נחתם ההסכם הקיבוצי בפלאפון; מה קיבלו העובדים?

(עדכון) - הנהלת פלאפון ועובדיה חתמו על הסכם קיבוצי ראשון בענף הסלולר ■ הנהלת פלאפון ביקשה לקיים את הטקס במטה החברה בגבעתיים, אולם ראשי ההסתדרות הפעילו לחץ כבד כדי שהחתימה תהיה דווקא בהסתדרות

ההסכם הקיבוצי הראשון בענף הסלולר הישראלי נחתם היום (ג') בין הנהלת פלאפון בראשות המנכ"ל גיל שרון, ועד העובדים בראשות ברק לוי ואיתמר אביטן וכן יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ומי שצפוי לעמוד בראש הארגון החל מפברואר הקרוב, אבי ניסנקורן.

ההסכם נחתם בטקס חגיגי וחסר תקדים באולם בית נבחרי ההסתדרות, בנוכחות מאות מעובדי החברה שקיבלו את שרון בקריאות "כולנו משפחה גדולה". ל"גלובס" נודע כי הנהלת פלאפון ביקשה לקיים את הטקס במטה החברה בגבעתים, אולם ראשי ההסתדרות הפעילו לחץ כבד כדי שהחתימה תהיה דווקא בהסתדרות.

חתימת ההסכם הגיעה שנה וחצי לאחר תחילת ההתאגדות של עובדי פלאפון, שהפכה לסמל של גל ההתאגדות בשנים האחרונות וגם לסמל ההתנגדות מצד המעסיקים.

הנהלת פלאפון לחצה על עובדיה שלא להצטרף לארגון, ובשיא המאבק גררה את רכביהם הצמודים של ראשי הוועד. המאבק הזה זכה אפילו לפסיקה היסטורית בינואר האחרון שכונתה "פסק דין פלאפון", אשר אסרה על כלל המעסיקים להתבטא בשום דרך בעניין התאגדות עובדיהם. 4 ימים בלבד לאחר אותה פסיקה הכירה הנהלת פלאפון בהתאגדות העובדים ופתחה במשא-ומתן להסכם קיבוצי, שידע עליות וירידות.

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", ההסכם שנחתם היום הוא לתקופה של 3 שנים, והוא מחולק לשני חלקים: ארגוני וכלכלי. ההסכם יחול על כלל העובדים, למעט 46 משרות של הנהלה בכירה וכמה עשרות משרות אמון נוספות.

במישור הארגוני נקבעה "תקופת ניסיון" של 3 שנות ותק, כאשר לאחר תקופה זו העובדים זכאים לקביעות. הנהלת החברה התחייבה כי בכל מקרה שיעור העובדים הקבועים לא יפחת מ-50%.

פיטורי עובדים קבועים ייעשו רק בהסכמת הוועד, באמצעות ועדות פרטטיות בהשתתפות בכירי ההסתדרות והחברה. במקרה של מחלוקת, ההכרעה תעבור לידי בורר חיצוני מתוך רשימת בוררים שגובשה כבר בהסכמה. במקרה של פיטורי צמצום והתייעלות, לוועד תינתן זכות וטו על 20% משמות המפוטרים שיופיעו ברשימת ההנהלה.

בכל הקשור לאיוש משרות, אנשי הוועד יקבלו הודעה מראש על כל משרה פנויה שנפתחת, למעט משרות בכירות של ראשי אגפים ומעלה או משרות של נציגי שירות ומכירות בחטיבה העסקית.

באיוש המשרות תינתן קדימות של שבוע לפחות לעובדי החברה על פני מועמדים חיצוניים, וזאת בהליך שקוף. זכות קדימה נוספת תינתן לעובד קבוע על פני זמני. לוועד העובדים תינתן הזכות לדרוש היוועצות מול ההנהלה לאורך כל תהליך איוש המשרות.

