דיני החוזים של סוארז, מסי וערן זהבי

האם החלוץ באמת מתכוון לשחק בליברפול עד 2018? למה הארגנטיני שוב לא מרוצה בבארסה? ואיך תשאיר מכבי ת"א את הקשר שלה בארץ?

‎‏1. החוזה של לואיס סוארז‏, שעליו חתם רשמית בסוף השבוע, מסמן באופן סופי את קיצו של הסכסוך הגדול בין החלוץ מאורוגוואי ושל נציגיו וסוכניו השונים - ביניהם פרה גווארדיולה, אחיו של פפ - לבין מועדון הכדורגל של ליברפול. דווקא היום, כשנדמה שהרומן בין הצדדים המריא לגבהים חדשים, והאופוריה בשיאה - כדאי להזכיר שרק לפני ארבעה חודשים היחסים היו על-סף פיצוץ וכמעט הגיעו לערכאות משפטיות.

‏‏‏סוארז הביע בסוף העונה הקודמת את רצונו לשחק כדורגל בליגת האלופות, בזמן שליברפול לא הצליחה להעפיל אפילו לליגה האירופית. ארסנל, עוד לפני שרכשה את מסוט אוזיל, קיבלה מידע מנציגיו של סוארז כי לחלוץ סעיף שחרור בשווי של 40 מיליון ליש"ט. "התותחנים" שיגרו לאנפילד הצעה בשווי 40,000,001 ליש"ט, במטרה להפעיל את הסעיף. רק שהמידע שהועבר אל ארסן ונגר ושות' היה לא מדויק: בליברפול דחו את ההצעה, והבעלים האמריקאי, ג'ון וו. הנרי אפילו צייץ בטוויטר: "מה אתם חושבים שהם מעשנים שם ב'אמירייטס'?" מאוחר יותר הסתבר, כי האותיות הקטנות בחוזה של סוארז לא עיגנו את סעיף השחרור באופן מסודר. במחנה שלו איימו להתלונן לבית הדין של ההתאחדות האנגלית, בטרום העונה הוא לא הורשה להתאמן עם חבריו. ורק אחרי שורה של לחצים שהופעלו עליו, בין היתר באמצעות שיחות מצד המאמן ברנדן רוג'רס והקפטן סטיבן ג'רארד - הוא החליט להישאר בליברפול.

בדיעבד, ההצלחה של ליברפול בריכוכו של סוארז היתה נקודת המפנה של העונה שלה. סוארז, למרות שלא שיחק בתחילת הקמפיין הנוכחי, זכר לתקרית הנשיכה של ברניסלב איבנוביץ' מצ'לסי אשתקד - נותן עד עכשיו עונה מטורפת שלא זכורה מחלוץ בפרמיירליג. ב-12 הופעות בליגה הוא כבש 19 שערים והוסיף 9 בישולים, כלומר הוא מעורב בשער כל 38.4 דקות על המגרש. בליגות הבכירות, רק סרחיו אגוארו ממנצ'סטר סיטי (מעורבות בשער כל 55.8 דקות) וכריסטיאנו רונאלדו (ריאל מדריד, 57 דקות) מתקרבים אליו.

התקשורת באנגליה, כמובן, יוצאת מגדרה: "חלוץ שנהפך לבלתי ניתן לשמירה", כותב פול היווארד ב"טלגרף". ב"סאנדיי טיימס" הוסיף הבוקר (א') ג'ונתן נורת'קרופט: "באיזה שלב יתחילו השאלות הגדולות: האם הוא כבר ברמות של תיירי הנרי שנחשב לגדול החלוצים בעידן הפרמיירליג? האם בלתי ניתן לעצור את יכולות הכיבוש שלו, ממש כמו שהיה כריסטיאנו רונאלדו במנצ'סטר יונייטד?"

הפרס המיידי שקיבל סוארז, 26, על הפורמה הבלתי רגילה שלו והצלחתו להוביל את ליברפול אל מה שנראה כמו מאבק רציני ראשון על האליפות מאז 2008 - הוא חוזה חדש בשווי של כ-10 מיליון ליש"ט נטו בעונה (12 מיליון אירו). החוזה היקר בתולדות ליברפול והעלאה של כ-66% ששמה אותו יחד עם רוני, ואן פרסי, יא-יא טורה ואדן הזארד בפסגת המשתכרים בפרמיירליג. ועדיין, לא מדובר על סכום שמתקרב לאלו שמרוויחים רונאלדו, מסי, ניימאר, פלקאו ואיברהמוביץ'. לסוארז עדיין יש לאן להתקדם, אם ירצה. והפעם, נציגיו דאגו שלא יהיו אי-הבנות לגבי הנושא הזה: למרות שהוא חתום עד 2018, על-פי כתב "האינדיפנדנט" איאן הרברט, בחוזה החדש עוגן סעיף שחרור של פחות מ-40 מיליון ליש"ט, שייכנס לתוקף במידה והאדומים לא יצליחו לסיים את העונה הנוכחית בין ארבע הראשונות.

