סטארט-אפ בשבוע: הנעל שפותרת עקמת אצל תינוקות

אורתופד ובנו יצרו נעל ייחודית שפותרת עקמת של תינוקות

הרקע: ד"ר איזק דאיזדה הוא אורתופד, שהיה מוטרד כשלא מצא טיפול מוצלח לתינוקות עם עקמת בכף הרגל, הנקראת MTA. הוא חש שהוא מהמר על איכות חיי הילדים כשהוא מחליט לשלוח אותם לטיפול מציק או לניתוח, או שהוא מציע לא עשות דבר. חלק מהחולים שלא עושים דבר בינקות, סובלים בגיל מבוגר מבעיות אורתופדיות. יש הסכמה רחבה שהיה עדיף לטפל בחולים בינקותם, לו רק היה טיפול פשוט ויעיל.

דאיזדה פיתח המצאה בתנאי מעבדה במשך שנים רבות, וכשבנו אילון סיים את שירותו הצבאי, הוא החליט להגשים לאביו את החלום. הוא למד טכנאות אורתופדיה, יזם את החברה ומינה את אביו למנכ"ל. תוך מספר שנים, הפעילות קרמה עור וגידים.

השוק: תינוקות שנולדים עם MTA (Metattarus Adductus) מאובחנים על פי כפות רגליהן, שבהן החלק הקדמי של כף הרגל נוטה פנימה כלפי מרכז הגוף יותר מהרגיל. בעיה זו יכולה להשפיע בהמשך על היציבה וההליכה ולגרום לכאבים. שני הטיפולים הרווחים לבעיה הם ניתוח או גבס. הניתוח לתינוק קטן הוא אופציה שרופאים רבים מעדיפים להימנע ממנה, אך גם הקיבוע בגבס אינו תהליך נעים, שכן התינוק מגובס עד הברכיים, ובכל שבוע יש להחליף את הגבס כדי לשפר את זווית התיקון.

אפשרות נוספת לטיפול היא פיזיותרפיה באחריות ההורה, אבל ההורים לא תמיד יודעים איך לעשות זאת וקשה להם להתמיד. כך או כך, תוצאות לא תמיד מספקות.

"הרופאים מעדיפים לרוב להימנע מהטיפול ה'כבד' של גבס או ניתוח, ובעצם מהמרים על רגלי התינוק", אומר אילון דאיזדה. "נהוג לומר שב-70% מהמקרים הבעיות מסתדרות מעצמן, אבל מה אם טעית וזה לא התינוק שאצלו זה יסתדר מעצמו? אנחנו יוצרים מוצר שהוא כה פשוט ונוח, שהוא חוסך לרופאים את הדילמה. במקום להמר, הם יכולים להרגיש ביטחון לטפל בכולם".

המוצר: המוצר נראה כמו נעלי קרוקס, אבל העיצוב הצבעוני מטעה. מדובר בטבעת מתוכננת היטב של חומר קשיח המפעיל מערכת של לחצים על כף הרגל, וחומר פלסטי גמיש העוטף את ליבת הנעל, כדי לתת לתינוק תחושת נוחות. "בעבר כמה חברות פיתחו נעליים שלוחצות את כף הרגל הצידה, אבל זה גרם לה גם להילחץ למעלה יתר על המידה, ונוצרה עקמת משנית. אנחנו פענחנו את מערכת הלחצים הסיבובית שדרושה בדיוק כדי להביא את הרגל למקום".

אילון דאיזדה מציין כי בתוך כמה שעות כבר ניתן לראות את השינוי בתנוחת הרגל. תוך חצי יום או יום, ההורה יראה שהנעל קצת רפויה או אפילו נופלת מהרגל של התינוק, והוא יחזק את הרצועה. פעולה זו, של כמה שניות, מחליפה את ההליכה לבית החולים כדי להחליף גבס. במקרים הקלים הטיפול הוא רק בלילה ובמקרים הבינוניים ומעלה - 23 שעות ביום. "בגלל הדינמיות של ההתקן, התיקון הוא הרבה יותר מהיר. עם זאת, התינוק לא מרגיש שום אי נוחות. אם הוא בוכה זה סימן שהמוצר רכוס חזק מדי".

שלב בפעילות: המוצר מאושר לשיווק בארה"ב ובישראל, ומכירתו כבר החלה. אף שהרשויות לא דרשו ניסוי קליני לאישור המוצר, משום שמדובר במוצר חיצוני לגוף, החברה מתכננת לערוך ניסוי שיווקי, כדי לתמוך בקבלתו על ידי הקהילה הרפואית. המוצר מיוצר במעלות ומשווק ממשרדי החברה בחולון. "חשוב לנו מאוד שהוא יהיה כחול לבן", מסביר דאיזדה.

השלב הבא: תכנון נעל דומה למצב נוסף של עקמת ברגל, בשם Club Foot, מצב יותר נדיר אבל גם יותר חמור.