סטרטסיס זינקה 250% בשנה וחצי - המייסדים מוכרים מניות

יצרנית מדפסות התלת-ממד הישראלית כבר שווה 5.6 מיליארד דולר, כמעט חצי מצ'ק פוינט ■ אלן יגלום ורוי צוקרברג החלו למכור מניות תמורת עשרות מיליוני דולרים

נתחיל באנקדוטה. מישהו שאנחנו מכירים די טוב (והפרוטה מצויה בכיסו, בלשון המעטה) קיבל לא מזמן מתנה: מדפסת של MakerBot, יצרנית מדפסות תלת-ממד שולחניות אמריקאית משגשגת שנרכשה באחרונה על-ידי סטרטסיס (Stratasys) הישראלית.

מרוב התלהבות, אותו מכר פנה לחבריו בפייסבוק, ושאל מי יכול לסייע לו בהרכבת המדפסת. חלק לא הבינו במה מדובר ומה מיוחד באותה מדפסת, וחלק רק ענו "תגיד לי מתי, ואני בא", וכך הוכיחו לנו כי יש להם מושג מהי מדפסת תלת-ממד, ומי זו MakerBot.

יש או אין מושג, אירוע זה סייע לנו להבין (ולא בפעם הראשונה) מדוע וכיצד הפכה מניית סטרטסיס ללחמנייה לוהטת בשוק ההון האמריקאי. כל-כך לוהטת, שבסיוע הגאות הבלתי נפסקת בשוקי ההון, נסקה ביום שישי האחרון למחיר שיא של 125.87 דולר המשקף שווי חברה - תחזיקו חזק - של 5.6 מיליארד דולר. מחיר זה, אגב, רחוק רק בכמה דולרים בודדים משיא של כל הזמנים - 128.17 דולר - אליו נסקה המניה למשך שעות ספורות לפני כחודש ימים.

סטרטסיס, שעד לפני כשנה וחצי רובנו לא הכרנו אותה, שווה כעת כחצי מצ'ק פוינט (שרק באחרונה חגגה 20 שנות פעילות) קצת יותר מפי 2 מנייס וכמעט פי 3 מבנק דיסקונט וקבוצת שטראוס. 5.6 מיליארד דולר - שווי שמשקף עלייה של 57% מתחילת השנה, ועלייה של 250% מאפריל 2012 (אז נודע דבר המיזוג בין אובג'ט הישראלית לסטרטסיס האמריקאית). אה, ועוד משהו. סטרטסיס היא המניה הישראלית היחידה, מבין אלה הנסחרות בוול סטריט, שמחירה הוא תלת-ספרתי, דהיינו מעל 100 דולר (ובהמשך נתייחס לסוגיה האם מדובר בבועה או לא). המניה היחידה שמתקרבת למחיר זה היא זו של יצרנית התרופות תרו פרמצבטיקל (95.7 דולר למניה).

מממשים בלי הפסקה

באופן די לא מפתיע, מרדף השוורים אחרי מניית סטרטסיס דחף ודוחף חלק ממנהליה הבכירים ובעלי העניין הגדולים בה להמיר מניות למזומן, וזה אומר לממש חלק מהחזקותיהם. בסוף השבוע האחרון התברר כי Samson Capital, אחת מבעלות העניין בחברה, הגישה לרשות ני"ע האמריקאית בקשה למכור חבילה של 800 אלף מניות - חבילה ששווה 96 מיליון דולר בקירוב. לפי הידוע, המכירה בוצעה בפועל כמעט במלואה, ו- Samson כבר מתכננת למכור מניות נוספות.

Samsonהיא אחת מ-7 חברות דרכן מחזיקים 4 בעלי עניין פרטיים במניות סטרטסיס: אלחנן (אלן) יגלום, דירקטור ויו"ר הוועדה הביצועית של הדירקטוריון; רוי צוקרברג; מיכאל יגלום (בן דוד של אלן) ופיליפ סטון. מבנה החזקות זה די מורכב, אך כפי שכתבנו כאן בעבר שורתו התחתונה היא שאלן יגלום הוא בעל המניות הגדול בחברה, ואחריו ברשימה ממוקם צוקרברג (ראו טבלה). במקרה של Samson, 74.1% מהונה מוחזקים על-ידי צוקרברג, ולכן חלקו במימוש לעיל הוא 70.8 מיליון דולר; 18.5% מוחזקים על-ידי מיכאל יגלום, ולכן חלקו במימוש הוא 17.7 מיליון דולר, ואילו 7.4% מוחזקים על-ידי אלן יגלום ולכן חלקו במימוש הוא 7.1 מיליון דולר.

