רה"מ ביקש מהאוצר לבחון הקלות לחברות יצואניות בפריפריה

ביקש מהממונה על התקציבים אמיר לוי, לבחון את האפשרות שלא להעלות את מס הכנסה לחברות יצואניות הממוקמות בפריפריה לרמה של 9%, כפי שהיה מתוכנן בחוק עידוד השקעות הון החדש, היות והן סובלות מפגיעה ברווחיות בשל הדולר החלש

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביקש מהממונה על התקציבים, אמיר לוי, לבחון את האפשרות שלא להעלות את מס הכנסה לחברות יצואניות הממוקמות בפריפריה לרמה של 9%, כפי שהיה מתוכנן בחוק עידוד השקעות הון החדש.

הבקשה הגיעה בעקבות פנייה של שר האוצר לשעבר, יובל שטייניץ, שטען כי בעקבות מצבו הפיננסי הטוב יחסית של הממשלה יש לבטל את ההעלאות שהיו מתוכננות בחוק החדש ולהיטיב עם כלל החברות היצואניות - הן במרכז והן בפריפריה - שסובלות מפגיעה ברווחיות בשל הדולר החלש.

בעקבות התנגדות האוצר למהלך, לרבות שר האוצר יאיר לפיד שרק לאחרונה העלה את שיעורי מס החברות לחברות יצואניות שנהנו מהנחות מופלגות במס זה, הציע שר הכלכלה, נפתלי בנט, לבטל את ההעלאה המתוכננת מ-7% כעת ל-9%, רק לחברות יצואניות בפריפריה.

ראש הממשלה הסכים עם הצעת הפשרה של בנט ופנה לאוצר לצורך בדיקה. בד בבד, חזר נתניהו על חוסר שביעות רצונו מהעלאה המתוכננת של 1.5% במס חברות לרמה של 26.5%, שתיכנס לתוקף מחרתיים (ד'). עם זאת, ביטול העלאת מס הכנסה לחברות לא עלתה על הפרק נכון לעכשיו.

ביטול העלאת מס הכנסה לכלל החברות היה עולה למשק כ-900 מיליון שקלים נוספים, כאשר רק בשבועות האחרונים בוטלו העלאות מסים בסך של כ-3.8 מיליארד שקל (כ-3.3 מיליארד שקל מס יחידים ועוד חצי מיליארד שקל מס מעסיקים).

למרות בקשתו של נתניהו, בכירים בירושלים הודו היום כי סיכויו של המהלך קלושים, שכן שנת 2014 תתחיל בעוד יומיים ואין אפשרות לבצע שינוי מס רטרואקטיבית. באוצר אמרו כי אין שום מהלך קונקרטי וכי הדברים נאמרו "במסגרת דיון רגיל", ולא צפויים שינויים נוספים במסי הכנסה. יתרה מזו, באוצר מזכירים כי אם כבר רוצים להקל על המגזר העסקי הדרך הנכונה לעשות זאת היא דרך הפרשות מעסיקים לביטוח לאומי (מס מעסיקים), אשר העלאתו כבר מותנה ל-6.75% במקום ל-7%.