הארלם שייק: מה חיפשו הישראלים בגוגל בשנת 2013?

לצד התופעות שזכו לחיפושים הבולטים, גוגל מפרסמת את המונחים שזכו להכי הרבה חיפושים ■ העשירייה המובילה כוללת ריאליטי, פרידה מאמנים וקצת שופינג

הריקוד הכה ויראלי של "הארלם שייק" הפך להיות תופעת השנה ברשת האינטרנט הישראלי לפי סיכום החיפוש במנוע של גוגל בשנת 2013. התופעה החלה בסוף ינואר השנה, כשהועלה לרשת סרטון של בלוגר המכונה "Filthy Frank", ומשם הלך והתפשט לאזורים שונים ברשת ומחוצה לה, כשרבים מחקים את סגנון הריקוד.

אל המקום השני הגיע חיסון הפוליו, שזרע בהלה לא מעטה בארץ כשהתגלו אחרי שנים רבות נשאים של הנגיף ושרידים שלו בשפכים עירוניים בדרום הארץ, מה שהוביל באוגוסט השנה למבצע חיסונים רחב-היקף.

אל המקום השלישי הגיע ארבה, לאחר שקבוצות החגבים היכו בישראל במארס השנה כשבאו בהמוניהם מכיוון מצרים.

למקום הרביעי הגיע קנדי קראש, אפליקציית השנה של אפל ואחד המשחקים הוויראליים ביותר. את החמישייה סוגר "גמבה סטייל", סרטון של חברת שרוטונים הישראלית, שמהווה פרודיה לשיר המוצלח "גנגה סטייל". הקליפ של "גנגה סטייל", שמשך עד היום 33 מיליון צפיות, זכה בשנה שעברה בסרטון הנצפה ביותר ביו-טיוב.

במקום השישי מפתיע מירוץ הפורמולה 1 שנערך ביוני השנה בירושלים, בעוד במקום השביעי הגיע מינוח החיפוש "תוצאות הבחירות", שנערכו בתחילת השנה ויצרו לא מעט הפתעות. אחת הפרשות הסוערות השנה הגיעה למקום השמיני, כשרבים ניסו ללמוד ולחפש מידע על הרצח בבר-נוער בתל-אביב, לאחר שחלה השנה התקדמות ממשית בחקירת האירוע.

את המקום התשיעי תופס לאחר כבוד קופיקס, בית-הקפה שעשה רעש תקשורתי גדול כשהחליט להשיק תפריט שכולו מתומחר ב-5 שקל - מהקפה ועד אחרון הסנדביצ'ים.

במקום העשירי ניצבת פרשת "הזמר המפורסם", זו שבה נחשדו לכאורה אייל גולן ואביו בקיום יחסי מין עם קטינות ושעוררה שיח רב בקרב ישראלים רבים, בעיקר בתחילת הדרך כשהוגש צו איסור הפרסום.

באותו הקשר כדאי לציין כי בלוגר הרכילות עומרי חיון, שחשף את שמו של גולן לראשונה על אף צו איסור פרסום, הגיע למקום הראשון בקטגוריית תופעות דיגיטל מבחינת כמות החיפוש.

לצד התופעות שזכו לחיפושים הבולטים ביותר, גוגל מפרסמת גם את המונחים שזכו להכי הרבה חיפושים השנה. העשירייה המובילה כוללת בעיקר תוכניות ריאליטי, פרידה מאמנים וקצת שופינג. "האח הגדול" הוא מונח החיפוש הפופולרי ביותר השנה, כשאחריו ניצבת תוכנית ריאליטי אחרת - "המרוץ למיליון".

במקום השלישי ניצב הזמר אריק איינשטיין, שהלך לאחרונה לעולמו וסחף אחריו גל של מעריצים עצובים. גם לכתו בטרם עת של הקומיקאי והשחקן ספי ריבלין הניב לא מעט חיפושים והגיע למקום החמישי. ביניהם, במקום הרביעי מוצב אתר הסחר האלקטרוני Ali Express, שמציע בגדים, פריטי אלקטרוניקה ומוצרים אחרים במחירים נמוכים במיוחד.

תוכנית הריאליטי "הרווק" הגיעה למקום השישי, כשבעונה ששודרה השנה היה זה הזמר דודו אהרון, שמשך את עיקר העניין. ואם כבר ריאליטי, אז במקום השביעי נמצאת "אקס פקטור" שהגיעה לראשונה לישראל השנה, כשהמתחרה שלה "הכוכב הבא" הגיעה רק למקום העשירי.

במקום השמיני נמצאת הסדרה "הבורר" בעונתה הרביעית - חיפוש פופולרי שנגזר, ככל הנראה, מניסיון לאתר פרקים של הסדרה באינטרנט. את המקום התשיעי תפס החיפוש אחר דילים לחופש: "הדקה ה-90".

החיפושים החמים בעולם משדרים בחלקם מגמות דומות לישראל. בעוד בישראל ביכו את לכתם של איינשטיין וריבלין, בעולם החיפוש הפופולרי ביותר היה נלסון מנדלה. גוגל אמנם לא מפרסמת את היקף החיפושים, אך די כדי להבין את שיעורה לאור העובדה שמנהיגה הנערץ של דרום אפריקה הלך לעולמו רק לפני שבוע וחצי.

השחקן ההוליוודי פול ווקר, כוכב סדרת הסרטים "מהיר ועצבני", שנהרג בתאונת דרכים, הגיע למקום השני. במקום השלישי נמצא האייפון בגרסתו האחרונה 5s, כשהמתחרה המובילה סמסונג גלקסי S4 הגיע רק למקום השמיני.

במקום הרביעי נמצא עוד שחקן שהלך לעולמו השנה - קורי מונטית' - שמוכר מהסדרה "Glee". הארלם שייק, התופעה המובילה השנה בישראל, הגיע למקום החמישי בעולם. הטרגדיה במרתון בוסטון הגיעה למקום השישי, ואירוע השנה בבריטניה - הולדת התינוק המלכותי - הגיע למקום השביעי.

הקונסולה החדשה מבית סוני, פלייסטיישן 4, נחת במקום התשיעי, ואת העשירייה סוגרת צפון קוריאה.

מה עוד אפשר ללמוד מסיכום השנה של גוגל? בין תופעות הרשת המובילות בחיפוש אפשר למצוא את שבוע הכפילים שנערך בפברואר השנה; הלפידומטור, מחולל סטטוסים בסגנון יאיר לפיד; והמטבע הווירטואלי ביטקוין.