‏המשמעות של הסעיף הזה פשוטה: אם ליברפול תקרוס ושוב לא תצליח להעפיל לליגת האלופות (בה לא שיחקה ארבע עונות רצופות), "הקופ" יאלץ להיפרד מהעילוי הדרום אמריקאי כבר בקיץ. כמובן שאם ישמור על קצב ההפגזות הנוכחי שלו - כנראה שהדיון הזה יאבד רלוונטיות.

‏2. החוזה של ליונל מסי‎‏ בברצלונה הפך לאישו מרכזי אצל אלופת ספרד. למרות שרק בפברואר חתם על הארכתו עד ל-2018, הארגנטיני רוצה לשבת ככל הנראה בעתיד הקרוב על עוד דיון תנאים מחודש. אחרת אי אפשר להסביר את המתקפה החזיתית והלא אופיינית שפתח נגד בכירי המועדון. "ברצלונה זו הקבוצה הכי טובה בעולם ולכן היא צריכה להיות מנוהלת על-ידי חברי ההנהלה הכי טובים שיש", אמר ביום שישי בריאיון לרדיו בארגנטינה, בה הוא משתקם מהפציעה הנוכחית שלו. "סניור פאוס (חבייאר פאוס, סגן נשיא בארסה) הוא מישהו שלא מבין כלום בכדורגל ורוצה לנהל את ברצלונה כעסק כלכלי, אבל היא לא עסק כלכלי".

הציטוטים הללו שיצרו שריפה גדולה בברצלונה הגיעו בעקבות דבריו של פאוס מוקדם יותר בשבוע שעבר, שטרח להבהיר כי לבארסה "אין שום מחויבות לדון שוב בחוזה של מסי, לאחר שהוארך ושודרג בשנה שעברה".

‏‏מי שבינתיים מנסה להנמיך את הלהבות הוא הנשיא סנדרו רוסל, שעל-פי הדיווחים התנצל בפני מסי ואביו, חורחה, על אמירותיו של פאוס, ופתח את הדלת למו"מ מחודש (אבל רק בשנה הבאה). בחלק מכלי התקשורת בספרד כבר יש מי שמעריכים כי הלחץ של השחקן הטוב בעולם לקבל עוד העלאה ועוד שיפור בתנאיו - נובע גם מפרשיית העלמות המס החמורה שבה הוא מעורב יחד עם אביו, בגינה המשפחה עשויה להפסיד מיליונים רבים.

‎‏3. החוזה של ערן זהבי‎‏ במכבי ת"א שם אותו בעמדת מיקוח מול המועדון. הקשר צפוי להרוויח עד סוף העונה, כפי שפורסם ב"גלובס", כ-3.5 מיליון שקל ברוטו, אחרי בונוסים. אבל בקיץ נפתח לו סעיף יציאה לחו"ל, בגובה של מיליון אירו בלבד. בשנים האחרונות ייצאה ליגת העל לאירופה שחקנים במחירים גבוהים הרבה יותר: ליאור רפאלוב נמכר לקלאב ברוז' תמורת כ-2.5 מיליון אירו, בעוד איתי שכטר יצא תמורת סכום דומה לקייזרסלאוטרן. זהבי בעצמו כבר עבר מהפועל ת"א לפאלרמו תמורת כ-1.5 מיליון אירו, סכום גבוה יותר ממה שיידרש עבורו בקיץ הקרוב.

בהינתן והיכולת הפנטסטית של זהבי תמשיך, הוא לא יתקשה "להביא" הצעה בסדר גודל שכזה, ואז מכבי תצטרך לקבל החלטה קשה: האם לפתות אותו להישאר עם חוזה חדש, ולהפוך אותו למשתכר הבכיר במועדון ובכדורגל הישראלי (תואר ששמור כעת לברק יצחקי) או להיפרד ממנו. קצת מזכיר את הדילמה שהיתה למכבי בקיץ עם אלירן עטר.

‏‏הערכה: כיוון שזהבי הפך לפרנצ'ייז פלייר, ואולי כוכב העל הגדול הראשון שמייצרת הליגה מאז פרישתם של אבי נמני ויוסי אבוקסיס בעשור הקודם - הרי שמיטש גולדהאר לא יהסס לפתוח את הארנק ולעשות הכל כדי להשאיר את האקדוחן בקרית שלום.