תוספות שכר, קרנות השתלמות, סבסוד צהרונים, ארוחות

במישור הכלכלי, ההסכם מעניק לעובדים תוספת שכר בגובה 4.6%, מענק חתימה על ההסכם בגובה 500 שקל לבעלי שנת ותק אחת ועד 13 אלף שקל לעובד עם ותק של 10 שנים ומעלה, כל זאת בעלות 16.5 מיליון שקל; קרנות השתלמות מהיום הראשון; סבסוד מסגרות לילדים בני 3 חודשים עד 5 שנים בגובה 300 שקל בחודש לילד, וזאת עד שני ילדים (סה"כ 600 שקל בחודש); וארוחת צהריים מלאה מסובסדת במחיר 10 שקלים בלבד, לעומת 15 שקלים כיום.

עוד נקבע כי כל אגף יקבל תקציב מיוחד לשיפור שכר העובדים. הקידום המקסימלי לעובד יהיה בשיעור 6% בשנה בנוסף לתוספת השנתית, כאשר החברה תהיה רשאית לתגמל חלק מהעובדים בשיעור של 7%-15% בשנה. החברה רשאית להעלות את השכר בשיעור גבוה עוד יותר, אולם זאת מעבר לתקציב הקידום שנקבע לאגף.

החברה תמשיך לשלם לעובדים בונוסים בהתאם לביצועי החברה, אולם תהא רשאית שלא לשלם בונוס אם לא עמדה ברף של 85% מהיעד שהציבה. עוד נקבע כי השכר ההתחלתי בחברה בכל מקרה לא יפחת משכר המינימום בחוק בתוספת 7%.

החברה תעמיד גם לרשות העובדים תקציב רווחה בעלות של 2,545 שקל לעובד, כלומר כ-10 מיליון שקל בשנה. עובדים שהם הורים ל-4 ילדים ומעלה וזכאים לרכב צמוד יוכלו לשדרג את הרכב לרכב מיני-ואן, ללא עלות נוספת. ככלל, ככל שעולה הותק של העובד - כך יתאפשר לו לשדרג את הרכב בעלויות מופחתות.

תשלום המס שחל כיום על העובדים בגין ביטוח בריאות פרטי בסיסי, ישולם מעתה על-ידי ההנהלה. לעובדת במשרה מלאה תינתן שעת הנקה מדי יום עד שנה לאחר הלידה.

למעשה, מדובר בקיצור שעות העבודה ללא פגיעה בשכר. החברה תפקיד בחשבון ועד העובדים סכום של מיליון שקל לצורך פעילותו בשנת 2014, כאשר בשנים שלאחר מכן תשלם 350 אלף שקל בכל שנה במסגרת ההסכם.

העובדים ישלמו להסתדרות דמי חבר בגובה 0.95% משכרם מדי חודש, ומי שאינו חבר ישלם 0.85% כנהוג בהסכמים קיבוציים. בנוסף, ישלמו העובדים 0.4% לקופת הוועד.

במסגרת ההסכם הסכימו הצדדים גם על צמצום כוח-האדם, אולם מדובר בצמצום הרבה פחות דרמטי מזה שביקשה לבצע החברה וביחס לצעדים בהן נקטו בשנתיים האחרונות חברות הסלולר המתחרות. כך, על-פי ההסכם, ההנהלה תוכל לפטר 50 עובדים בשנת 2014 ועד 80 עובדים נוספים בשנת 2015, זאת רק לאחר מיצוי תוכנית פרישה מרצון.

יצוין כי עד לפני חודשיים הייתה הסכמה שקטה בין הצדדים על פיטורי כ-400 עובדים, אולם אז הוועד הקשיח עמדות ודרש ליישם קודם תוכנית פרישה מרצון עם פיצויים מוגדלים, במסגרת הזו פרשו כ-170 עובדים.

עיני: זו מתנת פרישה בשבילי

יו"ר ועד העובדים, ברק לוי, היה ראשון לדבר: "מעטים יודעים מה עבר עלינו באמת בתקופה הזו של המשא-ומתן - כעסים שמחות ופיצוצים. לא היה פשוט לעשות מה שעשינו, יחסית בזמן קצר. מההתחלה אמרנו שנדאג לעובדים של פלאפון תוך כדי שמירה על האינטרסים של החברה, וההסכם הזה משקף בדיוק את מה שרצינו לעשות".

