האו"ם מאמץ החלטה איראנית נגד אלימות והסתה דתית

שגריר ישראל באו"ם מגנה את הצביעות של התיאוקרטיה האיראנית ■ "היזמה מזכירה רוצח סדרתי שמרצה לנו על קדושת החיים"

העצרת הכללית של האו"ם אימצה הערב (ד') הצעת החלטה של איראן, שקוראת למיגור אלימות ביחסים בין מדינות, מגנה כל ביטוי של משטמה דתית ומפצירה במדינות תבל להקפיד על חירות הביטוי וחופש ההבעה, במיוחד באינטרנט.

ככל שידוע, ישראל היא המדינה היחידה ששמה ללעג ולקלס את היזמה האיראנית. שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, גינה את "הצביעות של התיאוקרטיה האיראנית" ואמר שיזמת טהראן "מזכירה רוצח סדרתי שמרצה לנו על קדושת החיים".

גורמים ישראליים אמרו, כי יזמת איראן באו"ם היא חלק ממה שמכונה "מתקפת הקסם" של טהראן, מכשיר שנועד ליצור אווירה בינלאומית נוחה למאמצי משטר האייתאללות לפרוק את עול הסנקציות הבינלאומיות.

הנה כמה פנינים מנוסח ההחלטה:

■ מדגישה שחשוב שכל המדינות יגנו נמרצות את כל צורות האלימות נגד נשים ויימנעו מהישענות על שיקולים דתיים, או מסורות ומנהגים שתורמים לאלימות כזו.

■ ממליצה לקדם פעילות קהילתית נגד ביטויים של קיצוניות אלימה.

■ מגנה באופן נמרץ קידום משטמות שנובעות מרקע לאומי, גזעני או דתי, ושמחוללות אפליה, עוינות או אלימות.

■ מכירה בתרומה החיובית של חירות ההבעה ובמיוחד של האינטרנט והרשתות החברתיות החדשות למאבק נגד שנאת זרים, גזענות ואפליה.

■ מדגישה את החשיבות החיונית של חינוך, לרבות חינוך למען זכויות האדם, כאמצעי היעיל ביותר לקידום סובלנות ולמנוע הפצת מסרים קיצוניים.

■ מעודדת את כל המדינות לעורר מודעות ציבורית לגבי הסכנות של אי סובלנות ואלימות בין פלגים באוכלוסיה.

על רקע זה כדאי להזכיר את קביעתו של עורך-הדין האמריקאי הידוע, אלן דרשוביץ, במאמר שכתב ביוני אשתקד, שלפיה הכריזה ממשלת איראן מלחמה על העם היהודי. הוא ציטט מדבריו של סגן נשיא איראן דאז, מוחמד רזה רחימי, שהאשים את העם היהודי בהפצת סמים ברחבי תבל, בהרג תינוקות שחורים, בייזום "ההפיכה הבולשביקית" ובגרימת חוליים רבים אחרים בעולם.

בתגובתו הערב אמר פרושאור: "התיאוקרטיה האיראנית הגישה הצעת החלטה רוויית צביעות. איראן מקווה שמסמך זה יסייע לה במאמציה להשיג לגיטימציה בינלאומית. אך אסור להניח לשאיפות האיראניות להטביע את זעקות קורבנותיה, קרבנות של משטר שמתיימר להיות פרוגרסיבי אך למעשה הוא רגרסיבי במידה טרגית".

"איראן היא המפרה הגדולה ביותר של זכויות האדם בעולם; גורמי אופוזיציה מוצאים להורג, נשים נסקלות באבנים ועיתונאים נשלחים למאסר", אמר פרושאור. "זה מחזה אבסורד. איראן עושה באו"ם שימוש ציני לחיפוי הטרור שהיא מפיצה בעולם. איראן היא תומכת הטרור המובילה בעולם, והיא אחראית לפיגועים מתאילנד ועד בולגריה".