אלן יגלום (71), המתגורר בשוויץ, הוא בן לאחת המשפחות האמידות בישראל והוא היה מעורב לאורך חייו בלא מעט חברות טכנולוגיה ישראליות, ובעיקר חברות דפוס. את דרכו בתחום החל בהקמת חברת הדפוס הדיגיטלי עידנית טכנולוגיות, שנרכשה על-ידי סאיטקס, אשר מאוחר יותר נרכשה בעצמה על-ידי HP. שותפו להקמת עידנית, ויותר מאוחר להקמת אובג'ט, הוא צוקרברג, בנקאי השקעות לשעבר, יהודי אוהב ישראל שחי בניו-יורק אך מקפיד לשמור על קשר עם הארץ.

צוקרברג (75), שאינו מכהן בתפקיד כלשהו בסטרטסיס, היה בעברו סגן יו"ר בנק ההשקעות גולדמן זאקס וראש חטיבת האקוויטי בבנק. לאחר שפרש מגולדמן זאקס, הקים את סמסון קפיטל אדווייזורס - חברת השקעות ניו יורקית המנהלת נכסים בשווי כולל של 7 מיליארד דולר. סטון, בדומה לצוקרברג, הוא בנקאי השקעות ששימש בעברו כסגן יו"ר בנק ההשקעות השוויצרי SG Private Banking, ומשמש כיום כדירקטור בחברה בת שלו, Advisors CBG Investment.

המימוש לעיל, כאמור, התבצע במסגרת המסחר השוטף, ולא במסגרת הצעת מכר מסודרת (הנפקה משנית), וייתכן שהסיבה לכך היא הרצון של בעלי המניות למנוע ירידת ערך משמעותית במניה - דבר שקורה לא פעם כשחברה מודיעה על הצעת מכר מתוכננת. כמו כן, מחזורי המסחר היומיים במניית סטרטסיס מאפשרים הפצת חבילות בסדר הגודל לעיל. ביום שישי האחרון, למשל, עמד המחזור על 1.8 מיליון מניות ואילו בשלושת החודשים האחרונים מדובר על מחזור יומי ממוצע של 1.1 מיליון מניות.

Samson אינה היחידה שמימשה חלק מהחזקותיה. מבדיקת "גלובס" עולה כי דוד רייס, מנכ"ל החברה, ואילן לוין, דירקטור ובעברו נשיא אובג'ט, מקפידים מתחילת השנה להמיר מניות למזומן, וזאת במסגרת תוכניות מוסדרות מראש למכירה עיוורת של מניות. רייס מכר עד כה מניות תמורת 32 מיליון דולר (ברוטו, לפני מס ומימון תוספת המימוש של אופציות למניות), ואילו לוין מכר מניות תמורת 25.5 מיליון דולר.

רייס ולוין, נזכיר, צברו את עיקר הונם בחברה באמצעות הקצאות נדיבות וזולות (בדיעבד) של אופציות למניות. ההון שנותר בידם, לאחר מימושים אלה, עומד על עשרות בודדות של מיליוני דולרים. בכירה אחרת שהתעשרה לא מעט מהחברה, אך עדיין לא מכרה מניות שברשותה, היא עדינה שור, דירקטורית בהווה והמנכ"לית הקודמת של אובג'ט. לשור יש אופציות שההטבה הגלומה בהן עומדת על 32.7 מיליון דולר.

