תעש מחפשת מנועי צמיחה חדשים ומפתחת מערכות סייבר

במסגרת הקמת מינהלת הסייבר ייקלטו עובדים חדשים וייתכנו שיתופי פעולה עם סטארט-אפים

לאחר שבמשך עשרות שנים מיקדה את פעילותה בפיתוח ובייצור של טילים, רקטות ומערכות נשק כבדות - גם בתעשייה הצבאית (תעש) מבינים איפה נמצא הכסף הגדול. החברה, שנמצאת בבעלות הממשלה, השיקה מינהלת חדשה שתעסוק בפיתוח של מערכות חדשות בתחום הסייבר. לתפקיד ראש המינהלת מונה אורן ברט והיא תפעל כיחידה פנימית של אגף המחקר והפיתוח (מו"פ), בראשות סמנכ"ל החברה, דני פרץ.

במסגרת הקמת מינהלת הסייבר, תקלוט עובדים חדשים שיאיישו את תוכניות הפיתוח החדשות בתחום הצומח. בכך, היא מיישרת קו עם שאר החברות הביטחוניות בארץ שכבר הקדימו וזיהו את פוטנציאל הצמיחה הגדול בתחום ובהן, אלביט מערכות, רפאל מערכות לחימה מתקדמות והתעשייה האווירית.

בתעש אומרים כי במסגרת כניסתה לתחום הסייבר, ייתכנו בעתיד הקרוב שיתופי פעולה עם חברות סטארט-אפ שעוסקות בנושא. "כמו בישראל כך גם ברחבי העולם: תקציבי הביטחון יורדים בשנים האחרונות ופחות מדינות וגופים ביטחוניים מצטיידים בנשק - זאת בעת שהביקוש למערכות שונות בתחום הסייבר רק עולה ועוד צפוי לעלות. מדובר בתחום שהוגדר כאחד האיומים המרכזיים בשדה הקרב ולכן חלק ניכר מתקציבי הביטחון מופנים אליו. כחברה ביטחונית שחייבת להיות עם האצבע על הדופק - אנחנו לא יכולים לומר שאנחנו לא פונים אל השוק הזה", אומר דני פרץ, ראש אגף מו"פ בתעש.

הנוכחות של אנשי מינהלת הסייבר החדשה של תעש תורגש בכל ישיבת עבודה שתיערך בחברה לקראת התנעה של כל מיזם פיתוח: מעבר לפיתוח של מערכות ייעודיות בתחום הסייבר שיתאימו לצרכים ההגנתיים וההתקפיים של לקוחותיה, אנשי המינהלת יידרשו להעמיד פתרונות הגנתיים למערכות נשק רגילות שהחברה שוקדת על פיתוחן. זאת, לא במנותק מן החשש שמתקפת סייבר עתידית עשויה לסמן כמטרה מערכת ירי של טילים של צבא מסוים - תוך שיבוש מערכות השליטה והבקרה שלה וציון של מטרות שגויות.

"בכל יחידה בחברה יהיה נאמן סייבר שיכיר את המערכות השונות שמפותחות בה מלפני ומלפנים, כדי לתת תשובה הגנתית טובה לתרחישים של מתקפות סייבר. הנאמנים יעברו הכשרות במינהלת הסייבר ויאפשרו להקים למערכות החדשות - יכולות להגנה קיברנטית. ההיבט ההגנתי הזה הפך להיות אבן יסוד בכל תוכנית", אומר פרץ.

ראשי תעש סוכרים את פיהם לגבי אופי המערכות שאת פיתוחן תוביל מינהלת הסייבר החדשה. עם זאת, פרץ אומר שהחברה כבר שוקדת על פיתוח של מספר מערכות שיתכן שיבשילו במהלך השנה הקרובה - ואז גם יוכלו להשיא רווחים נאים מלקוחות המשוועים למוצרי הגנה שיענו על צרכיהם העדכניים.

"עיקר המו"פ יהיה ביטחוני אבל אנחנו שואפים להציע בהמשך גם אמצעי הגנה קיברנטיים גם לשוק האזרחי - באופן שיענה לצרכים של גופים גדולים ברמה של מדינה. יש בשוק חברות סטארט-אפ שפועלות בנושא ואין להן גישה טובה לשווקים. בצורה של שיתופי פעולה שנעשה איתן, נוכל לקדם ביחד מוצרים ותוכניות חדשות בתחום. מדובר במהלך שגם יאפשר את העלאת הערך של כל הפרויקטים שאנחנו מובילים במקביל - שכן הם יהיו מוגנים מפני איומים עתידיים", ציין פרץ.

בדרך להפרטה

בשבועות האחרונים הואצו המהלכים שאמורים להוביל להפרטה היסטורית של תעש, אחרי שנים ארוכות של דיבורים, הצהרות ותוכניות הפרטה שקרסו. על פי הערכות שהעלו באחרונה גורמים בשוק הביטחוני, המדינה תוכל למכור את תעש בכ-2.5 מיליארד שקל - סכום שכולל את הידע והטכנולוגיות, את המוצרים ואת שאר התשתיות של החברה.

בשנים האחרונות החברה רעננה את קו המוצרים שלה - כ-80% מהם פותחו בשש השנים האחרונות. מדובר ברקטות ובפצצות מונחות ובעלות יכולת דיוק גבוהה - מה שמאפשר ללקוח להצטייד בכמויות קטנות יותר של אמצעי התקפה אלה. עם ארסנל מוצרים מעודכן ועם יכולות מתקדמות שתעש מנסה לפתח כעת בתחום הסייבר - סביר שהיא תוצע במהלך השנה הקרובה למכירה ממקום של עדכניות ורלוונטיות לשוק ביטחוני משתנה ובעיקר - בררן.