ועדי עובדי חח"י בצפון שילמו השנה מיליון שקל שכ"ט בתביעות הדדיות

יו"ר הוועד הארצי של חברת החשמל דרש לשים קץ לתופעה, שמאיימת להתפשט גם לוועדים במחוזות אחרים, והבהיר כי יש לברר סכסוכים פנימיים דרך ההסתדרות ■ עו"ד דפנה שמואלביץ': "התארגנויות העובדים הן מקור הכנסה עבורנו"

בפאנל שנערך השבוע בוועידת "גלובס" לעסקים בשבוע שעבר ציינה עו"ד דפנה שמואלביץ', מומחית בדיני עבודה, המייצגת מעסיקים רבים, כי ריבוי התארגנויות העובדים בארץ בתקופה האחרונה הוא דבר מבורך עבורה ועבור חבריה. "אני רוצה 'לשחוט פרה קדושה': ההתארגנויות הן מקור הכנסה ועניין עבורנו, אני מעודדת התארגנויות עובדים", אמרה שמואלביץ' במידה רבה של אירוניה.

ואכן, הפעילות הענפה והמתגברת של ועדי העובדים בישראל לא מסייעת רק לעובדים במאבקים על זכויותיהם, אלא גם לעורכי הדין המייצגים אותם, בפרנסתם.

מכתב ששלח באחרונה יו"ר הוועד הארצי של חברת החשמל, דוד מיקו צרפתי, חושף כי ועדי העובדים במחוז הצפון של חברת החשמל שילמו השנה מעל מיליון שקל לעורכי דין, שייצגו אותם בתביעות הדדיות על סכסוכים פנימיים בין הוועדים.

צרפתי החליט לנסות ולשים קץ לתופעה, שמאיימת להתפשט גם לוועדים במחוזות אחרים בחברה. במכתב ששיגר ליושב ראש המרחב הצפוני בוועד, יעקב דבידה, כתב צרפתי כי הוא "רואה בחומרה רבה הוצאת סכומים חסרי כל פרופורציה מתוך דמי הוועד שנגבו מעובדי החברה", ודרש כי להבא יתבררו סכסוכים פנימיים בוועד באמצעות האיגוד המקצועי בהסתדרות.

דבריו של צרפתי באו על רקע תביעה שהגיש ועד ההנדסאים במחוז הצפוני, המבקש לקבל תקציב נפרד לצורך הוצאות משפטיות ומשרדיות. במרחב הצפון של חברת החשמל פועלים 4 ועדי עובדים מקצועיים: מהנדסים, הנדסאים, אקדמאים ומינהליים, כאשר האחרונים נהנים משליטה בהנהלת המרחב.

על רקע זה טוענים הוועדים האחרים מזה זמן כי המינהליים מנצלים את שליטתם בוועדת הכספים של המרחב, כדי למנוע העברת תקציבים להוצאות משפט עבור הוועדים האחרים - כשאלה מבקשים לתבוע זכויות המנוגדות לאינטרס של המינהליים.

ועד ההנדסאים בראשות אבי קציר מנסה להסתמך בתביעתו על החלטה תקדימית, שקיבלה לאחרונה רשות השיפוט בהסתדרות בעקבות תביעה דומה שהגיש ועד המהנדסים הצפוני בראשות, יעקב חי. רשות השיפוט אישרה לוועד המהנדסים תקציב נפרד של כ-360 אלף שקל לשנה, שמתוכו כ-200 אלף שקל מיועדים להוצאות משפט.

"תעריפים צנועים ברשות החברות"

בעקבות הזכייה עידכנה הסתדרות המהנדסים את כל ועדי המהנדסים בשירות הציבורי כי ביכולתם לקבל תקציב אוטונומי לניהול משפטים. הכסף לוועד המהנדסים לא הועבר בינתיים, כיוון שהמרחב הצפוני והוועד עצמו הגישו ערעורים על החלטת רשות השיפוט, אך מי שכבר גזר קופון הם כמובן עורכי הדין המייצגים את הוועדים השונים.

מדובר במשרד רון דרור המייצג את ועד המהנדסים; עו"ד שלומי עובדיה, המייצג את ועד ההנדסאים; ועו"ד אדם פיש, המייצג את וועד המינהליים. גם למרחב הצפון בוועד יש משרד עורכי דין מלווה - עו"ד טל קרת, אולם המשרד, המועסק כריטיינר, אינו מעורב בסכסוכים פנימיים בוועד, אלא מייצג אותו בסכסוכים מול הנהלת חברת החשמל.

התקציב השנתי של מרחב הצפון בוועד עובדי חברת החשמל מוערך בכ-15 מיליון שקל, שחלקו מגיע מגביית דמי וועד מעובדי המרחב (כ-5,000 במספר) וחלקו השתתפות של ההנהלה.

עו"ד שמואלביץ' מפתיעה ואומרת שלעורכי דין בתחום דיני העבודה יותר משתלם לייצג ועדי עובדים מאשר את החברות עצמן. "ככול שמדובר בחברות ממשלתיות, הרבה יותר משתלם כלכלית לעורכי הדין לייצג את ועדי העובדים, מאשר את החברות", טוענת שמואלביץ'.

לדבריה, "עורכי דין שמייצגים ועדים מקבלים הרבה יותר כסף מאשר עורכי הדין שמייצגים את החברה, מכיוון שהחברה כפופה לתעריפי רשות החברות הממשלתיות שהם מאוד צנועים ונעים בין 400 ל-500 שקל לשעה לעורך דין שהוא שותף במשרד, ובין 400 ל-450 שקל לשעה לעורך דין שכיר", מסבירה שמואלביץ'.

- אם כך, מדוע את מייצגת על-פי רוב חברות ולא ועדים?

"בזמנו קיבלתי הצעה מוועד של חברה ממשלתית גדולה ובמקביל גם הצעה מהחברה, וההצעה של הוועד הייתה משתלמת הרבה יותר. בחרתי בחברה, כי זה מתאים לקונספט ולאידיאולוגיה שלי. צריך גם לקחת בחשבון, שכשאתה מייצג חברה, יש לך הרבה פעמים סכסוך עם יותר מוועד אחד וכן תביעות פרט, ולכן היקף העבודה עם החברה עשוי להיות יותר רב".

- האם הסכום של מיליון שקל שהוציאו הוועדים בחברת החשמל עבור ייצוג משפטי בתביעות הדדיות נראה לך סביר?

"הסכום הזה הוא מתעתע, כי מדובר בהוצאות של הוועד רק על סכסוכים הפנימיים. רוב הסכסוכים של הוועדים בחברה הם סכסוכים חיצוניים שבין הועד לבין ההנהלה, ושמה אתה לא יודע כמה כסף יצא. בכל מקרה, זה בטוח הרבה מעבר לסכום שציינתם. עוד נתון חשוב הוא שאתה לא יודע כמה מתוך קופת הוועד בחברת החשמל הולך לייצוג חברי ועד באופן אישי, שנוגעים לעניינים אישיים שיש להם, אך הם טוענים שהם נובעים לכאורה מחברותם בוועד".

- למה כוונתך?

"היה לנו באחת החברות הממשלתיות בירור הטרדה מינית לחבר ועד, והוא הגיע לבירור בחברה עם סוללת עורכי דין שמימן הוועד, למרות שלא היה כל קשר בין חברותו בוועד לבין ההטרדה. למרות זאת, ההסתדרות אישרה את המימון".