יעקב שחר נגד לימור לבנת: "נפגע כשאומרים לי שאנחנו גוזרים קופונים"

בעלי מכבי חיפה הגיב בדיון בוועדת החינוך על כוונתה לשנות את שיטת חלוקת התמיכות ■ השרה: "מרכזי הספורט הפכו עצמם לבנקים מבלי שקיבלו אישור לכך"

חילופי דברים נרשמו הבוקר (ב') בוועדת החינוך של הכנסת, שדנה בהצעת החוק להעברת כספי התמיכות הציבוריות של הטוטו ישירות לקבוצות ולא באמצעות ה"צינור" של מרכזי הספורט (מכבי, הפועל, בית"ר, אליצור וכו'), בין מובילת המהלך, שרת הספורט לימור לבנת - לבין יעקב שחר, בעלי מכבי חיפה בכדורגל.

"כבעלים של קבוצת כדורגל שבה השקעתי ב-20 השנים האחרונות יותר כסף מאשר התקציב של השרה לבנת בשנים האחרונות, אני נפגע כשאומרים לי שאנחנו גוזרים קופונים", אמר שחר. "אנחנו לא עושים את העבודה שלנו כדי לגזור קופונים, אלא כי אנו מאמינים במרכזים ובקבוצות".

כזכור, בדיון הקודם בוועדת החינוך חשפה לבנת כי מרכז הפועל "גוזר קופון" שנתי בגובה של 3.5% מכספי התמיכות, המיועדים לקבוצות ומועברים אליהם מהטוטו, וזאת בנוסף ל-4% מסך רווחי הטוטו, המועברים מדי שנה למרכזים. "מדובר בכ-1.3 מיליון שקל בשנה שהיו מיועדים לקבוצות. בחשבון די פשוט נראה, כי במשך 7-8 שנים, מרכז הפועל, שמצהיר כי אינו גוזר קופון על חשבון הקבוצות, לקח לעצמו תקורה בגובה של כ-10 מיליון שקל, כספים שהיו מיועדים וצריכים להגיע לקבוצות", אמרה השרה באותו דיון.

שחר הוסיף היום: "יש בארץ למעלה מ-800 עמותות שאתם מתייחסים ברפורמה שאתם רוצים לעשות ולהעביר את הכספים ישירות, האם הם מוכנים ומאורגנים לקבלת הכסף? אני מציע שתחול ההצעה על קבוצות הספורט הפעילות תחת מנגנון הבקרה התקציבית, תמיכות בעמותות תמשיך במתכונת הנוכחית שתאפשר להן בחירה, במשך הזמן ידאג משרד הספורט לתשתיות ניהול, שלוש שנים שיכינו את העמותות כלים לניהול מקצועי ואחראי של העמותות".

***

בדיון שהתקיים הבוקר, חשפה השרה לבנת בפני חברי הוועדה ומשתתפיה, כי עמדת רשות התאגידים בנושא הצעת החוק היא תמיכה בו. השרה ציינה כי הובהר לה כי קיים קושי מובנה במערכת היחסים בין אגודות הספורט למרכזים, הנובע מהתלות של האגודות במרכזים, וכי עמדתה עולה בקנה אחד עם מטרת הצעת החוק בהקשר זה, אשר אמורה בין היתר להביא להפחתת תלות זו.

כמו כן, לבנת הדגישה כי בידיה דוח מבקר המדינה משנת 1988, שבדק את אופן העברת הכספים של הטוטו לספורט. המסקנה של המבקר והמלצתו החד-משמעית היתה, כי "יש להעביר את הכספים ישירות לקבוצות ולא באמצעות מרכזיהן. למעלה מ-25 שנה חלפו וההמלצה הכה ברורה הזו משום מה התמסמסה לה. גיעה העת ליישם המלצה זו".

בנוסף, השרה הוסיפה ואמרה, כי לאחר הדיון הקודם בוועדת החינוך, היא ביקשה לערוך בדיקה מקיפה ע"י רואה חשבון בספרי מרכזי הספורט מכבי והפועל, בנוגע למצב ההתחשבנות ביניהם לבין האגודות המסונפות אליהם וגופי ספורט נוספים. "אני רוצה לשתף את חברי הוועדה בשני ממצאים עיקריים: ראשית מתברר, כי בניגוד לטענות המרכזים, כספי הטוטו לא באמת מועברים ישירות לקבוצות, אחרת כיצד ניתן להסביר את הדו"חות הכספיים, המוכיחים, כי לאורך השנים המרכזים צברו חובות לקבוצות.

"שנית, העובדה שהמרכזים החליטו להפוך עצמם לבנקים מבלי שקיבלו מעולם אישור לכך, גרמה להתנהלות כספית לא אחראית שלהם, וכיום יש להם חובות פתוחים של קבוצות בשיעורים גבוהים. אני מזכירה כי מדובר בכספי ציבור".