מחזיקי אג"ח אנגל חוששים שמשפ' מוריס תוותר על השליטה

לאחרונה, הגיעו בעלי השליטה להסכמות עם מחזיקי האג"ח לביצוע הנפקת זכויות ולהזרים עד 47 מיליון שקל לאנגל

משפחת מוריס הבריטית עלולה לאבד את השליטה בחברת הנדל"ן אנגל משאבים, כשנתיים לאחר שהשתלטה על החברה במסגרת הסדר חוב, ולהותיר את מחזיקי האג"ח מול שוקת שבורה.

בנובמבר 2011 הושלם הסדר חוב באנגל משאבים , שבמסגרתו בוצעה תספורת של כ-50% לחוב אג"ח של כ-260 מיליון שקל. משפחת מוריס (דוד ואביו קונרד) השקיעה כ-45 מיליון שקל בחברה, והתחייבה להזרים סכום דומה בהמשך, אולם לא עמדה בהתחייבות זו.

לאחרונה, הגיעו בעלי השליטה להסכמות עם מחזיקי האג"ח של אנגל, שלפיהן תבצע החברה עד אמצע פברואר הנפקת זכויות, שבה תזרים משפחת מוריס באמצעות חברת GBES עד 47 מיליון שקל לאנגל - 30 מיליון שקל באמצעות הלוואת בעלים, ועד 17 מיליון שקל בהתאם לשיעור השתתפות הציבור בהנפקה.

אלא שכעת קיים ספק אם המהלך אכן ייצא לפועל, על רקע חשש לאובדן השליטה האפשרי של המשפחה, בשל חוב של 15.5 מיליון אירו שהיא נדרשת להשיב לבנק זר עד אמצע חודש ינואר. בשלב זה גוברים החששות ליכולתה או רצונה של המשפחה לעמוד בהתחייבות זו.

משפחת מוריס נחשבת לאחת המשפחות היהודיות העשירות באנגליה, שעיקר עושרה נובע מנכסי נדל"ן. המשפחה נמנית עם מייסדי חברת סודהסטרים הישראלית, ובשנים האחרונות היא משקיעה ככל הידוע בעיתון מעריב.

הסכם פשרה

אלא שלפני כחודשיים פנה הבנק הזר, לויאל בנק (Loyal Bank), באמצעות עו"ד יורי נחושתן, לביהמ"ש המחוזי בתל אביב, בבקשה לכינוס נכסים של מניות משפחת מוריס באנגל משאבים, משום שלא פרעה הלוואה מאוקטובר 2011, שעמדה אז על 13.5 מיליון אירו. הלוואה זו ניתנה למשפחה למימון רכישת השליטה באנגל משאבים, שנעשתה באמצעות חברת GBES, והיקפה צמח לכ-20 מיליון אירו.

בהמשך גיבשו הצדדים הסכם פשרה, שבמסגרתו התחייבה משפחת מוריס להעביר לבנק 15.5 מיליון אירו עד אמצע ינואר, וכעת כאמור, כשמועד הפירעון מתקרב, מתגברים סימני השאלה בדבר יכולתה או רצונה לעמוד בהחזר.

נציגות מחזיקי האג"ח באנגל משאבים כוללת את פסגות, מנורה ואדוארד קלר. עורך הדין של הנציגות הוא רענן קליר. בעקבות הסמיכות למועד החזר ההלוואה של משפחת מוריס לבנק, החלו המחזיקים לבחון את המשך צעדיהם, הכולל גם זכות לפירעון מיידי, העומדת להם לפי הסדר החוב במקרה של העברת השליטה בחברה.

בד בבד החלו מגעים לא רשמיים בין מחזיקי האג"ח לבין הבנק מהקאריביים, בניסיון להיערך למקרה שבו יעברו מניות השליטה באנגל משאבים לידי הבנק, שיצטרך למצוא משקיע פוטנציאלי חדש לחברה.

אנגל משאבים מחזיקה בנכסים מניבים בישראל, ופועלת בתחום היזמי למגורים בישראל ובמזרח אירופה. לחברה שתי סדרות אג"ח בהיקף של כ-170 מיליון שקל, הנסחרות בתשואות של עד 15%. החברה נסחרת בבורסה לפי שווי זעום של 10 מיליון שקל.