מיליארדים עם משכנתא

תשאלו את זיסר ולבייב אם אינם מצטערים על אחוזות הפאר שרכשו

למוטי בן משה יש משכנתא! התקשורת חגגה בשבוע שעבר את החשיפה (בערוץ 2) שלמיליארדר האלמוני, בעל השליטה החדש בקבוצת אי.די.בי, יש משכנתא בסך 700 אלף שקל על הבית שבשכונת בוכמן במודיעין.

אבל עוד לפני סוגיית המשכנתא, צצה תמיהה אחרת: כיצד ייתכן שמיליארדר כבד כל כך - שהזרים מאות מיליונים לרכישת הקונצרן הגדול בישראל - גר ב'עיר השינה' מודיעין ולא ב'עיר ללא הפסקה' ת"א, או לכל הפחות בסביון או בהרצליה? ואם זה בגלל שהוא חובש כיפה, אז שיגור מול הכותל או בשכונת רחביה.

נתחיל דווקא בתהייה השנייה:

בן משה הוא כנראה לא המיליונר היחיד שגר במודיעין (או בראשל"צ, או בנתניה, או בחיפה). מסתבר שלא כל מי שהופך למיליונר או למיליארדר מוכרח לעבור לגור במגדל מפואר או ביישוב עם שער ושומר בכניסה. תשאלו למשל את לב לבייב או את מוטי זיסר, שניים שהיו במשך שנים גאוות פרנסי (וקבצני) בני ברק, אם הם לא מצטערים על מגרשי הענק ואחוזות הפאר אותם רכשו בסביון ובלונדון (לבייב) או בפ"ת (זיסר), בעסקאות מנקרות עיניים שסימלו בדיעבד את הסחרור ושיכרון הכוח שהפילו אותם ארצה.

והמשכנתא? עידן עופר, שרכש לפני מספר שנים דירת פנטהאוז במגדל בשדרות רוטשילד 1 בתל אביב ב-67 מיליון שקל, נטל מהבנק משכנתא של 37 מיליון שקל. ועוד דוגמא קטנה: מארק צוקרברג - שמחזיק 65% מחברה שנסחרת בשווי של 136 מיליארד דולר - מיחזר לא מזמן את המשכנתא על הבית שלו בפאלו אלטו שבקליפורניה, בסכום של 5.95 מיליון דולר.

לדאבונם של צעירי ישראל ואנשי מעמד הביניים, כדאי להפנים את העובדה שככל שאתה עשיר יותר, תקבל מהבנק למשכנתאות הלוואה נוחה יותר (צוקרברג, למשל, קיבל משכנתא ל-30 שנה בריבית משתנה של 1.05%). ככל שאתה מתוחכם יותר, גם עומדים בפניך הזדמנויות רבות יותר לנצל את הכסף ולהרוויח עליו הרבה מעבר לעלויות המימון של המשכנתא.

ובשורה התחתונה, במבחן הכלכלי הפשוט שמציב שווי נכסים מול התחייבויות, תמצאו כנראה לא מעט מומחים שיעדיפו את הבית של בן משה בשכונת בוכמן, עם המשכנתא, על פני הפירמידה האימתנית החדשה והפרובלמטית שהוא קנה בשבוע שעבר.