גרוניס: "יש לדחות כל ניסיון לבטל את בתי הדין לעבודה"

נשיא העליון, אשר גרוניס, בטקס פרישתה של נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, נילי ארד: "היא הגנה על מעמדם של בתי הדין לעבודה כמרכיב מרכזי בהבטחת השמירה על זכויות עובדים ובקידום זכויות הפרט והזכויות החברתיות בישראל"

"יש לדחות כל ניסיון לבטל את בתי הדין לעבודה או לפגוע בסמכויותיהם" - כך אמר הערב (ה') נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, בטקס פרישתה של נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, השופטת נילי ארד, והשבעתו של השופט יגאל פליטמן לנשיא החדש של בית הדין הארצי לעבודה.

בטקס, שהתקיים במבואת בית המשפט העליון, הוסיף גרוניס כי "אין זה סוד שבתקופת כהונתה של הנשיאה ארד התעוררה ביקורת על פעילות בתי הדין לעבודה, ואף נשמעו קריאות לבטלם או להגביל את סמכויותיהם. הנשיאה ארד עמדה כחומה בצורה אל מול איומים אלה. היא הגנה על מעמדם של בתי הדין לעבודה כמרכיב מרכזי בהבטחת השמירה על זכויות עובדים ובקידום זכויות הפרט והזכויות החברתיות בישראל".

שרת המשפטים, ציפי לבני, הכריזה כי תתנגד לכל מי שמבקש לפגוע במעמדו של בית הדין לעבודה, וכי בכוונתה לקיים "שולחן עגול" לדון במעמדו ובפיתוחו של בית הדין לעבודה אל מול האתגרים שבפניו.

"בפני הנשיא פליטמן עומדים אתגרים לא פשוטים - מצב כלכלי קשה, פירוקים, פיטורים ופשיטות-רגל", אמרה לבני. "העובדים משלמים מחיר, והתפקיד של בית הדין לעבודה בימים אלה הוא ליצור איזון נכון בין הזכויות של העובדים והמעסיקים".

הנשיאה הפורשת, נילי ארד, אמרה בטקס כי "בית הדין לעבודה הוא יציר כפיו של המחוקק. ייחודו בסמכויות הרחבות שהוענקו לו בתחומי משפט העבודה והביטחון הסוציאלי, שהן מעצם טיבן ומהותן זכויות חברתיות הנוגעות לכל אדם בישראל. תכלית ייעודו של בית הדין לעבודה היא קידום עשיית צדק חברתי, מימוש חוקי המגן, חוקי השוויון וחקיקה מסועפת רבת-פנים".

נשיא המדינה, שמעון פרס, אמר בטקס ההשבעה כי "תפקידו של בית הדין לעבודה אינו רק להוציא גזרי דין, אלא גם לבנות גשרים בין הנצים בפני החוק ולהביא לתוצאה שתעמוד במבחן המציאות. השופטת ארד, תחת שרביטך נשמרו זכויות העובדים וקודמו זכויות האדם, וכל זאת לצד ראייה כוללת ששמרה על האיזון העדין בין הממשלה ההסתדרות והמעסיקים. עשית זאת במזג נכון של חוכמה וחוק".

בטקס הקראת פסק הדין האחרון של הנשיאה ארד, שהתקיים הבוקר בבית הדין הארצי לעבודה, השתתף גם קובי אמסלם, הממונה על השכר במשרד האוצר, שהביע תמיכה בהמשך קיומו של בית הדין לעבודה, וסיפר על תרומתה של ארד ביישוב סכסוכי העבודה עם העובדים הסוציאליים ועם המתמחים ברפואה.

"מקרים אלה הציפו את הצורך בחשיבה לצורך פיתוח כלים חדשים ומשמעותיים, ליישוב חילוקי דעות בסכסוכי עבודה במשק הישראלי בכלל, ובמגזר הציבורי בפרט", אמר אמסלם. "חשיבה ביקורתית היא חלק מהמסורת וההלכה היהודית. היא מפרה ותורמת לפיתוח המשפט. חיזוקו של בית הדין לעבודה, באמצעות הוספת סמכויות עדכניות ומילוי הריק החקיקתי, יתרום ליכולותיו להביא למציאת שביל הזהב ליישוב סכסוכים בדרכי שלום".