המסלקה הפנסיונית משתנה; "מתנצלים מראש על התקלות"

רן קלי, מנכ"ל קלי ניהול הסדרים פנסיוניים: "בשכיחות גבוהה, מתקבל מהמסלקה מידע חלקי או שגוי"

‎ראשי סוכנויות ניהול ההסדרים הפנסיוניים - סוכנויות ביטוחי החיים והפנסיה הגדולות במשק, החברים בפורום מנהלי ההסדרים הפנסיוניים, יוצאים במתקפה חריגה נגד אחד הצעדים הראשיים שמוביל האוצר: השימוש בממשק האחיד על גבי המסלקה הפנסיונית שתכנס לפעולה מלאה מחר (ד'), 1 בינואר 2014. נדגיש כי חובת השימוש במסלקה הפנסיונית הוחלה ב-1 בדצמבר 2013 לאחר כמה דחיות ומחר תהיה החובה לפעול בפרוטוקול ממשק אחיד לכולם.

במודעות פרסומת גדולות, חברי הפורום "מתנצלים מראש על התקלות, חוסר הוודאות ואי הנעימות הצפויה לציבור ולמעסיקים בתקופה הקרובה", וזאת מאחר ש"בבדיקות שערכנו בתקופת ההרצה (של המסלקה המרכזית - ר.ש) גילינו תקלות רבות... שצפויות להשפיע על איכות ודיוק נתוני הפנסיה והביטוח של הציבור, על האפשרות להעביר תגמולי ביטוח מדויקים במועד ואף לגרום לעיכובים בפדיונות ופיצויי הפיטורין".

רן קלי, מנכ"ל קלי ניהול הסדרים פנסיוניים: "בשכיחות גבוהה, מתקבל מהמסלקה מידע חלקי או שגוי. בעיות שחוזרות על עצמן כוללות רשומות כפולות של פוליסות, ערכי פדיון שגויים, נתונים חסרים בפוליסות פעילות (לדוגמה: מסלולי ביטוח), דמי ניהול יורדים שהמסלקה אינה מסוגלת לקלוט, ועוד. מידע חסר או שגוי כאמור, עלול להוביל להמלצות מוטעות ולגרום נזק לציבור החוסכים. המסלקה היא 'צינור טיפש', המוזן באינפורמציה המתקבלת מחברות הביטוח ומבתי ההשקעות. המידע אינו עובר שום תהליך של טיוב נתונים, ועל כן עלול להכיל 'זבל'. המסלקה עלתה לאוויר ברמת מוכנות לא מספקת, מה שגורם כעת לאי אמון בה מצד הפעילים בשוק - סוכנים ויועצים פנסיוניים כאחד".

פורום מנהלי ההסדרים הפנסיוניים, שמרבית הסוכנויות החברות בו הינן בשליטת יצרנים פנסיוניים, אינו הגורם המבקר היחיד שיוצא נגד המסלקה; ואולם לסוכנויות אלו יש אינטרס נגד המסלקה, משום שאחד השירותים המרכזיים שהם נותנים למעבידים הינו סליקה של כספי החיסכון הפנסיוני.

המסלקה הפנסיונית הינה פלטפורמה מחשובית להעברה בזמן אמת של מידע ובעתיד גם כסף, בין השחקנים השונים בשוק הפנסיוני. את המסלקה הקימה חברת סוויפטנס, שבניהול עמוס מרום ובבעלות חברת ה-‏IT‏ נס טכנולוגיות. מחברת סוויפטנס נמסר בתגובה כי "החל מה-1 בדצמבר 2013, יום החלת חובת השימוש במסלקה הפנסיונית, מספקת המסלקה שירות איכותי ביותר והחל מיוני 2014 תספק נתוני אמת לכל תושבי ישראל. טענת פורום מנהלי ההסדרים הפנסיונים כי המסלקה אינה מעבירה נתונים עדכניים ומלאים מעלה את השאלה האם וכיצד מקבלים חברי הפורום את הנתונים כיום ומדוע נתונים איכותיים שכאלה אינם עוברים דרך המסלקה". ‏‏‎