איתמר אביטן, מראשי הוועד, אמר: "בסופו של דבר המשא-ומתן שהתנהל בינינו היה אמיתי, שקוף וענייני. ההנהלה פעלה איתנו בצורה נאותה ויפה. מפה אנו יוצאים לדרך חדשה, חוזרים לעבוד קשה מאוד כדי להמשיך לנצח בשוק הסלולר".

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, אבי ניסנקורן, אמר: "זהו יום מרגש מאוד. אני מלווה 25 שנה הסכמים קיבוציים, אבל זה אחד הימים המרגשים בתולדות יחסי העבודה. יום שמעלה את זכות ההתארגנות שלב, למוסכמה חברתית. יש נקודות ציון ביחסי עבודה שזוכרים אותם. את הרגע הזה יזכרו. את פסק דין פלאפון (שאסר על המעסיקים להתבטא בשום צורה בעניין התאגדות עובדיהם), את המשא-ומתן ואת ההסכם".

מנכ"ל פלאפון, גיל שרון, אמר כי "אני רוצה לברך את ההנהלה והוועד על ההסכם הזה. זה הסכם טוב לחברה ולעובדים. הסכם טוב שכן משפר את תנאי ההעסקה של העובדים, אבל גם משמר את הגמישות הניהולית של ההנהלה ואת היכולת להמשיך להתייעל.

"ענף הסלולר בשנתיים האחרונות עבר טלטלה משמעותית עם כניסת מתחרים חדשים. התחרות מחייבת אותנו להיות זריזים ויעילים יותר. לכן ההסכם הקיבוצי הזה, שנדון עם הוועד לפרטי-פרטיו, נותן ביטוי לצרכים של החברה וליכולת שלה להמשיך לשמור על חוסנה הכלכלי.

"חשוב לכולנו להבין שרק חברה שמתמודדת היטב בתנאי תחרות קשים יכולה לשרוד לאורך זמן ולהבטיח ביטחון תעסוקתי וכלכלי לעובדיה, וזו מטרתנו של כולנו, ההנהלה והוועד יחד, לשמור על המובילות בענף הסלולר. אנו עם הרשת הטובה ביותר בישראל והעובדים הטובים בענף. אנו חייבים לשמר את המובילות הזו, וההסכם הזה הראשון בענף יאפשר לנו הן צמיחה והן התייעלות. תודה רבה לכולם".

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, אמר: "אם הייתי צריך לבקש מתנת פרישה, הנה קיבלתי אותה מכם. אבל אני מבקש לדבר ברמה המשקית, ולא רק על פלאפון. יש קרוב ל-100 מקומות עבודה שמתאגדים ברגע זה. הכול התחיל לטעמי בעסקת החבילה, בשנת 2009. עד אז קרוב ל-10 שנים כמעט לא הצלחנו לאגד עובדים, לצערי, וניסינו מאוד. בעסקת החבילה הסכמתי שהעובדים יתרמו כמה מיליארדים לטובת הבראת המשק, אבל התמורה שקיבלתי זה 12 חוקים שעשו את המהפך. מדינת ישראל היא המדינה היחידה בעולם שיש בה טרנד כזה של התאגדות".

‎‎עיקרי ההסכם

‏* ‎‎לא ניתן לפטר עובדים קבועים (ותק של 3 שנים) אלא בהסכמת הוועד ולאחר ועדה שבה יושבים נציגי ההנהלה והסתדרות. ‏

* העובדים יזכו למענק חתימה בגובה 500 עד 13 אלף שקל בהתאם לוותק, בעלות כוללת של 16.5 מיליון שקל. ‏

* מתן קרן השתלמות לעובדים מהיום הראשון.

‏* בצד תוספת שכר שנתית, העובדים יזכו לסבסוד גני ילדים של עד 600 שקל בחודש.

‏* העובדים יזכו לתקציב רווחה בעלות כ-10 מיליון שקל בשנה.

‏* הוועד יהיה רשאי לדרוש מעורבות בהליכי איוש המשרות בחברה.

‏* ההנהלה תורשה לפטר עד 130 עובדים עד סוף 2016.

‏* ההנהלה תהיה רשאית לתגמל עובדים באופן דיפרנציאלי על-פי ביצועים, בכפוף לתוספת שכר מינימלית קבועה לכלל העובדים.