. בראיון ב"וושינגטון פוסט" הוא תיאר כיצד התוודע בפעם הראשונה לאחד מספרי התיאוריה הכלכלית החשובים ביותר שנכתבו אי פעם, "התיאוריה הכללית של תעסוקה, ריבית וכסף" מאת מיינארד קיינס.

"התרשמתי במידה כבירה מהספר", סיפר פישר. "לא מפני שהבנתי אותו אלא בגלל האיכות של האנגלית".