מירי נבו: "עוד לא נתקלתי בשדרנית כדורגל מצוינת"

העובדה שערוץ הספורט רכש את זכויות השידור של משחקי החורף האולימפיים בסוצ'י 2014, היא הזדמנות מצוינת בעבור מירי נבו לשבור עוד תקרת קרח

כששדרנית הספורט מירי נבו הגיעה לסוצ'י שבמזרח רוסיה, לפני כ-10 חודשים, הייתה לה הרגשה שהיא חזרה לאחור בזמן. "הגעתי לעיר מאוד מיושנת", נזכרת נבו, "עם בניינים סובייטים כבדים ואפורים ובקתות עץ בדרך. אווירה קודרת ומדכאת. זה נראה היה כמו מקום שלא ניערו ממנו את האבק שנים ארוכות".

גם לנבו היה קשה להאמין ששם, על חוף הים השחור, בלוקיישן שהיה הדאצ'ה החביבה על בכירי השלטון הסובייטי, הולכת להתקיים החגיגה הגדולה של החורף - המשחקים האולימפיים של שנת 2014.

אם מנת השלג שקיבלתם בשבוע האחרון לא שיכנעה אתכם שגם אנחנו במשפחת העמים שנולדה לגלוש במורדות ולהחליק על פני אגמים קפואים, הצמד פוטין ונבו ידאגו לחיבורכם הסופי. היא תנצח על השידורים בערוץ הספורט המחזיק בזכויות הבלעדיות, השלג - עליו.

השליט הבלתי מעורער של רוסיה לא רק ידאג שייבנה לראשונה בתולדות האומה מתקן לגלישת סקי, הוא גם יזיז את סדרי כדור הארץ ויביא לראשונה לסוצ'י שלג. "בשנה האחרונה הפכו את העיר לערימה חרבה, ובנו הכל מאפס. היו צריכים לסלול כביש נורמלי שיוביל מהעיר להרים, ששם יתקיימו המשחקים", אומרת נבו ומספרת על האנגרים ענקיים מלאים בשלג שהובא מרחבי המדינה וכ-400 מכשירים שמייצרים שלג מלאכותי וימלאו את מדרונות הרי הקווקז.

"פוטין שפך על האולימפיאדה הזו 50 מיליארד דולר, סכום חסר תקדים. המטרה שלו היא שרוסיה החדשה תחזור להיות המעצמה העולמית שהייתה. זו השקעה של פי ארבעה מהתקציב המתוכנן. השאיפה של פוטין היא להשמיש את המקום הזה למודרני ועכשווי, שזה יהיה מקום שימשיכו להגיע אליו גם אחרי המשחקים, ויש גם דיבור על זה שיוקמו שם בתי הימורים".

ערוץ הספורט, שקנה את זכויות השידור של האולימפיאדה, שעד היום היו של הרשות השידור, ישדר בפברואר את אולימפיאדת החורף, ונבו עמלה בימים אלה על ההכנות לקראת השידורים שהם מעין חזרה גנרלית, או מחנה אימונים אם תרצו, לאנשי הערוץ, לפני הפרויקט הגדול שמצפה להם ב-2016 - האולימפיאדה בברזיל.

ההחלטה להעביר את המשחקים במדינה חמה ושוחרת משחקי כדור כמו שלנו, היא סיכון לא קטן שערוץ הספורט לוקח. נבו וצוותה יצטרכו לעבוד קשה כדי לחבב על הצופה הים-תיכוני ענפי ספורט שהוא מכיר רק מביקור נשכח מפארק קנדה במטולה.

"זה המנדט שלנו כערוץ שמשדר ספורט", מתעקשת נבו בחיתוך הדיבור ההחלטי שמאפיין אותה. "אם אנחנו מקבלים לידינו אירוע כזה, אנחנו עפים עליו. זו אולימפיאדה מהממת ביופיה, שהוועד האולימפי עובד מאוד קשה בכדי לשוות לה תחושה של אירוע ספורט אקסטרים שמדבר מאוד לצעירים - קפיצות, סנובורד, הוקי שהוא מאוד אגרסיבי. המתחרים בענפים האלה הם אנשים שלכולם יש משאלת מוות, הכל נע בין 140-150 קמ"ש, ואנשים מתרסקים".

