"מגמת התעצמות השקל תימשך ותגבה מחיר כבד מן המשק"

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של איילון, מציין בתגובה להחלטת הריבית כי אם ב"י לא יפעל לריסון השקל המשק ייפגע ■ נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה: ההחלטה שלא להפחית פעם נוספת את הריבית פוגעת בעסקים הקטנים והבינוניים

"היה והבנק המרכזי לא ישלב ידיים עם משרד האוצר לריסון עוצמת השקל, מגמת התעצמות השקל תמשך ותגבה מחיר כבד מן המשק הישראלי", כך טוען יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון בתגובה להחלטת בנק ישראל הערב (ב') להותיר את הריבית על כנה ברמה של 1%.

פגוט מציין בסקירה שפרסם כי רבים נוטים לחשוב כי צפויה הפחתת ריבית נוספת במהלך 2014, אך למעשה, ,לפי תחזיות המעודכנות של מחלקת המחקר ריבית בנק ישראל צפויה דווקא לעלות לרמה של 1.25% לקראת סוף שנת 2014. "היה וכך אכן יתרחש מדובר בחדשות רעות לשוק אגרות החוב המקומי", טוען פגוט.

נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה יהודה אלחדיף הביע אכזבה מהותרת גובה הריבית על כנו ואמר כי החלטת בנק ישראל שלא להפחית פעם נוספת את הריבית תמנע מרבבות עסקים קטנים ובינוניים את היכולת להגביר את פעילותם ותותיר את עלויות המימון שלהם גבוהות יחסית. "גורמים רבים כגון סביבת האינפלציה הנמוכה, ייסוף השקל, הצמיחה המתונה והיעדר לחצי שכר וביקוש, יחייבו את בנק ישראל לתת משקל עודף לתמיכה בפעילות המשקית, ולהפחית את שיעור הריבית במשק בחודשים הקרובים", ציין אלחדיף.

אילן ארצי, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות הלמן אלדובי ציין כי "אנחנו ממשיכים להאמין שקיים סיכוי סביר להורדת ריבית נוספת בחודשים הקרובים, זאת למרות ההתחלה של צמצום תוכנית הרכישות ע"י ה-FED שמהווה שינוי כיוון במדיניות המוניטארית, ולמעשה הופכת אותה למרחיבה פחות". ארצי מעריך כי בין הסיבות שאנחנו רואים אשר תומכות בהורדת ריבית נוספת היא האינפלציה המתונה והדולר הנמוך.

רונן דוד, מנהל הנוסטרו בבנק מרכנתיל מציין כי "הפחתות הריבית שבוצעו לאחרונה ע"י בנק ישראל השפיעו בצורה מינורית על שער החליפין. המשך שיפור בכלכלות ארה"ב ואירופה עשוי לגרום לכך שבנק ישראל ימנע מהפחתות ריבית נוספות בחודשים הקרובים".

להלן תגובת יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון לפרסום הריבית הערב:

ההחלטה על אי שינוי בריבית בינואר לא הפתיעה והיא נובעת מסימנים להאצה בפעילות הכלכלית בישראל ברבעון ד', שיפור בסביבה הגלובלית (בפרט בארה"ב כפי שמשתקף בהחלטה להתחיל בצמצום רכישות האג"ח), עלייה סביבת האינפלציה למרכז היעד (1.9% ב- 12 החודשים האחרונים) ויציבות בשע"ח של השקל מול הדולר (על רקע התחזקות הדולר בעולם). בנק ישראל העלה את תחזית הצמיחה בשנת 2014 ( ללא השפעת הגז) ל- 2.9% מ- 2.7%.

כלכלני בית ההשקעות לידר שוקי הון מצטרפים לאלו הסבורים כי פחתו מאד הסיכויים להורדת ריבית בחודשים הקרובים ומציינים כי השאלה החשובה יותר הינה מתי הריבית בישראל תעלה. שיפור בצמיחה בישראל, שוק העבודה קרובה לתעסוקה מלאה והמשך עלייה במחירי השכירות במדד יביאו לעלייה מתונה באינפלציה, בפרט במחצית השנייה של 2014. "לכן, אנו מעריכים העלאת ריבית ראשונה בסוף רבעון ג' 2014, ואולי אף לפני", טוענים בלידר.

שמואל בן אריה, מנהל מחקר שוק מקומי בפיוניר תכנון פיננסי, סבור כי "הצורך לשמור על היצואנים במטרה לנסות ולעצור את התחזקותו של השקל חייבו את בנק ישראל להוריד את הריבית, זאת מכיוון שבמידה ושער הדולר לא יתחזק אל מול השקל כל תחזיות הצמיחה של בנק ישראל ומשרד האוצר יקרסו כלא היו".