הערכות: היקף רכישות כיל בעשור האחרון - 4 מיליארד שקל

החברה, שבשליטת החברה לישראל, רכשה את חלקה של ענקית הדשנים הברזילאית Vale במיזם משותף

חברת הדשנים כיל , מקבוצת החברה לישראל של עידן עופר, הודיעה היום על רכישת חלקה של ענקית הדשנים הברזילאית Vale בחברת Fosbrasil, במיזם משותף לייצור חומצה זרחתית ודשנים נבחרים הממוקם בברזיל. על פי הערכות, היקף הרכישה יסתכם בעשרות מיליוני דולרים.

רכישת חלקה של Vale יגדיל את הבעלות של כיל לכ-88% ב-Fosbrasil, שהיא יצרנית החומצה הזרחתית המובילה בדרום אמריקה. המהלך כפוף לאישור הרשות להגבלים עסקיים בברזיל ולאישורים רלוונטיים נוספים.

הרכישה מצטרפת לרכישת האגסוד (Hagesud) הגרמנית, חברת תערובות התבלינים ותוספי מזון לעיבוד בשר, שעליה הכריזה כיל בשבוע שעבר. היקף עסקה זו הוערך ב-60 מיליון דולר.

בשמונה השנים האחרונות רכשה כיל כמה חברות שמייצרות מוצרים מבוססי פוספט לשוקי המזון, בהיקף המוערך בשוק ביותר מ-4 מיליארד שקל. ב-2013 בלבד ביצעה כיל רכישות בהיקף של כ-200 מיליון דולר (כ-700 מיליון שקל). בין הרכישות הגדולות יותר שביצעה החברה ניתן למנות את יצרנית הדשנים אווריס (Everris), לשעבר סקוטס (Scotts) ב-2011 ב-270 מיליון דולר; סופרסטא (Supresta), יצרנית מעכבי בעירה על בסיס זרחן ב-2007, תמורת 350 מיליון דולר; ואסטריס ((Astaris, יצרנית אמריקנית של מלחי פוספט ב-2005, תמורת 225 מיליון דולר.

כיל, בראשותו של המנכ"ל סטפן בורגס, ציינה היום כי הרכישה הנוכחית מהווה חלק מהאסטרטגיה החדשה שלה |- "צעד נוסף קדימה", שאחד מעקרונותיה הוא גידול והרחבה של פעילות מבוססת פוספט בשוק המזון העולמי, תוך התמקדות בשוקי יעד צומחים במדינות המתפתחות, והקטנת תלותה בייצור המקומי.

הצטיידה במזומנים לקראת הרכישות

שתי הרכישות של כיל בשבוע האחרון מגיעות לאחר שבחודש שעבר הודיעה החברה על הצטיידותה במזומנים. זאת, באמצעות הקצאה פרטית של אג"ח בהיקף של כ-275 מיליון דולר עבור מוסדיים אמריקנים. פעולה זו, שעיקרה גיוון מקורות האשראי של החברה והורדת תלותה המימונית בשוק המקומי, מהווה גם היא חלק מיישום האסטרטגיה האמורה, שבמסגרתה תיזום כיל רישום כפול של מניותיה בבורסת ניו יורק.

המהלכים האחרונים של כיל נעשים על רקע התהפוכות שעבר שוק האשלג העולמי בחודשים האחרונים והתחלת דיוניה ועדת שישנסקי 2, אשר דנה בהיקף התמלוגים שמשלמת החברה למדינה. כיל סיימה את הרבעון השלישי של 2013 ברווח נקי של כ-196 מיליון דולר - ירידה של 50% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

הרכישות הגדולות של כיל
 הרכישות הגדולות של כיל