"פרינציפ כמו אצל ביונסה"

הנבחרת האולימפית הישראלית תכלול 5 אתלטים בלבד. אך נבו כבר שיננה את חוקי הענפים כולם, החל מהסקי הנורדי המשולב ועד הביאתלון. "בשבילנו זו קפיצת מדרגה טלוויזיונית, אנחנו נוגעים בדבר הכי גדול שיש", היא אומרת.

- מה יכול למשוך אנשים בארץ לאירוע כזה?

"אנחנו חובבי ריגושים עוצמתיים יותר מאי-פעם. ספורט הוא הריאליטי הראשון והבסיסי ביותר. זו חבורה של אנשים שעולים בכל רגע על המסך ואנחנו בבית מכירים את האישיות והסיפור שלהם. זה כמו עונה שלמה של 'האח הגדול' בקצת יותר מיומיים, הדרמות עובדות מעבר למסך".

- ובכל זאת יש תחושה שמעטים יצפו בזה, לא?

"לא כל כך. אם אנחנו משדרים רק כדורגל וכדורסל, צועקים עלינו שאנחנו משדרים רק את זה, ואם אנחנו מנסים לפרוש את היריעה, אומרים שאנחנו משדרים למיעוט שבמיעוט. יש בארץ הרבה חובבי סקי, ואת אלה שלא מבינים, נלמד. בנוסף, יש פה קהילה רוסית מאוד נרחבת, שגדלה על הענפים האלה. מעבר לזה, ההחלקה האמנותית היא מקצוע מרהיב בעיניי שמושך יותר ויותר ברחבי העולם".

- הלבוש, האיפור, המוזיקה - זה לא מוגזם וארכאי בעיניך?

"היית בפסטיגל האחרון בחנוכה? נו, וזה לא נראה לך מוגזם? זה עובד עד היום. תראי את ביונסה, זה הכל תחפושות ושיער גדול, זה עובד על אותו פרינציפ. זה נע בין עולם הבידור והתחרות. הרייטינג מצביע שזה עדיין עף, מה שכן, זה עבר אבולוציה בדרגת הקושי. השואו והתעוזה לעולם לא יהיו פגי תוקף. זה מביא חתך רחב באוכלוסייה, זה סוחב קהל נשי וילדות מאוד אוהבות את זה".

נבו מודה שהייתה שמחה אם היינו יודעים להעריך דברים אחרים חוץ מכדורגל וכדורסל. "אנחנו פותחים פתח לדברים לא שגרתיים, אנחנו מאמינים בכוח שלנו לבנות משהו".

- יש מנהיגי מדינות שמחרימים את סוצ'י בגלל החוק שאוסר ביטויי אהבה הומו-לסביים ברחוב.

"זה חוק חשוך. הכי הגיוני בעולם שאנשים מתרעמים. אנחנו כבר יודעים שיהיו הפגנות כי הוועד האולימפי הקצה מקומות מיוחדים שבהם יוכלו אנשים להפגין נגד החוק הזה".

- את מרגישה בנוח עם זה?

"פוטין יצא בהודעה שבסוצ'י חופש הביטוי יורשה. אחד העקרונות האולימפיים קובע שלא תהיה אפליה על רקע דת, גזע ומין. אני משוכנעת שתהיה אווירה טובה באולימפיאדה, אבל ברעשים שלה מסביב, יש לא מעט בעיות. היו טענות על תנאי העבודה, ומהבחינה הזו יחסי הציבור שהאולימפיאדה קיבלה לא היו טובים. דיברנו על זכויות אדם גם לפני האולימפיאדה בבייג'ין ומאוד קשה לי עם זה".

- העולם עוזר לשלטונות האלה להלבין את עצמם.

"אבל יש גם אסכולה שאומרת שאנחנו מאלצים אותם לפתוח את הדלת ולהתחבר לעולם. הוועד האולימפי מאמין שבזכות האולימפיאדה הנושאים האלה עולים על סדר היום".

- כמה זמן תהיו שם?

"עדיין לא סגור אם נצא לשדר משם, או שנשדר מהארץ. זה מייקר את הפרויקט בצורה עצומה. מהאולימפיאדה בריו נשדר, כי יהיו שם יותר ספורטאים ישראלים. אין ספק שלהיות במקום נותן ערך מוסף, אבל יש גם שיקולים כלכליים. כדי לשדר משם צריך לקנות עמדת שידור, לשלוח טכנאים, פרשן, שדרן, להלין, וזה בלי לדבר בכלל על הכסף שהושקע בזכויות השידור".

*** הכתבה המלאה - במגזין "פירמה"