נתניהו לאריאל: הציגו פתרון מיידי לזכאי הדיור הציבורי

נתניהו נפגש עם שר השיכון ונציגי האוצר והורה בסיום הפגישה למשרדי השיכון והאוצר למצוא פתרון מיידי ל-2,500 המשפחות הזכאיות לדיור ציבורי ■ יוזמת הדיון ח"כ אורלי אבקסיס: "משמח לראות את מחויבותו של נתניהו לתחום הדיור הציבורי"‏

בסיומה של פגישה ארוכה בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו שנערכה אתמול (ב') בערב, ביוזמת ח"כ אורלי לוי-אבקסיס ( ישראל ביתנו) שהציגה את מצוקת 2,500 המשפחות הזכאיות לדיור ציבורי על פי כללי משרד השיכון וממתינות שנים למימוש הזכאות, הורה נתניהו למשרדי השיכון והאוצר למצוא פתרון מיידי לבעיית הזכאים הממתינים.

‏בפגישה השתתפו שר השיכון אורי אריאל ומנכ"ל משרדו שלמה בן אליהו, פרופ' יוג'ין קנדל, יו"ר הקואליציה יריב לוין ונציג משרד האוצר ערן ניצן.

‏החלופות שהוצגו בפגישה היו רכישה או בניית דירות ייעודיות לזכאים, פתרון שהאוצר מתנגד לו באופן נחרץ, וכן שכירת אלפי דירות על ידי המדינה לטובת דיור ציבורי, תוך פריסה ארצית והתחייבות כספית של המדינה לבעלי הדירות ותוך ליווי מלא של הזכאים בעת תקופת זכאותם.

‏מנכ"ל השיכון הציע לדחות את פתרון בניית הדירות או רכישתן לעתיד, בהמשך להפעלה מחדש ולהכנסות שיתקבלו עם הפעלתו של חוק הדיור הציבורי למכירת הדירות לדייריהן. ח"כ אבקסיס התנגדה בחריפות והציגה את המחדל של גביית 2.75 מיליאד השקל שנכנסו עד כה במבצעי המכר הקודמים, ו"נבלעו" בקופת האוצר.

‏החסם העיקרי אותו הציגה ח"כ אבקסיס הוא, שהזכאים אינם יכולים להתנהל מול שוק השכירות החופשית, בהיעדר יכולת להציג בטחונות וערבויות. לדבריה, ושליחת נכים לחפש דירה בשוק החופשי הוא כשל שאי אפשר להתגבר עליו וצריך למצוא חלופה מותאמת.

‏בסיום הדיון נתניהו דרש ממשרדי השיכון והאוצר למצוא פתרון מיידי לאלפי הזכאים הממתינים כיום לדיור ציבורי, והטיל על משרד האוצר להגדיל את הסיוע שניתן כיום בשכר דירה כך שיהיה ריאלי למצב השוק הנוכחי ויהווה פתרון של ממש לזכאים. על פי המלצות ועדת טרכטנברג, הסיוע המקסימלי לזכאים לשכ"ד יועלה ל-3,000 שקל לחודש. כמו כן ביקש נתניהו, כי יובאו בפניו חלופות ופתרונות הולמים אותם ניתן יהיה ליישם כבר בזמן הקרוב.

‏ח"כ אורלי לוי-אבקסיס אמרה היום: "אני מודה ומברכת את ראש הממשלה על קיומה של פגישה זאת. משמח לראות את מחויבותו של ראש הממשלה לתחום הדיור הציבורי, לזכאים לדיור זה ולאזרחי המדינה בכלל. בתקווה כי בקשתו של ראש הממשלה למציאת פתרון מיידי למצוקה ודרישתו להתחייבות המשרדים בעניין אכן תביא לפתרון בהקדם".

‏בדו"ח האחרון של מבקר המדינה נחשפה העובדה, ש-2,300 דירות של עמידר משמשות לצרכים שונים, כמו מוסדות ציבור, בתי כנסת ואפילו דירות נופש לעובדי עמידר. מלבד זכאי משרד השיכון, יש עוד כ-10 אלפים זכאים לפי הקריטריונים של משרד הקליטה ועוד כאלף קשישים זכאים.