סטרטסיס אינה היחידה שגואה

הגאות במניית סטרטסיס היא רק דוגמה אחת לחיבוק האוהב שנותנת וול סטריט בשנה האחרונה לתעשיית ההדפסה בתלת-ממד. מניית D3 systems, השחקנית הכי גדולה בתעשייה (סטרטסיס היא שנייה לה), הוסיפה לערכה 143% מתחילת השנה והחברה שווה 8.9 מיליארד דולר; מניית Proto Labs הוסיפה 77% והחברה שווה 1.8 מיליארד דולר, ואילו מניית ExOne, שהונפקה בתחילת השנה, הוסיפה 206% והחברה שווה 791 מיליון דולר. נתונים אלה, מטבע הדברים, מעלים את השאלה האם מדובר בבועה - שאלה שלא תמיד יש עליה תשובה. מגזין ה"בארונ'ס" טען באחרונה כי אכן מדובר בבועה, ואף הזהיר מהשקעה במניות אלה - כולל זו של סטרטסיס.

האחרונה, כאמור, עולה בין היתר על רקע תוצאות כספיות מוצלחות של MakerBot אותה רכשה תמורת 494 מיליון דולר במניות. MakerBot היא היצרנית המובילה בעולם של מדפסות desktop, שהן מדפסות משרדיות שניתן לשים על השולחן במשרד או בחדר העבודה בבית והן די קלות לשימוש. את הרבעון השלישי של השנה סיימה MakerBot עם הכנסות של 11.6 מיליון דולרים, וזאת לעומת 15.7 מיליון דולרים בכל שנת 2012. כתוצאה מכך, סטרטסיס נסחרת לפי מכפיל רווח צפוי בגין תוצאות 2014 של 54. בועה? תחליטו אתם.

הקופון של אייל דשא, דח"צ בסטרטסיס ומנכ"ל טבע הזמני: אופציות למניות סטרטסיס שקיבל מגלמות הטבה של 2 מיליון דולר

החל מהשנה הבאה, וכפי שהסכימה טבע לעשות במסגרת פשרה משפטית אליה הגיעה, ניתן יהיה לדעת מהן עלויות השכר של חמשת בכירי ענקית הגנריקה הישראלית. ייתכן מאוד שאייל דשא (60), המנכ"ל הזמני של החברה וסמנכ"ל הכספים שלה מזה 5.5 שנים, יהיה אחד מחמישה אלה אך עדיין לא ברור מה בדיוק תגלה טבע על חבילת התגמול שלו (אם בכלל) ועל המרכיב ההוני שבה.

כך או אחרת, מושג חלקי כלשהו על עושרו של דשא ניתן לקבל דווקא ממסמכי סטרטסיס. דשא מכהן כדח"צ (דירקטור חיצוני) בסטרטסיס מאז 1 בדצמבר 2012 - התאריך בו הושלם סופית המיזוג בין אובג'ט לסטרטסיס. מהדוח השנתי האחרון של החברה עולה כי לדשא הוענקו 17,259 אופציות הניתנות למימוש למניות רגילות לפי מחיר מימוש של 7.82 דולר - דהיינו שכבר במועד הקצאתן האופציות היו טמונות עמוק "בתוך הכסף". עכשיו, כשמניה אחת של סטרטסיס שווה 125.87 דולר, חבילה זו מגלמת עבור דשא הטבה של 2 מיליון דולר. דשא יכול לממש אופציות אלה עד סוף נובמבר 2022.

עוד עולה מהדוח כי השכר השנתי של דשא כדח"צ עומד על 97,500 שקל ברוטו (8,125 שקל בחודש), וכי בנוסף לו הוא מקבל תשלום פר ישיבת דירקטוריון של 3,750 שקל, וזה אומר תשלום שנתי מינימלי נוסף (על בסיס 4 ישיבות בשנה) של 15 אלף שקל.

דשא, סביר להניח, מונה לדח"צ בסטרטסיס לא רק בגלל הניסיון שצבר בטבע ובצ'ק פוינט (בה כיהן כסמנכ"ל כספים לאורך תקופה של 8 שנים) אלא לאור היכרותו את תעשיית הדפוס כסמנכ"ל הכספים של סאיטקס (בין 1996-2000), זו שרכשה את עידנית, שהוקמה על-ידי מייסדי אובג'ט, ויותר מאוחר נמכרה ל-HP.

סטרסיס
 סטרסיס